Skip to main content
Vraag

Vrienden maken in de brugklas

• December 24, 2025
  • 2 reacties
  • 57 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hallo allemaal,

ik ben nu 12 jaar en ik zit al een paar maandjes in de brugklas. Ik ben een tweeling en ik heb in de eerste weken vooral voor “safe” gekozen door naast hem te gaan zitten. Ik probeerde daarna wel naast andere mensen te gaan zitten, maar veel mensen hebben nu iemand waarmee ze het beste kunnen opschieten en dan vind ik het spannend om naast die persoon te gaan zitten als er nog niemand naast zit, omdat ik dan bang ben dat degene waar ze meestal naast zitten dat niet echt leuk vind. Het is ook vaak dat als ik dan naast iemand anders zit, dat dat dan niet echt iemand is waar ik goede vrienden mee wil zijn.

Op dit moment zit ik al iets vaker naast andere mensen, maar we zitten nog steeds allebei een beetje in het zelfde vriendengroepje. Dat vind ik wel een beetje vervelend, omdat we dan (alweer) dezelfde vrienden hebben.

Ik vind ook dat het met de meeste jongens uit de andere klassen lijkt alsof hun al vriendengroepjes/groepen hebben en dat er daar niet echt meer iemand bij past, vooral omdat we allang niet meer in de eerste week zitten.

Ik kan ook met de meeste jongens uit de klas wel goed opschieten, maar het voelt niet alsof ik echt iemands eerste keus ben. Daardoor moet ik als we een tweetal moeten maken heel vaak met mijn tweeling samen, omdat iedereen iemand heeft. Er zijn 4 jongens die vaak met elkaar gaan waar wij ook het meeste mee omgaan, maar als mensen met zn vieren mogen gaan gaan hun altijd met z’n vieren en moeten wij weer met de kinderen die gewoon heel raar zijn en waar we niks mee hebben.

Heeft iemand tips om nog een beetje vrienden te maken of andere mensen een beetje te leren kennen? Ik ben best wel introvert namelijk en ik vind het wel leuk om contact te hebben met andere mensen, maar ik kan dat nog niet heel goed uit mezelf omdat ik dan niet echt weet wat ik moet zeggen.

Het is best wel veel om te lezen, maar nu kan ik ook even mijn ei kwijt. Bedankt alvast!

Groetjes Valk

2 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • December 24, 2025

Hey! Als ik je verhaal zo lees lijk je mij een aardige vriendelijke jongen. Ik snap wel wat je bedoelt, ik denk dat je het beste gewoon jezelf kunt zijn.  Misschien klikt het met iemand die ook dezelfde hobby heeft als jij (gitaar). Probeer met anderen te praten als iemand iets vertelt waar jij ook veel van weet bijvoorbeeld. En je moet af en toe vast in groepjes werken dat maakt contact leggen nog makkelijker! Je voelt vanzelf wel aan hoe de sfeer is in de klas, en het is niet erg om een beetje stiller te zijn dan anderen. Er zijn vast wel andere meisjes en jongens in de klas die ook wat stiller zijn en dat zijn vaak de leukste 👍 misschien klikken die ook goed met jou. Het komt vast goed! Succes hoor! 

Liefs, Tover xxx

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • December 25, 2025

Bedankt!