Skip to main content
Vraag

vriend met depressie

Forum|alt.badge.img

Hoi, 

ik heb echt advies nodig, ik heb namelijk nu al bijna 5 maanden een vriend en het gaat super goed, het ding is alleen dat ik denk dat hij depressief is, ik weet dat hij al een tijdje zelfmoord in zn achterhoofd heeft en sommige dagen gaat het goed, en andere dagen gaat het slecht, ik wil hem zo graag helpen maar hij wil niet dat zn ouders het weten omdat hij bang is om een aansteller genoemd te worden, zijn ouders zijn best streng en hebben dus inzicht op alles wat hij online opzoekt, dus ook toen hij een keer opzocht hoe hij in zijn slaapkamer zelfmoord kan plegen, maar hij heeft keihard tegen ze gelogen en gezegd dat hij het niet heeft opgezocht, ik wil gewoon dat het beter met hem gaat, heeft iemand tips? alvast bedankt! <3

2 reacties

Silence
Forum|alt.badge.img+6
  • Topper
  • 533 reacties
  • 14 maart 2025

Dit lijkt me heel heftig, heeft hij al professionele hulp? 

Ik heb zelf een depressie en wat mij het beste helpt is iemand die er gewoon voor me is, ookal lig je samen op de bank op je telefoon, gewoon iemand die nabij is. Het kost ontzettend veel moeite om uit je bed te geraken, als dit niet lukt voor hem kun je misschien bij hem thuis afspreken? 

Zoizo veiligheid staat boven vriendschap, moest je ooit twijfelen of hij aan zelfmoord denkt vraag dan door. Als je echt het gevoel hebt dat er iets niet klopt vertel dit aan zijn ouders. Dit is voor degene echt verschrikkelijk, en schaad het vertrouwen groot, maar veiligheid is het belangrijkste. 

Iets waar je een beetje op kan letten is als hij een tijd heel diep heeft gezeten en dan ineens uit het niets heel vrolijk is, let goed op hem, dit kan een teken zijn van een aankomende zmpoging. Vaak heb ik dan het gevoel van het einde is hier eindelijk en dan ben ik vrolijker. 

Moest er ooit iets gebeuren weet dat dit nooit jouw schuld is, je hebt gegeven wat je kon en dat is heel lief en mooi! Let je ook goed op jezelf? 

Take care x 

Liefs Silence 

Fem_
Forum|alt.badge.img+3
  • De Kindertelefoon
  • 276 reacties
  • 15 maart 2025

Hoi, ​@anoniemekikkerr 

Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat.  En wat kan je vriendje blij zijn met een vriendin zoals jij!
Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je er voor je vriend kunt zijn.
Ook kan je voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl.  Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat. Dit is voor je vriend, maar ook zeker voor jou. Zij kunnen handvatten geven hoe je met de gedachten van je vriend om kunt gaan.

In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Liefs

Fem, De Kindertelefoon

Reageer

Cookiestatement

We gebruiken cookies om je bezoekerservaring te verbeteren en om analyses te kunnen maken van het forum. Ga je akkoord, of ga je door naar het forum, dan ga je akkoord met ons cookiebeleid.

Cookie instellingen