Vraag

vriendin is suïcidaal

  • 28 December 2019
  • 2 reacties
  • 101 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hi allemaal,

ik hoop dat iemand mij hiermee kan helpen. Een vriendin van mij heeft het erg lastig, ze haalt slechte cijfers, heeft heel veel therapie en wordt ook buitengesloten in onze klas. Ik vroeg laatst hoe het met haar ging en het gaat echt heel erg slecht, na een tijdje door gevraagd te hebben kwam ik erachter dat ze zelfmoord wil plegen. Ik ben sowieso de enige waarmee ze echt over haar gevoelens praat maar ik ben dus ook de enige die dit weet. Natuurlijk snap ik heel goed dat ik dit niet voor me kan houden. Ik heb daarom met een smoesje het telefoonnummer van haar vader aan mijn mentor gevraagd, ik heb hem gebeld of ik even langs kon komen, want dit zomaar even vertellen vind ik zelf ook niet echt beleefd. Maar als ik daar volgende week ben, hoe moet ik dit dan gaan vertellen, ik ga toch ook niet zeggen: “meneer, uw dochter wil zelfmoord plegen” Ik ga dit trouwens zelf niet tegen school vertellen, want bij ons op school wordt het tegen de klas en iedereen zijn ouders verteld, wat ik haar echt niet gun, omdat ze al een buitenbeentje is in de klas. Mijn ouders weten dit trouwens niet, maar ze zouden het ook niet goed vinden. Zij zouden het liever gewoon simpel aan school vertellen. Waarschijnlijk ben ik nadat ik dit gezegd heb ook geen vriendin meer van dit meisje, maarja ik heb veel liever dat zij dan veilig is. Hebben jullie tips hoe ik dit kan vertellen en hoe ik me ook minder schuldig kan voelen? Alvast bedankt!

groetjes toos


2 reacties

Hallo Roosss208 :)

Je kan gewoon met haar praten en zeggen dat zelfmoord niet de oplossing is. Je kan haar ook verwijzen naar 113 zodat ze daarmee kan chatten/bellen.

-Dr8gon99

Hey,

Ik snap heel goed dat je het aan haar vader wil vertellen. Ik denk dat dit uiteindelijk ook erg verstandig is. Ik weet alleen niet of dit de handigste manier is om het aan haar vader te vertellen.

Ik denk dat je allereerst zou kunnen proberen om je vriendin uit zichzelf het aan haar ouders en/of hulpverlener(s) te vertellen. Op die manier ben jij straks geen boeman en krijgt ze toch de hulp die ze nodig heeft. Iets achter iemands rug om vertellen zonder toestemming is iets wat erg op je vertrouwen in kan hakken. Daarom wil ik je aanraden dit altijd in overleg te doen en in ieder geval te vertellen dat je dit gaat doen.

Ik wil je, net als Dr8gon, ook aanraden om je vriendin te attenderen op organisaties als 113 Zelfmoordpreventie of de Kindertelefoon. Deze organisaties bieden een luisterend oor en advies en dat gratis en anoniem. Deze organisaties zijn er overigens ook voor jou, aangezien het voor jou ook niet makkelijk moet zijn geweest om dit te horen. Deze organisaties kunnen ook in jouw situatie naar jou luisteren en jou advies geven. Op de website van 113 staat ook handige informatie voor jou.

Als je vriendin echt heeft aangegeven nu zelfmoord te gaan plegen, moet je altijd 112 bellen! Als je denkt dat ze in acuut gevaar is, bel dan het noodnummer!

Gr. Pin

Reageer