Skip to main content
Vraag

Vriendin is verkeerd bezig 😣

• January 23, 2025
  • 14 reacties
  • 208 Bekeken

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hii,

Ik weet zins een paar weken dat een (school) vriendin stiekem aan drugs doet..😕 Ik heb al paar keer  geprobeerd om haar op andere gedachten te brengen maar ik ben bang dat ze al verslaafd aan het worden is. Ik vind het zelf énorm lastig dat ze dit doet maar weet ook niet meer hoe ik tot haar door kan dringen. Maak me hier best wel zorgen om dat ze dit steeds vaker gaat doen.. Nu is mijn vraag hebben jullie een vriend/ vriendin die ook (stiekem) aan drugs doet en hoe je er mee om gaat dat ze niet willen stoppen? En hoe kan ik tot haar doordringen dat dit niet goed is..

Liefs en alvast bedankt 🤗

14 reacties

• January 23, 2025

Hai lieve ​@Boterbloempjee ,

pff wat heftig😖 ik weet echt niet hoe ik hierop moet reageren😕 weet iemand behalve jij dat ze dit doet?..

kan je dit zelf ook kwijt bij iemand?

sorry dat ik geen tips heb..🫤

liefs en hele dikke knuffel 🫂❤️ hoop dat je straks toch een beetje goed kan slapen 🩷

Silence
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • January 23, 2025

Ik hen zelf geen vrienden die drugs doen, naja 1 uit de psychiatrie maar heb ik niet zo veel contact mee. 

Is ze soms nuchter? Kun je dan een gesprek met haar aangaan? Waarom doet ze drugs? Enja eventueel haar ouders vertellen, is niet leuk voor jullie beiden niet, maar soms wel het beste.. 

Liefs 

Silence

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Topper
  • January 23, 2025

Hii,

@Cantaloupe .. jawel hoor kan het wel kwijt. Nee ik ben de enige die het weet.. 🙈 maakt niet uit hoor als je het niet weet, al lief dat je reageert 🙂

@Silence .. ze wil er niet over in gesprek😕 ze doet aan drugs om te ontsnappen aan haar problemen en ze wil absoluut niet dat haar ouders dit weten of school.. maar ja 😕🙈🙉

Liefs 🤗

Lupus
Forum|alt.badge.img+21
  • Ster
  • January 23, 2025

@Boterbloempjee ,

Ik zou er zoiezo alsnog voor haar zijn. Haar steunen (uiteraard niet het drugs gedeelte) en haar niet pushen. Dan voelt ze zich waarschijnlijk alleen nog maar meer slechter en neemt de nog meer

Groetjes Lupus 

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Hoi Boterbloempje,

Je zit nogal in een lastige situatie. Tuurlijk wil je haar graag helpen,  maar haar niet verliezen omdat ze boos op je wordt. Heb je het al tegen iemand verteld, die kan jou helpen om naar een oplossing te zoeken. Sorry dat ik niet meer tips heb.

Succes en veel liefs.

ItsJustMe
Forum|alt.badge.img+14
  • Vaste gast
  • January 24, 2025

Heyy ​@Boterbloempjee,

Lastig zeg.. Dat is idd nogal een dubbel gevoel lijkt me want je wilt haar natuurlijk helpen waar je kan, maar je wilt haar ook niet kwijtraken. Een goede weg vinden hierin is best lastig. Je kan dit natuurlijk eens met iemand anders dan je vriendin proberen te bespreken. Durf je denk je iemand in vertrouwen te nemen zodat je steun kan krijgen hierin? Je kan dit natuurlijk ook altijd met de kindertelefoon bespreken dat kan misschien ook helpen.

https://www.kindertelefoon.nl/

Verder heb ik ook niet echt goede tips voor je.. Ik hoop dat het gauw beter gaat met haar en ook met jou! Sterkte!😘

Liefs, ItsJustMe <3

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Topper
  • January 24, 2025

Hii,

@ItsJustMe .. ik durf het niet iemand te vertellen maar kan het verder wel kwijt hoor..🙂

Liefs 🤗

Diana
Forum|alt.badge.img+13
  • Vaste gast
  • January 25, 2025

Als ze verder wegglijdt in die drugs raak je haar hoe dan ook kwijt. Ik vind dat jij contact moet opnemen met volwassenen die haar kunnen helpen, ook al wil ze dat zelf niet.  Misschien niet ouders maar iemand die je kunt vertrouwen op school of zo.  Vrienden moeten elkaar helpen en zij heeft je hulp nu nodig.  

