Vriend/klasgenoot met nare gedachten

  • 12 December 2019
  • 2 reacties
  • 95 Bekeken

Reputatie 1
Badge

Hallo forumleden,

 

Alvast bedankt voor het lezen van dit bericht. Recentelijk ben ik te weten gekomen dat een klasgenoot/vriend van me nogal nare gedachten heeft over zichzelf. Deze zal ik later nog wat verder toelichten. Tl;dr staat onderaan trouwens. 

Dit is mij aan het begin van het schooljaar vaag verteld door z’n “crush”  destijds. Ik zag zelf ook allerlei signalen, zoals dat hij altijd een mes naar school nam, altijd veel paracetamol in z’n tas had en dat hij altijd lange mouwen droeg, bijvoorbeeld ook in de zomer. Hier heb ik destijds niks mee gedaan, omdat ik de verbanden niet direct zag. Hij heeft momenteel wel een vriendin. Een aantal weken terug is er een incident geweest waarbij hij een blessure heeft opgelopen bij LO, waarbij ik hem heb geholpen. Toen begon het balletje eigenlijk te rollen. Ik heb aan hem gevraagd of hij zichzelf sneed. Dit bevestigde hij zelf. Een aantal dagen later kwam hij hierop terug, door te zeggen dat hij het niet meer deed. 

Het is voor mij duidelijk dat hij het nogsteeds doet, aangezien hij altijd sweaters draagt, vaak heel erg afgeleid is, niet meedoet tijdens de lessen op school en eigenlijk nergens zin in heeft. 

Ik heb ook recentelijk een meisje benaderd, waar hij ook wel goed mee sprak. Zij vertelde mij het hele verhaal, en daar schrok ik eigenlijk heel erg van. In de screenshots was een gesprek te zien tussen hem en het meisje, waarbij hij zei dat hij bijvoorbeeld al meerdere malen heeft geprobeerd zelfmoord te plegen, dat hij zichzelf dagelijks sneed en hij praatte eigenlijk heel negatief over zichzelf. 

Gisteren stuurde hij een snap naar een meisje die hij opzich ook wel vertrouwt. Hij zei dat hij veel teveel paracetamol had geslikt, namelijk 10-15. Het lijkt erop dat hij dus zelfmoord probeert te plegen en dit dus ook wil doen. 

Voorderest is hij altijd wel aan het lachen, maar ik zie bepaalde signalen. Bijvoorbeeld, we zaten vorige keer in de aula een beetje te “kloten”/praten met onze vriendengroep. Iemand vroeg wat er met zijn lip was. Hij zei: “Ik ben mishandeld door mijn moeder”, op een vrij serieuze toon, zonder te lachen. Ik weet niet of hij het als grapje bedoelt. 

Mijn mentor is er al van op de hoogte, maar ze gaat hem zelf (nog) niet aanspreken. Dat heb ik aan haar gevraagd. Wat kan ik het beste doen volgens jullie? 

Tl;dr : Mijn klasgenoot is suïcidaal, beschadigt zichzelf en is depressief. Wat kan ik het beste doen?

Alvast bedankt voor het lezen van deze hele lange tekst!

Groetjes,

Anoniem


2 reacties

Reputatie 1
Badge

Ohja, misschien even handig om erbij te vermelden. We zijn allebei 15, en we zitten in de vierde van de havo. 

Hallo Anoniemeboy4289 :)

Ik zou hem als eerste gewoon steunen, en misschien aankaarten bij een leraar/je mentor dat hij zichzelf snijd of het bij hem aangeven dat het beste is als hij het gewoon verteld tegen zijn mentor die hij vertrouwd, want dat is het beste. Ik verwijs hem ook graag naar deze website waar hij het tegen kan vertellen en waar hij gehoord wordt, hij kan ermee chatten/bellen:  https://www.113.nl/

-Dr8gon99 

Reageer