Hallo iedereen,
Ik ben 16 jaar en heb een vriendin met veel problemen. Het doet er niet echt toe wat precies, maar ik zal het kort proberen te omschrijven. Ik ken haar nu ongeveer 17 weken en dat lijkt kort, maar we kennen elkaar goed en delen al veel met elkaar. Ik weet dat ze problemen heeft. Ze wordt thuis psychisch mishandeld en weet niet meer waarom ze leeft. Ze heeft een vreselijk laag zelfbeeld en zegt dat ze niets waard is. Ze geeft hints dat ze zichzelf snijd en dat ze zelfmoord wil plegen. Ik praat af en toe met haar over dat onderwerp en gelukkig vertrouwd ze me en is ze heel open over hoe ze zich voelt.
Nu vind ik dat vreselijk maar weet niet hoe ik haar kan helpen. Het heeft ook effect op mijzelf. Ze zegt vaak dat ik dingen niet mag zeggen om bepaalde redenen en ook verteld ze me vaak dat ik toch niets kan doen. Ik merk aan mezelf dat het met mij de laatste tijd daardoor ook niet zo goed gaat. Het is misschien raar om dat van mezelf te zeggen, maar ik merk dat mijn zelfbeeld ook naar beneden keldert en ik begin moedeloos te worden. Ook ik weet niet meer waarom ik eigenlijk nog leef?! Ik ben iedereen, waaronder haar, toch maar tot last. Ik huil mezelf 's avonds in slaap en wordt vaak ‘s nachts wakker. En het erge vind ik nog dat ik over al die dingen met niemand mag praten! Wat moet ik doen?!
Groetjes mij.