Jeetje Mina….
Ik ben een jongen van 14 jaar.
Sinds 2 jaar, sinds dat ik op het voortgezet zit. Ben ik bevriend geraakt met iemand.
Het is niet haar echte naam maar voor het gemak noemen we haar even Esmee.
Esmee is een fanatieke meid die overal een opslossing voor weet, ze is niet de knapste. Wat ik zelf ook toegeef. En daar is ze zeer ontevreden over.
Esmee heeft sinds groep 7 volgens haar zelf een depressie, okey okey. Dus ik veel moeite erin steken, nu al 2 jaar lang. Vervolgens vorige maand was ze er weer bovenop, wat ik dacht en wat ze mij vertelde.
Ze kwam in een depressie omdat haar vader, haar mishandelde. Nu is hij uit huis gezet maar mist ze hem heel erg. Daarnaast is ze heel onzeker over alles.
Het was dus zaterdag ochtend, ik zat te gamen. Mijn telefoon in mijn broekzak en hij ging helemaal tekeer. Esmee haar vriendin had een zelfmoord poging gedaan. En ik dacht rotzooi, waar beland ik in. Dus zij helemaal in paniek “En ik had het haar belooft ook Zelfmoord te plegen als zij dat deed.” ik dacht hohohohoho - Wat?
Ik was shocking, wat heb je belooft?
Ze herhaalde het nog een keer.
Ik wist het zeker: Dit is menis. Haar moeder weet het, ze krijgt hulp sinds een jaar. Maar het werkt gewoon niet. Ik doe mijn best, maar ik krijg steeds meer het gevoel dat zij of nooit, maar iedergeval de laatste maand het gewoon heeft opgegeven. Ik moet haar nu uit het water helpen als het ware maar het lukt me niet meer, het kan niet meer. ik ben nu al zo lang bezig haar te helpen. Elke dag weer, elke dag weer moet ik het zelfde riedeltje herhalen: Het komt goed, wees niet bang etc.
En ik vind haar heel aardig! Maar de laatste tijd zeurt ze aan me hoofd alsof ik 210 zusjes heb. Het word gewoon lastig. Haar verlaten kan niet, dan verliest ze alles. Psygologische hulp werkt niet, ze zit nu al 2,5 jaar in een traject. De vader wil niet meewerken en zij gaat ondertussen alleen maar kapot.
Nu vraag ik de mensen die dit lange bericht even hebben gelezen een oplossing te bedenken, ik ga mijn leven niet opgeven en ik wil al helemaal niet depressief worden.