Silence
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • January 25, 2025

Begrijpelijk dat ze niet wil dat iemand dit weet, vooral zelf niet in meegaan, ze gaat zelf moeten willen stoppen anders kan jij niks doen. 

Liefs Silence 

• January 25, 2025

Hey!

Naar om te horen dat je vriendin hiermee worstelt :( .

Heb je al uit kunnen vogelen waarom ze precies aan de drugs is begonnen? Je benoemt eerder dat ze dit doet om aan haar problemen en moeilijkheden te ontsnappen, heb je daar ook concreet een idee bij wat er  dan allemaal speelt bij haar? Ik zou je aanraden als je dit nog niet gedaan hebt, dit met haar te bespreken. Niet op een oordelende wijze, maar gewoon om interesse te tonen en om te laten zien dat je haar oprecht wilt helpen.

En dan nog een vraag, weet zij zelf dat het niet goed voor haar is? Veel rokers weten bijvoorbeeld dat het niet goed is, maar doen het alsnog. Zo’n zelfinzicht kan al een eerste stap zijn richting de uitgang.

Als laatste wil ik zeggen dat je haar er naar mijn mening in de meeste gevallen een dienst mee zou bewijzen door dit met iemand op school of een andere vertrouwenspersoon te bespreken. Dat is toch waar ze voor zijn? 

Verder wil ik je er attent op maken dat er veel verschillende organisaties en platforms zijn die je hierbij kunnen helpen. (De kindertelefoon bijvoorbeeld 😉)

Ik hoop dat je iets aan mijn reactie hebt. Veel sterkte en liefs.

Wolkje
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 25, 2025

Hoi lieve ​@Boterbloempjee,

Wat vervelend dat je hiermee te maken hebt. Weet je ook hoe vaak ze drugs gebruikt en wat ze aan het gebruiken is?

@Wolkje.

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10
  • Topic-opener
  • Topper
  • January 25, 2025

Hii,

@xShqdow .. ja ze weet zelf wel dat het niet goed is maar ja alsnog doet ze het..🙈 en ja ik weet wel wat er allemaal speelt.

@Wolkje .. ja ze is er nu wel bijna elke dag mee bezig.. en ik weet ook wat ze gebruikt..☹😣

Liefs 🤗

• January 25, 2025

Hey ​@Boterbloempjee !

Goed dat je in ieder geval weet wat er speelt. Ik ga ervan uit dat je hier al aan gedacht hebt, maar ik denk altijd maar van: je kunt altijd dingen die logisch klinken nog eens benoemen, maar is er een manier waarop jij kan helpen de initiële problemen bij haar op te lossen? Hierdoor zal je vriendin waarschijnlijk de drugs ook niet meer nodig hebben.

Ook al kun je haar problemen misschien niet zelf oplossen, kun je haar wel altijd blijven helpen en ondersteunen. Hiermee help je haar mentaal waarschijnlijk al een stuk verder.

Als laatste wil ik meegeven dat je niet moet vergeten om ook op jezelf te passen. Ook met al dit gedoe met je vriendin blijf jij ook belangrijk. En als dat kan, zou ik je aanraden om ook over de problemen van je vriendin te praten met anderen, hierdoor voel jij je misschien niet verplicht om  die zorgen in je eentje te dragen.

Veel sterkte en liefs.

(sorry die laatste paragraaf bevat wat lelijk nederlands, het is al redelijk laat en mijn zinsbouw slaat nergens op, ik hoop dat je begrijp wat ik wil zeggen 🫣)

Tartan16
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • January 26, 2025

Hoi lieve ​@Boterbloempjee  dat is heftig en voor jou een zorg erbij. Gelukkig zijn er al goede adviezen gegeven en ik zou zeker, als je er erg mee zit, in elk geval eens raad en tips inwinnen bij de Kindertelefoon. Het is super lief hoe betrokken je bent.  Denk zeker ook aan jezelf! Dit is best een flink probleem en jij kunt wel iets doen maar ook weer beperkt. Ik snap je gevoel daarbij wel. Het kan jou heel goed steunen om advies te krijgen en er met iemand die deskundig is over te praten en te bekijken wat jij kunt en niet kunt doen. Maar dat weet je natuurlijk al wel, misschien zeg ik allemaal voor de hand liggende dingen 😊.  Ik zie ook goede tips van de anderen hier, dan wil ik je ook nog wel even veel sterkte wensen en voor jezelf ook alle liefde en goeds!! 😘

Groetjes liefs Tartan X