Vraag

vriend helpen die depressief is

  • 1 July 2022
  • 4 reacties
  • 78 Bekeken

Badge

Een van mijn vrienden is depressief net als ik en ik ben 24/7 bang dat hij zij zelf vermoord of pijn doet of iets in die richting en ik vraag me af hoe ik hier het beste mee om kan gaan? Ik wil hem wel helpen maar dat is echt heel lastig omdat ik de hele tijd denk dat hij me irritant vindt maar ik probeer alleen te helpen… iemand tips hoe ik hem duidelijk kan maken dat hij niet stom is en gewild is in deze wereld maar dat ik niet irritant doe?

 

Liefs<3


4 reacties

Reputatie 4
Badge +4

Hey 

probeer complimentjes te geven! Ga leuke dingen doen zoals gamen ofzo als het maar iets is waardoor hij de rest even vergeet! Geef hem het gevoel dat jullie onafscheidelijk zijn. 
Vooral wees je zelf!!! ga grappige dingen doen ,ga frietjes halen, ga vissen. 
 

geniet van het leven!!! Probeer veel leuke dingen te doen!!! 
 

ps: ga naar een vertrouwingspersoon op school!!,

liefs,

Reputatie 4
Badge +3

hi

ik weet heel goed wat jij en je vriend doormaken en hoe jullie je voelen, zit zelf ook in depressie.

wat je tegen hem kan zeggen is dat als hij een zelfmoordgedachte heeft of denkt aan zelfverwonding hij 113 moet bellen (je kan ook chatten met 113) ik doe dat zelf soms ook en dat kan dan opluchten omdat je er dan over gepraat hebt en die mensen kunnen je ook nog tips geven over hoe je er mee om kan gaan. maar als hij/jij echt op het punt staat om jezelf iets aan te doen moet hij/jij meteen 112 bellen!!!!

ik kan mij voorstellen dat je bang bent dat hij zichzelf wat aan doet. ik was in het begin (toen ik mijn allereerste zelfmoordgedachte had) ook heel erg bang dat ik mij (later) iets aan ging doen. ik heb toen 113 gebeld en die mevrouw daar zei tegen mij dat het eigenlijk alleen nog maar een gedachte is en ik daarom niet bang hoefde te zijn.  dus zeggen hem/jezelf dat als hij/jij zo'n soort gedachte hebt dat jij/hij niet bang hoeft te zijn. je moet dan zoeken voor afleiding, bijvoorbeeld film kijken, muziek luisteren (geen depressieve muziek!) of iets tekenen etc. jullie kunnen elkaar ondersteunen door met elkaar te bellen of appen. zeg dan tegen hem dat je trots op hem bent en dat je hem heel sterk vind en dat hij het allemaal zo goed volhoud. ik luister soms op youtube muziek dat speciaal is gemaakt om om te gaan met depressie en daar staan dan allemaal reacties onder van mensen die zeggen dat ze trots op je zijn en zeggen dat je sterk vinden, ook al ken ik die mensen helemaal niet het helpt wel als ik zoiets lees. dus zeggen dat je hem sterk vind en dat je trots op hem bent moet je zeker doen.

verder is het goed om naar buiten te gaan en dan bijvoorbeeld te gaan wandelen, het leid je gedachten af en je lichaam maakt dan zo'n geluk stofje aan. het is wetenschappelijk bewezen dat beweging helpt bij depressie. ik zou dan gewoon met z'n tweeën gaan wandelen buiten, klinkt misschien saai, maar het kan ook fijn zijn want dan kunnen jullie misschien elkaars ervaringen delen ofzo.

en dan nog 1 tip: als je echt een hele sterke of heftige zelfmoordgedachte hebt en afleiding zelfs dan niet helpt kun je ook een motivational speech  luisteren, dat helpt dan echt heel erg!!!!

dan heb ik nog 2 vragen voor je. 1: heeft hij al hulp? en jij ook? 2: heeft hij zich al een keer wat aangedaan en dat je daarom 24/7 bang bent?

 

onthoud dat het ooit goed komt!! ik weet dat jullie dat allebei nu totaal niet kunnen voelen, maar het is gewoon zo, je moet het aannemen als een feit!!!

geef allebei alsjeblieft nooit op!! ik geloof in jullie allebei, jullie gaan hier alle twee uitkomen!!

stay strong💪

 

EEM37

Reputatie 4
Badge +3

en trouwens onthoud dat alles tijd nodig heeft, deze tips kunnen helpen, maar je ziet niet in 1 keer verandering na een week ofzo. ik hoop dat dit alles jou en je vriend heeft kunnen helpen. probeer om niet meer 24/7  bang te zijn, dat maakt alles alleen nog maar erger en je word er nog gekker van.

Reputatie 4
Badge +3

ik kan op de 1 of andere manier geen link sturen, maar stuur dan wel de titels. 

dit liedje kan helpen: '’a song for anyone suffering with depression or anxiety// just hold on'’ van presence

bij deze kijk ik altijd bij de reacties:'’cute songs to help you cope with depression'’

en dit is de motivational speech:'’if you're feeling depressed, anxious, sad or angry WATCH THIS!!!'’

is wel in het engels weet niet of dat een probleem is maar anders kan je misschien ondertiteling aanzetten en je hoeft ook niet alles woord voor woord te verstaan. en natuurlijk kun je ook nog andere of meerdere motivational speech opzoeken :)

Reageer