Skip to main content

Mijn vriend waarmee ik nu anderhalve week samen ben heeft vaak periodes waarin hij gek wordt van zichzelf, gek van zijn hoofd en van zijn gedachtes, en het maakt me bezorgd. Het is niet zo erg als dat hij echt dood wil of dat hij aan selfharm doet, maar…  Ik weet gewoon niet hoe ik hem het beste kan helpen. Ik ben ook de enige aan wie hij dit ooit heeft verteld.  Hebben jullie tips voor me?

Hoii,

 

Het is ten eerste heel mooi om te horen dat je vriend dit met je heeft gedeeld! Wat ik je wel op je hart wil drukken is dat het NIET jouw verantwoordelijkheid is. Het is prachtig als je er voor hem bent en je kunt heel goed helpen door gewoon te luisteren. Maar het is heel belangrijk dat jij niet de rol van ‘verzorger’ aanneemt. Hij is je vriend. Jij bent niet zijn ouder of zijn therapeut. Zodra je merkt dat hij misschien een gevaar voor zichzelf of voor anderen is, is het heel belangrijk dat je dit wel aan iemand laat weten ; zoals een mentor of ouder. 

 

Nu, hoe je hem ook daadwerkelijk kan helpen. Zoals ik al eerder zei, kan gewoon luisteren ook heel veel doen. Ook kan je misschien aan hem vragen of hij weet wat je het best kan doen als hij in zo’n bui zit. Misschien helpt een knuffel, even wandelen, schreeuwen, in een kussen slaan, zingen, dansen, etc… Het gebeurt vaak dat deze buien bepaalde triggers hebben, bijvoorbeeld : wanneer hij het heel druk heeft met school of wanneer hij harde geluiden hoort. Ga eens samen op zoek naar wat deze triggers zouden kunnen zijn. Dan kan je misschien deze buien voorkomen of in iedergeval het aantal verminderen.

 

Pas goed op jezelf, ik hoop dat dit een beetje helpt!

 

Groetjes


Reageer