Vraag

Vriendin heeft zichzelf gesneden, Hoe kan ik haar helpen

  • 1 April 2024
  • 2 reacties
  • 42 Bekeken

Badge

Dit verhaal gaat over een vriendin die mij heeft verteld dat ze zichzelf heeft gesneden.

 

Ik wist altijd al dat ze een geheim voor me had maar ze zij dat ze het misschien zou vertellen als ik wat ouder was. Ik ben bijna 13 en zij bijna 15. Maar ik was laatst op een logeer feestje met haar en nog 2 andere vriendinnen. En we waren gewoon aan het praten met een vragen boekje. Maar toen kwam de vraag, vertel jij alles aan je vriendinnen? En ik zij "ja alleen jij vertelt dat ene geheim niet". Maar toen ging zij het vertellen en ik schrok wel. Ik wist niet zo goed hoe ik moest reageren. Maar ik zij dat ze het nooit meer moest doen. En ik had ook gevraagd waarom ze het deed. En dat was omdat ze dacht dat ze het verdiende. Dusja dat vond ik echt erg om te horen. Ze vertelde ook dat het soms niet heel goed gaat met haar "mental health"

 

Maar nu is de vraag, hoe kan ik haar het beste helpen? Want ik wil een goede vriendin blijven voor haar. Kan ik het beste doen alsof er niks is of moet ik er een keer een gesprek over beginnen?

 

Tips zijn welkom!

 


2 reacties

Reputatie 3
Badge

Hoi,

Heel goed dat je je vriendin wil helpen. Ik heb zelf ook een vriendin gehad die zichzelf sneed. Hier zijn enkele tips:

 

  1. Wees begripvol, Laat weten dat je om haar geeft en dat je er voor haar bent als ze je nodig is.
  2. Blijf in contact: Vraag regelmatig hoe het met haar gaat, het kan een groot verschil maken als ze weet dat er iemand is die om haar geeft
  3. Moedig professionele hulp aan, Je kan haar natuurlijk niet verplichten om naar een psycholoog te gaan, maar moedig het wel aan.
  4. Vraag wat ze nodig heeft, Soms kan het helpen om gewoon te vragen wat ze nodig heeft. Misschien wil ze gewoon iemand om mee te praten.
  5. Vermijd oordelen, Probeer niet te oordelen over haar zelfbeschadiging, dit kan het nog erger maken.
  6. Zorg goed voor jezelf, Natuurlijk wil je je vriendin helpen, maar zorg ook dat je er zelf   niet aan gaat lijden!

Ik hoop dat je hier iets aan hebt. In ieder geval Suc6! 🍀

 

Groetjes van mij!

Badge

Dankjewelll

 

Reageer