Skip to main content
Vraag

Vrienden maken, cijfers, hoe haal ik het schooljaar?

• January 30, 2025
  • 1 reactie
  • 39 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyyy, het is al weer een tijdje geleden dat ik een vraag heb gesteld maar ik zit er wel heel erg mee.

Ik dit dus nu in de tweede, en ik heb meer dan een maand gemist ( in totaal ) met lesuren. Dit komt doordat ik van mijn fatbike was geklapt ( ik fietste niet ik stond en iemand kwam achterop en toen klapte ik op mijn enkel ) en moest door operatie, rolstoel etc etc. Dus naar school gaan was moeilijk, maar zorge er ook voor dat ik later ( nu ) problemen heb met groepjes voor PO’s en vrienden maken in het algemeen. Ik heb wel vrienden buiten mijn klas op deze school en veel mensen buiten school alleen in de klas sta ik er vaak alleen voor. Vorig jaar had ik een vriendengroep en zit ik met ze in de klas, alleen door veel ruzie is het jammer genoeg niet meer zo.

Ik vind dit erg jammer en ik weet niet zo goed wat ik moet doen, doordat ik echt niemand heb en dus ook niet makkelijk in groepjes kom met opdrachten zijn mijn cijfers heel erg omlaag gegaan. Ook door mijn afwezigheid door mijn enkel ( na 6 maanden nog steeds veel last van ) sta ik nu een 2,6 op wiskunde en kan op dit moment havo 3 niet halen.

Ik sta er echt alleen voor en heb geen zin meer om naar school te gaan. Mijn ouders wouden me op privéschool zetten maar vinden ze toch een klein beetje te duur. Ze weten niet dat ik struggle met school en denken dat alles goed zit kwa sociaal maar zo is het echt niet. Ik word niet gepest, geplaagd of iets anders in die richting maar ik voel me echt als een geest die in de verkeerde klas zit.

Mijn vraag is hoe kan ik het beter voor mezelf maken ( vrienden maken, cijfers etc. )? Ik ben echt mijn social skills verloren 🙏

1 reactie

Wolf
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • August 4, 2025

Hey ​@rish.aam, ik begrijp dat je het echt zwaar hebt met je blessure, het missen van zoveel school en het gevoel dat je er niet bij hoort. Het verliezen van je vriendengroep en je schoolprestaties die achteruitgaan maken het extra moeilijk.

Probeer stap voor stap weer contact te maken met mensen in je klas, begin klein met één persoon en maak kleine praatjes over school of iets wat je opvalt. Vertel ook aan je mentor of een vertrouwenspersoon hoe je je voelt, zij kunnen je helpen bij het vinden van groepjes en extra begeleiding voor je schoolwerk. Maak samen met hen en je ouders een haalbare planning om je achterstanden in te halen, zodat je niet overweldigd raakt.

Wees vooral lief voor jezelf: het is normaal dat je social skills wat weg zijn, die komen weer terug als je beetje bij beetje contact maakt. Zoek daarnaast buiten school activiteiten of hobby’s waar je nieuwe mensen kunt ontmoeten en je zelfvertrouwen kan opbouwen. Probeer ook eerlijk te zijn tegen je ouders over hoe zwaar het voor je is, zodat zij je beter kunnen steunen. Het is oké om het moeilijk te hebben en het belangrijkste is dat je kleine stapjes zet en trots bent op wat je bereikt, hoe klein ook.

xx liefs Wolf 🐺