Skip to main content

Vrienden met serieuze mentale problemen

• October 28, 2025
  • 3 reacties
  • 47 Bekeken

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4

Hey mensen,

Dus ik heb minstens één, en waarschijnlijk nog wel meer vrienden met vrij serieuze mentale problemen. Ondanks dat ik ze zelf ook heb, weet ik vaak niet goed hoe ik ze het beste kan helpen, en wanneer ik me echt zorgen moet gaan maken dat ze zichzelf wat gaan aandoen. Heeft iemand hier ervaring mee of tips voor? Of kende je zelfs iemand die bijvoorbeeld zelfmoord heeft gepleegd of in het minder ernstige geval veel aan zelfbeschadiging  bleek te doen? Ik hoor heel graag van je.

3 reacties

vie
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • October 29, 2025

hii PietPirat,
ik snap wat je bedoelt. Op mijn oude school had ik ook een vriendin die niet meer verder wilde en zichzelf pijn deed. Wat ik toen als eerste deed was vragen wat ze van mij nodig had en hoe ik haar kon helpen.
Ik denk dat het fijn is als je dat vraagt want dan voelen ze zich gehoord en niet alsof jij bepaalt wat ze moeten doen of dat je druk zet om te praten.
Mijn tip is: wees er voor diegene luister, en oordeel niet. Maar vergeet ook niet om aan jezelf te denken  je hoeft niet al je energie te geven anders raak jij ook uitgeput en dat willen we niet. ❤️
groetjesss vie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • October 29, 2025

Ik heb ook vrienden die mentaal strugglen en soms weet ik echt niet wat ik moet zeggen. Wat ik probeer is gewoon luisteren en laten merken dat ze niet alleen zijn, zonder meteen met allemaal adviezen te komen. 

xx liefs Wolf 🐺

Forum|alt.badge.img
  • Net nieuw
  • October 31, 2025

Ik heb mentale problemen en heb het onlangs voor het eerst aan iemand verteld na zo'n jaar. Het vraagt wel iets van je om dat te doen. Ik zou gewoon laten weten dat ze altijd een bericht mogen praten of sturen of mogen bellen als er iets is. Maar verder probeer gewoon te doen als je zou doen als je het niet wist. (En als je niet zeker weet of dit is wat je moet doen kun je dat altijd navragen ik zou dat niet erg vinden, ik zou het zelfs goed vinden)