Vraag

vragenlijst diagnoses

  • 21 June 2020
  • 6 reacties
  • 151 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hallo,

Ik vroeg me af hoe jullie met jullie diagnoses omgaan? Denk dan ook adhd, autisme, depressie, eetstoornis enzo.  Zelf heb ik 5 psychische diagnoses en ik merk dat ik het lastig vind dat ik deze heb. Het liefst heb ik er geen dat maakt me leven een stuk makkelijker. Ik ben benieuwd hoe jullie er mee leven. Ik heb daarom een vragenlijst gemaakt.

 

1. Welke diagnose(s) heb je/gehad?

2. Herken je jezelf erin?

3. Beinvloed het jouw leven, heb je er last van?

4. Krijg je er hulp voor? Zo ja, watvoor hulp?

5. Waar heb je het meeste last van in de diagnose(s) die je hebt?

6. Zijn er ook positieve kanten van je diagnose(s)? Zo ja welke?

 

 


6 reacties

Heyo,

1. Welke diagnose(s) heb je/gehad? Depressie, paniekstoornis, dwangstoornis, wanen en hallucinaties,  en ik had vroeger een lichte vorm van schizofrenie,  maar daar ben ik nu vanaf zeggen ze.

2. Herken je jezelf erin? Ja zeker alle 4 herken ik mezelf heel goed in helaas.

3. Beinvloed het jouw leven, heb je er last van? Euhm ja het heeft wel invloed op me leven. Vooral de depressie, paniekstoornis en wanen/hallucinaties hebben me leven best moeilijk gemaakt. Mensen gaan je ook meteen anders zien. Alsof je ineens een heel ander persoon bent nu mensen weten dat je deze dingen hebt. Ik heb er niet heel veel last van omdat de hallucinaties en wanen bijvoorbeeld voor mij juist positieve invloed heeft.  Van de depressie heb ik wel veel last van gehad, maar nu steeds minder en dan heb je alleen nog de dwangstoornis en paniekstoornis die altijd samen gaan. Ik heb altijd eerst last van de dwang en daardoor raak ik in paniek. 

4. Krijg je er hulp voor? Zo ja, watvoor hulp? Ja zeker ik heb voor alle 5 de dingen hulp. Ik heb een psycholoog waar we kleine opdrachten doen om mijn paniek en dwang stoornis onder controle te krijgen dit gaat niet altijd goed, en het gaat zeker nog wel een tijdje duren voordat ik dat onder controle heb. Daarnaast hebben we 2x per maand een groep gesprek. Dan komen we samen met 5 andere jongeren rond mijn leeftijd en praten we over onze paniek en dwangstoornis.  En hoe zij ermee om gaan dat helpt heel goed. En je leert er ook veel van. Depressie is vooral praten en laten gaan. Opnemen is geen succes voor mij omdat het me niet meer helpt. Dus praten me psycholoog er over. Hallucinaties en wanen is ook voornamelijk praten met me psycholoog en andere leeftijdsgenoten.

5. Waar heb je het meeste last van in de diagnose(s) die je hebt? Het meeste last heb ik dan toch van het beeld die mensen over je hebben nadat ze horen dat je deze diagnoses hebt. En dat je vooral waar ik nu zit word gezien als een persoon die extra begeleiding nodig heeft en die ook extra aandacht wilt, wat helemaal niet zo is.

6. Zijn er ook positieve kanten van je diagnose(s)? Zo ja welke? De enigste diagnoses die voor mij positief is zijn de hallucinaties en wanen. Als ik depressie heb dan ga ik me door de hallucinaties en wanen heel anders gedragen, waardoor het voor mijn omgeving en me psycholoog duidelijk is dat ik nu meteen hulp nodig hebt. Als me depressie weg is, heb ik meestal ook geen last meer van wanen. Hallucinaties blijven eigenlijk constant waardoor de ene psycholoog zegt hij heeft nog steeds een vorm schizofrenie en de andere weer zegt nee het zijn maar hallucinaties. 

