Vraag

Vriendin praat telkens over sh

  • 14 June 2021
  • 1 reactie
  • 111 Bekeken

Reputatie 3
Badge +2

Hoi!

(Deze topic gaat over sh dus als je er door wordt getriggerd moet je niet doorlezen!)

Ik heb dus een klasgenote, en ze is echt ontzettend lief en grappig, en ik ga graag met haar om. Ze doet alleen wel aan zelfbeschadiging. Ik ga haar daar niet op aanspreken ofzo, maar ze heeft me vaak gevraagd om te helpen als ze tips nodig had om haar wonden te ‘bedekken’, omdat ze weet dat ik mezelf ook een tijd heb beschadigd. Zij is er alleen heel open over. En dan echt heel, heel open. Ook gewoon in de klas zei ze vandaag bijvoorbeeld; ‘Ja ik wil echt self harmen nu, ik heb mijn schaar en mijn mes al bij me’. En ze laat ook regelmatig heel random zonder een waarschuwing haar nieuwe wonden zien en dan zegt ze dingen zoals; ‘Kijk wat ik gister heb gedaan, en vandaag ga ik er nog dieper over’. Ze zegt het op zo’n manier waarop het wel lijkt alsof ze er trots op is!

Natuurlijk wil ik haar altijd helpen, maar ik heb zelf ook een geschiedenis met sh en ik vind het echt niet fijn als ze zomaar opeens heel random gaat praten over hoe diep ze vandaag maar eens zal gaan, en wat ze deze keer gaat gebruiken en dat ze de wonden opeens laat zien. 

Is dit normaal gedrag? Want ik weet nog van toen ik het zelf deed, dat ik zeker niet deed! Misschien is het wel een manier om met de pijn om te gaan ofzo, ik weet het niet! Daarom zou ik dus heel graag willen weten of dit normaal gedrag is en of ik haar er op aan kan spreken? Want ik vind dit echt niet fijn, hoewel ik haar wel heel graag wil helpen. En als ik haar kan aanspreken, hoe doe je dat?


1 reactie

Reputatie 7
Badge +19

hey,

Lastig zeg. Je kan haar daar zeker rop aanspreken. Als jij dat niet fijn vind dat ze dat zo expliciet aan je laat zien of als ze er zo over praat kan ik me goed voorstellen dat je dat naar vindt, al helemaal door je verleden. Je kan gewoon tegen haar zeggen dat je haar graag wilt helpen maar dat je het moeilijk vind om te zien/horen etc.

Reageer