Skip to main content

Vrienden zitten met problemen

• August 15, 2025
  • 2 reacties
  • 53 Bekeken

eendje
Forum|alt.badge.img+3

Oke dus ik heb na mijn 1e jaar op de middelbare een (Hele grote) vriendengroep gevonden met mensen die op elkaar lijken maar toch erg verschillend zijn. De meeste weten niet van mijn (eerdere) problemen, ik ben niet zo een prater als het over dat soort dingen gaat. Niet echt in het geheel eigenlijk maar ja dat doet er niet toe:P

Dus 1 vriend van die groep (we waren eerst wel close maar niet zooo close) vroeg dus een keer of alles goed ging met me (ik reageerde met een inside joke maar de vriend werd echt heel serieus) Uiteindelijk hebben we dus een beetje trauma gedumpt bij elkaar en we weten nu bijna alles van elkaar (ik ga niet op details in ivm privacy en anonimiteit:D)

Ik merk dat het best wel heel slecht met die vriend gaat en dat ze nauwelijks praat. Mijn brein herkent die patronen en ik maak me echt zorgen om hem/haar (ik ga geen gender noemen) hij/zij negeert mij soms voor een best Lange tijd en reageert vaak heel droog en kortaf

Ik heb het idee dat hij/zij niet met mij durft te praten, ondanks ik hem/haar meerdere keren heb verteld dat ik altijd bereikbaar ben 

Ik voel me best slecht dat het nu met mij beter gaat terwijl het met hem/haar zo slecht gaat.. Ik heb het gevoel dat ik het er een beetje in wrijf bij hem/haar. Ik vind het dus ook moeilijk om met hem/haar te praten als ik ergens mee zit want ik wil zijn/haar problemen niet erger maken

Soms heb ik het idee dat ik hem/haar in de steek laat omdat ik hem/haar niet genoeg steun

Ik maak me echt zorgen om hem/haar en ik wil hem/haar graag helpen zonder hem/haar te irriteren of lastig te vallen

Heeft iemand tips hoe ik dit het beste aan kan pakken? Groetjes eendje

2 reacties

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 15, 2025

Hoi ​@eendje,

Het klinkt alsof je echt om je vriend geeft en dat je heel bewust probeert rekening te houden met hoe hij/zij zich voelt, en dat is al een groot goed begin. Vaak willen mensen gewoon weten dat iemand er voor ze is zonder dat er druk of oordeel bij komt.

Je kunt bijvoorbeeld laten weten dat je er bent zonder te pushen; een simpel berichtje zoals: “Hé, ik denk aan je. Als je wilt praten of iets leuks wilt doen, ik ben er” kan al veel betekenen, want het laat zien dat je beschikbaar bent zonder druk te zetten. Wees daarnaast geduldig: soms hebben mensen tijd nodig om open te zijn. Het kan frustrerend zijn dat je droog of kortaf beantwoord wordt, maar probeer het niet persoonlijk op te vatten; het zegt vaak meer over hun situatie dan over jullie vriendschap.

Afleiding kan ook helpen: niet alles hoeft serieus te zijn, af en toe iets luchtigs sturen zoals een grappig filmpje of een uitnodiging voor een spelletje of activiteit kan iemand helpen zich veilig te voelen om te praten. Vergeet daarbij niet ook voor jezelf te zorgen: het is goed dat je je vriend wilt helpen, maar je kunt iemand niet “redden”; zorg dat je je eigen gevoelens niet wegdrukt en doe dingen die jou ontspannen.

Tenslotte kunnen open vragen helpen: in plaats van “Gaat het goed?” (wat makkelijk met een kort “ja” of “nee” beantwoord wordt), kun je concreter vragen zoals: “Wil je dat ik alleen luister of wil je samen nadenken over dingen?” of “Heb je zin om iets leuks te doen samen?” Het belangrijkste is dat je vriend voelt dat je er bent zonder druk te zetten. Je hoeft niet altijd oplossingen te hebben; gewoon aanwezigheid en geduld zijn vaak al genoeg.

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • August 15, 2025

Ik weet niet waar je vriend doorgaat, maar ik heb zelf ook een soort van moeilijke periode en ik heb er geen probleem mee als mensen goed of slecht nieuws (wat misschien wat minder erg lijkt dan dat van mij) delen. Ik zou het minder leuk vinden als mensen me anders zouden behandelen dan normaal. Dus vertel gewoon wat je wil zeggen, het is beter dat je vriend steun(/een normale behandeling) krijgt dan dat je hem/haar beschermt tegen iets wat tegen pijn die hoogstwaarschijnlijk niet eens bestaat.