Een hele goed vriendin van mij heeft veel dingen verteld over haar problemen. Ze heeft suïcidale gedachten, en snijdt zichzelf. Ze heeft op school meerdere paniekaanvallen gehad, waarbij ik haar altijd heb geholpen en dat vind ik nooit moeilijk/ ik kan er goed mee omgaan en ben goed in andere mensen troosten en zich veilig laten voelen. Hierdoor is ze langzaamaan me alles gaan vertellen; Hoe ze soms geen mooie dingen of zin in het leven kan zien, en liever dood zou zijn, samen met andere depressieve gedachten. Haar ouders vinden hoge cijfers erg belangrijk, zijzelf is ook heel perfectionistisch en als ze even iets niet 100% begrijpt wordt ze meteen super onzeker en wordt de druk haar teveel. ]
(Ik ben trouwens de enige persoon die ze in vertrouwen neemt, ze verteld nooit iets als er iemand anders bijstaat en toevallig heeft ze nooit een paniekaanval of iets dergelijks gehad waar andere bekende mensen bij stonden)
Vandaag begon ze te hyperventileren tijdens de lunch, en barstte in tranen uit: ‘Het lukt me niet om te eten’, ik heb haar getroost en onze oude mentor heeft ons een rustig plekje in de school gegeven zodat ik met haar kon praten/ haar helpen. Ze heeft me alles verteld; ze heeft kortom een eetstoornis of iets dergelijks, maar het is pas echt erg geworden sinds een paar weken geleden. Ik wil haar super graag helpen zodat ze weer beter wordt, en haar daarop aansporen. Graag jullie advies om;
- Hoe zou ik dit het beste kunnen aanpakken? Ik vind het heel erg pijnlijk om haar te ‘helpen’ met haar eetstoornis, omdat ik zelf (nogsteeds) zelf problemen heb met een eetsoornis. Ik heb dit nooit verteld aan iemand, en ga dit ook niet doen, ik ga liever dood dan dat mensen weten hoe kwetsbaar en ‘messed up’ik vanbinnen ben. Ik doe dus mijn best, maar dit brengt veel pijnlijke herinneringen bij mij op, en ik ben bang dat ik dan ook weer terugval met serieuze eetproblemen.
- Ik heb ook een knagend schuldgevoel… Hoe kan ik iemand anders helpen en altijd blij zijn voor diegene als ik vanbinnen net zo kapot ben? Ze zeggen altijd: ‘You can’t love somebody else, if you don’t love yourself’. Heeft iemand wat advies, want mijn situatie wordt steeds erger!