En een ander positief iets is dat ik dankzij me depressie meer tijd kreeg voor toetsen, langer mocht leren, eerder uit de klas mocht, thuis studie kon volgen en later dingen mocht inleveren. Dus er zit nog iets positiefs aan me depressie haha.

See ya!

Spookyzx.

 

1. Welke diagnose(s) heb je/gehad?

Autisme, depressie, dyslexie, eetstoornis en een evenwicht stoornis. ze willen nog allerlei dingen onderzoeken... 

 

2. Herken je jezelf erin?

ja. maar dat klopt omdat ze daarom kloppen. 

 

3. Beinvloed het jouw leven, heb je er last van?

het beïnvloed het leven waarschijnlijk wel. maar dat heb ik niet door want het hoor bij mij. 

 

4. Krijg je er hulp voor? Zo ja, watvoor hulp?

op het moment krijg ik hulp van een autisme expert. en ik ben aan het beginnen bij ggnet om meer hulp te krijgen

 

5. Waar heb je het meeste last van in de diagnose(s) die je hebt?

van de depressie denk ik. ik weet het niet..

 

6. Zijn er ook positieve kanten van je diagnose(s)? Zo ja welke?

ehmm vast wel. maar ik kan ze nu ff niet bedenken. 

 

groetjes blue 

1. Welke diagnose(s) heb je/gehad? dyslexy, depressie, add(geen adhd) suïcidale gedachtes, lichte eetstoornis. er zijn er vast nog wel iets zijn dat ik ben vergeten, maar ik kom er niet op.

2. Herken je jezelf erin?ja ,eetstoornis en depressie

3. Beinvloed het jouw leven, heb je er last van?mijn leven wordt er soms wel door beïnvloed,  maar nu is het echt heel licht of weinig. Ik zelf probeer er zo weinig mogelijk last van te hebben, maar ik heb er nu niet veel last meer van, maar het beïnvloed mijn leven wel.

4. Krijg je er hulp voor? Zo ja, watvoor hulp?nee, ik krijg er geen hulp voor. 

5. Waar heb je het meeste last van in de diagnose(s) die je hebt?ja, last dat vind ik een beetje een groot woord.  Maar ik denk dat mijn depressie het meeste last van gehad met die gevolgen, maar ik heb het nu niet meer. Verder is dyslexy dan het enige waar ik dan last van heb maar dat probeer ik zo weinig mogelijk last van te hebben.

6. Zijn er ook positieve kanten van je diagnose(s)? Zo ja welke?er zijn er vast wel positieve dingen. Ik heb dan extra tijd bij toetsen ofzo en ik mag spelfouten maken wat een ander niet mag en de pc gebruiken. Maar als ik geen dyslexy had dan had het voor mij ook niks uitgemaakt. Ik maak er bijna nooit gebruik van ,  ik probeer er zo weinig mogelijk gebruik van te maken.

 

Groetjes Gebruiker c 

Diegene die de vragen lijst al hebben ingevuld erg bedankt! Het geeft me het gevoel dat ik niet de enige ben. Ik zou de vragenlijst ook vullen voor de gene die benieuwd zien naar mijn antwoorden.

1. Welke diagnose(s) heb je/gehad?

Autisme, eetstoornis, dwangstoornis, hypochondrie(angst voor ziekte) en manische depressie.

2. Herken je jezelf erin?

ja ik herken me volledig in alle diagnoses

3. Beinvloed het jouw leven, heb je er last van?

ja maar het word steeds wat draagelijker omdat ik er over ben gaan praten en hulp ben gaan zoeken

4. Krijg je er hulp voor, zo ja welke

Ja ik sta al een half jaar op een wachtlijst voor trauma therapie. Er word gedacht dat ik de meeste klachten heb omdat door de gebeurtenissen die ik heb meegemaakt.

