Skip to main content

Vriendin met paniekaanvallen maar ik weet niet wat ik moet

• October 15, 2025
  • 1 reactie
  • 31 Bekeken

eendje
Forum|alt.badge.img+3

Oke dit is moeilijk uit te leggen en sommige mensen kunnen het verkeerd oppakken dus sorry als dat zo is!!
Oke ik heb dus een vriendin en wij zitten naast elkaar. De laatste tijd merk ik dat zij heel vaak angst/paniekaanvallen heeft.

Ze kalmeert gelukkig wel en docenten weten hier (een soort van) vanaf. Ik heb het idee dat ze misschien een angst- of paniekstoornis heeft en ik maak me echt zorgen om haar.

Ik zit wel ergens mee en ik weet niet hoe ik het op een goede manier kan uitleggen maar ik ga het proberen:

Ik heb dus soms ook wel last van bijv paniekaanvallen (laatste tijd heel weinig gelukkig) maar laatst moest ik in de klas bijna huilen. Ik moest echt mijn best doen om de tranen weg te krijgen. Die vriendin (die naast me zit) heeft dit gezien, maar zei er helemaal niks van (snap ik ergens wel want als iemand soms vraagt van ben je oke dan barst je gewoon in tranen uit), onze vriendinnen die aan de andere kant van het lokaal zaten, kwamen wel ff naar me toe om er zeker van te zijn dat ik oke was

Alleen toen ze bij me waren, ging die vriendin ineens huilen (dat was een beetje verwarrend voor mij want ineens moest ik haar weer helpen terwijl ik zelf al bijna moest huilen) Het gebeurt wel vaker dat als ik me niet fijn/goed voel, dat zij dan huilt/een paniekaanval heeft. Hierdoor voelt het voor mij alsof ik altijd oke moet zijn omdat het iets triggert voor haar (geen idee of ik het zo goed uitleg hopelijk begrijp je wat ik bedoel)

Ik weet niet of ze dit expres doet  en dat zeg ik ook niet in dit topic (dat denk ik ook niet maar het voelt toch een beetje raar geen idee waarom)

Iemand tips want ik zit elke dag op haar te letten om zeker te weten dat ze oke is (ik heb ook meer vrienden met problemen waar ik op moet letten en het wordt nu wel een beetje veel voor me merk ik)

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 15, 2025

Het is echt lief dat je zo veel voor je vriendin zorgt, maar het is ook belangrijk om voor jezelf te zorgen. Als je zelf niet goed in je vel zit, kun je misschien rustig met haar praten en uitleggen dat je haar graag helpt, maar dat je ook ruimte nodig hebt voor jezelf. Misschien kun je haar ook eens vragen of ze met iemand anders kan praten als je merkt dat je het niet aankunt. 

xx liefs Wolf 🐺