Vriendin met problemen

  • 6 January 2020
  • 4 reacties
  • 86 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo iedereen,

Ik ben 16 jaar en heb een vriendin met veel problemen. Het doet er niet echt toe wat precies, maar ik zal het kort proberen te omschrijven. Ik ken haar nu ongeveer 17 weken en dat lijkt kort, maar we kennen elkaar goed en delen al veel met elkaar. Ik weet dat ze problemen heeft. Ze wordt thuis psychisch mishandeld en weet niet meer waarom ze leeft. Ze heeft een vreselijk laag zelfbeeld en zegt dat ze niets waard is. Ze geeft hints dat ze zichzelf snijd en dat ze zelfmoord wil plegen. Ik praat af en toe met haar over dat onderwerp en gelukkig vertrouwd ze me en is ze heel open over hoe ze zich voelt. 

Nu vind ik dat vreselijk maar weet niet hoe ik haar kan helpen. Het heeft ook effect op mijzelf. Ze zegt vaak dat ik dingen niet mag zeggen om bepaalde redenen en ook verteld ze me vaak dat ik toch niets kan doen. Ik merk aan mezelf dat het met mij de laatste tijd daardoor ook niet zo goed gaat. Het is misschien raar om dat van mezelf te zeggen, maar ik merk dat mijn zelfbeeld ook naar beneden keldert en ik begin moedeloos te worden. Ook ik weet niet meer waarom ik eigenlijk nog leef?! Ik ben iedereen, waaronder haar, toch maar tot last. Ik huil mezelf 's avonds in slaap en wordt vaak ‘s nachts wakker. En het erge vind ik nog dat ik over al die dingen met niemand mag praten! Wat moet ik doen?! 

Groetjes mij.


4 reacties

Hai,

Een vriendin helpen is erg goed, maar je moet wel oppassen dat jij er niet aan onderdoor gaat.  En je bent je vriendin zeker niet tot last ik denk zelfs dat jij een hele grote reden bent dat zij toch blijft leven. Denk maar aan de zon die iedere dag je verwarmt, de mensen om je heen die van je houden, de dingen die je nog kan doen in het leven en de prachtige herinneringen die je hebt. 

Wat betreft je vriendin, misschien kan je met haar het erover hebben om hulp te zoeken. Want zo denken is echt niet goed voor jullie beiden. 

Xx me.

hey need-help-please

Lief dat je zo snel reageert op mijn berichtje. Ze heeft hulp bij haar problemen. 1 tot 2 keer per week gaat ze naar hulpverlening. Dit vind ze overigens vreselijk. Ik weet ook dat ik er met iemand over moet praten, alleen is dat geen optie aangezien ze dat heel erg zou vinden. Ik zou haar gewoon kwijt raken. Wel een hele goede tip. Bedankt.

Groetjes Noompie

Reputatie 1
Badge +1

Hoi noompie

 

Als ze het vreselijk vindt om naar de hulpverlening te gaan kun je misschien voorstellen of je een keer mee moet gaan. Als ze dat fijn vindt kan je dat misschien vaker doen om haar te steunen. Maar let op! Denk eerst aan jezelf. Zorg dat het met jou goed gaat en ga dan pas haar helpen.

 

Je zegt trouwens dat ze psygisch mishandeld wordt. Ik neem aan dat de hulpverlening dat weet. Mag ik vragen wat voor maatregelen ze daar op hebben genomen?

 

Groetjes van Karel

Beste Karel,

Dat mag je zeker vragen. De kinderbescherming heeft een aantal uit hun gezin tijdelijk bij familie geplaatst. Sommige voor een aantal jaar en haar voor 3 maanden. Maar dat heeft helaas niet zoveel geholpen. 
Misschien is het een idee om te vragen of ik een keer mee mag. Bedankt voor je steun!❤️
groetjes noompie

 

Reageer