5. Waar heb je het meeste last van in de diagnose(s) die je hebt

ik denk de stemmingswisselingen want ik voel me eerst weken somber voordat ik een goede stemming heb. Het is voor mij moeilijk om dingen te blijven doen door de sombere stemming. Zoals een baantje nemen wil ik graag maar gaat moeilijk. Ook de eetstoornis vind ik moeilijk want ik heb periodes waarin ik echt weken/maanden haast niet eet en sport veel om af te vallen. Of juist enorme eetbuien die ik compenseer met sporten en niet eten. En autisme want je denkt en doet vaak net wat anders dan andere mensen. En sommige mensen kunnen dat raar vinden of niet snappen. Ook de hypochondrie vind ik lastig omdat ik bij lichamelijke klachten(ook al zijn ze klein) snel de link leg aan ziekten zoals kanker. En dat houd me de hele dag bezig en maakt me angstig.

6. Zijn er ook positieve kanten van je diagnose(s)? Zo ja welke?

 Ik zie de dwangstoornis wel als positief. Het geeft rust en houvast. Alleen de gedachten die ik heb zijn niet leuk daarom doe ik ook dwanghandelingen. Dus eigenlijk zijn de handelingen ook niet goed want het houdt de gedachten en angst in stand. En als je een label hebt kan het handig zijn om dit aan te geven want je kunt er hulp bij krijgen. Dat vind ik ook positief

 

1. Welke diagnose(s) heb je/gehad?

Ik heb ADHD en ze onderzoeken mij nu op autisme

2. Herken je jezelf erin?

Ja, ik herken mezelf er heel erg in.

3. Beinvloed het jouw leven, heb je er last van?

Ja, het beinvloed mij leven en ik heb er ook last van. Voornamelijk dat ik vaak erg druk ben ook al heb ik medicijnen en dat zijn veel mensen niet van een meisje gewend. Ik word als ik geen medicijnen gebruik helemaal gek van mezelf en dat is erg vervelend. En ik heb erg veel structuur en duidelijkheid nodig en die is er niet altijd. 

4. Krijg je er hulp voor? Zo ja, watvoor hulp?

Ja, ik gebruik nu medicijnen en ben hiervoor naar een groep geweest waarin ze veel uitlegden over ADHD en veel tips gaven. 

5. Waar heb je het meeste last van in de diagnose(s) die je hebt?

Vaak druk zijn, gek worden van mijn eigen gedachtes, dingen vergeten, moeilijk plannen, soms ineens een hoofd hebben wat vol zit, niet kunnen concentreren op dingen. 

6. Zijn er ook positieve kanten van je diagnose(s)? Zo ja welke?

Ja ik ben vaak heel enthousiast en heb vaak erg snel ideeën. Ik krijg nu eindelijk hulp en het gaat beter met mij sinds ik de diagnose ADHD heb. 

welke diagnose heb je of gehad : ik heb ADD DCD en dyslectie

herken jezelf in : ik kan het redelijk mee om gaan dat ik deze stoornissen heb ook al zeggen andere dat ik het zelf niet akteteer

beïnvloed het je leven heb je er last van : ja ik heb dagelijks last van me ADD me opletten veel dingen kwijt dat soort dingen ik heb ook last van dyslectie doordat ik veel verkeerd schrijf en niet het snel kan lezen ook al zou ik willen en van me DCD heb ik niet zo veel last van omdat ik nog best veel kan vergeleken met andere mensen met DCD ( niet stom bedoeld ) maar merk het wel met sport dat ik minder kan dan de rest en merk het ook wel aan dat ik heel klunzig kan zijn

krijg je hulp zo ja welke hulp? nee ik krijg geen hulp op dit moment

Waar heb je het meeste last van in de diagnose(s) die je hebt?  speling niet kunnen opletten veel kwijt zijn altijd druk in me hoofd niet zo goed kunnen sporten en alles vergeten

Zijn er ook positieve kanten van je diagnose(s)? Zo ja welke? ja ik ben bijvoorbeeld

perfectionist bedenk dingen die mensen niet bedenken en heb door me DCD leren doorzetten anders had ik nu de dingen niet kunnen doen die ik nu doe bijvoorbeeld team sport

 

Reageer