Skip to main content

Hoiiii, 

Ik ben een meisje van 15 jaar. Ik heb best wel veel problemen (ik zit op dit moment in een kliniek) en ik beschadig mezelf al bijna 2 jaar (vroeger deed ik het ook wel, maar dan meer met bijv. hoofd bonken en mijn huid open krabben etc.). Ik ben nu best wel bezig met het proberen accepteren van mijn littekens. Ik had laatst een keer korte mouwen aan bij mijn vriendin. Ik vertelde haar dat ze hier echt nooit aan moet beginnen, omdat je er zo moeilijk vanaf komt. Een paar dagen later appte ze niet mij dat ze zichzelf pijn had gedaan. Ik voel me best wel schuldig, omdat dit begon nadat ik korte mouwen aan had (ze wist daarvoor wel al dat ik het deed). Eerst was het gw met dingen die niet perse heel scherp zijn (in ieder geval niet gevaarlijk), maar nu begin ze ook met voorwerpen die echt heel gevaarlijk kunnen zijn. Ik ben daar meerdere keren door in het ziekenhuis belandt (Je wilt echt, echt, echt niet inhet ziekenhuis komen door zelfbeschadiging, het is echt verschrikkelijk). Ik heb haar verteld dat wat ze gebruikt heel gevaarlijk kan zijn en hoe vervelend/moeilijk het is om daarmee naar het ziekenhuis te moeten. Ze heeft me verteld dat ze die hele scherpe dingen heeft weggegooid. Ik hoop dat ze dit ook echt heeft gedaan. Ik voel me nog steeds best wel schuldig. Ik heb dit bespreekbaar met haar gemaakt en ze zegt dat dit echt niet door mij komt. Toch denk ik dat dit onbewust wel door mij komt. Ik vind het ook echt moeilijk dat ze zichzelf nu ook beschadigd, maar ik probeer het te accepteren. Nu ze gevaarlijkere dingen gebruikt, vind ik het heel moeilijk om er niks mee te doen, want ik wil niet dat haar hetzelfde overkomt. Hebben jullie misschien tips over wat ik het beste kan doen om haar te helpen en om ervoor te zorgen dat het niet erger wordt?? 

Groetjessss M

Geen reactie

Reageer