Vraag

vriendin rookt

  • 31 May 2021
  • 3 reacties
  • 120 Bekeken

Reputatie 7
Badge +7

Okay, hallo! 
ik heb een vriendin, ik zie haar niet heel vaak maar ze zit bij mij op school en vroeger waren we best goede vrienden. Ik app haar af en toe om te vragen hoe het met haar gaat. Ze heeft best veel problemen thuis en het leven gaat gewoon niet heel soepel. Ik ben er laatst achter gekomen dat ze rookt en drinkt (we zijn allebei 15). Ik wil heel graag dat ze stopt maar ze gaat een beetje met verkeerde mensen om, en ze zegt te roken vanwege stress door haar vader. Haar ouders gingen vorig jaar vechtscheiden en daar had ze het best moeilijk mee. Ik wil haar heel graag helpen, en ik denk dat ze zelf ook wil stoppen maar ik denk niet dat ik haar kan helpen. Ik heb gezegd dat ze professionele hulp moet zoeken maar dat wil ze niet. Heeft iemand een idee hoe ik haar kan helpen? Ik wil gewoon het beste voor haar. Ik wil het ook aan iemand vertellen maar dat voelt als verraadt tegenover haar. Ik voel me er best schuldig over dat zij door zo’n moeilijke periode moet gaan. Ik vind het heel lastig dat ik haar niet goed kan helpen.. iemand tips?


3 reacties

Reputatie 7
Badge +7

Hallo daar ben ik weer..

heeft iemand misschien een idee wat ik kan doen om haar te helpen? Ze valt langzaam in een zwart gat en ik neem het mijzelf heel erg kwalijk omdat ik niks doe om haar te helpen. 
Groetjes,

Amie

Heyy

 

Wat vervelend dat je je daar druk om maakt! 

 

Het is goed dat je je vriendin probeer te helpen, maar de hulp die jij bied wilt ze niet accepteren. Dat lijkt me erg frustrerend..

 

Je zou anoniem kunnen bellen / chatten met de kindertelefoon. Dat kan iedere dag tussen 11 en 21 uur. Dan kan je dit probleem toch aan iemand vertellen. Misschien kunnen ze je daar een beetje helpen om te kijken wat je nog kan doen om je vriendin te helpen.

 

Echter denk ik wel dat je kan praten met mensen in je omgeving over dit probleem. Je kan denk ik echt wel met je ouders praten of je mentor, huisarts of een docent. Het voelt dan misschien erg als verraad, maar het zit je volgens mij best wel dwars en het is natuurlijk niet de bedoeling dat jij je enorm schuldig gaat voelen en misschien zelf in een put gaat belanden. Ook jij hebt steun nodig om hier mee om te gaan.

 

Groetjes van mij!

Reputatie 7
Badge +7

@NaamNietBekend 

hey, bedankt voor je comment!

ik wil het idd graag aan iemand op school vertellen, maar die contacteren dan haar vader en dat is juist degene die niet wil zien dat het slecht gaat met zijn dochter. 
misschien is chatten met de kt wel een goed idee, dat zal ik zeker even proberen!

groetjes,

Amie

Reageer