Vraag

voor mezelf kiezen of voor vriendin

  • 22 April 2024
  • 5 reacties
  • 51 Bekeken

Reputatie 5
Badge +1

Hoi,

Ik zit al een tijdje met iets waarvan ik niet weet wat ik het beste kan doen.

Een tijdje geleden (9 maanden ofzo) heb ik een een deeltijd instelling gezeten. Ik heb hieraan een soort van trauma van gekregen. Het is een beetje lastig verhaal allemaal maar het komt er op neer dat ik eigenlijk wel een trauma ervan gekregen heb. (alleen lastig om echt nog te accepteren).

Het ding is dat een vriendin van mij nu problemen heeft en waarschijnlijk naar dezelfde plek gaat. Ik vind het al heel lastig om met haar om te gaan omdat alleen haar problemen al heel veel van mij vragen. Met haar omgaan vraagt heel veel van me. Wat het voor mij nog lastiger maakt is dat ze er niet voor mij was toen ik depressief was en als ik paniekaanvallen heb (ook niet als ik haar vroeg)Β en dat ze nu zij het lastig heeft ze wel naar me toekomt om met me te praten. (even wat extra info: ik ken haar van de basisschool. daarna niet heel veel contact maar er is een kans dat we volgend jaar voor paar lessen in de zelfde klas zitten)

Ik wil er altijd voor mensen zijn en plaats mezelf snel op de achtergrond. Voordat ik wist dat ze naar die plek toe zou gaan had ik voor mezelf de regel gemaakt dat ik niet naar haar zou vragen maar als ze naar mij toe zou komen ik er wel voor haar zou zijn. Ik merk nu dat dit eigenlijk echt veel teveel van me vraagt om er alleen al voor haar te zijn. En dat ik me echt rotter voel en weer terug zak naar een depressie als ik er voor haar ben.

Β 

Ik vind het lastig om te beslissen of ik voor mezelf moet kiezen of voor haar.

Hebben jullie advies?

Β 

groetjes,

L


5 reacties

Reputatie 7
Badge +17

Hoi, hoe lief het ook van je is dat je klaar wilt staan voor een ander, als jou dat zelf achteruit zet is dat echt te veel gevraagd van je. Zeker omdat zij nu geholpen gaat worden en jij door dit alles er niet echt beter bij zit. De keus is denk ik duidelijk,Β  nu gaat het er nog om hoe je dat duidelijk maakt. Omdat zij zelf niet voor jou klaar stond kun je gerust vertellen dat jij nu zelf even tijd nodig hebt om aan je eigen dingen te werken en dat je merkt dat het, net als met haar, niet zo goed gaat. Dat zal ze vast begrijpen gezien haar eigen situatie. Je kunt ook aangeven dat je echt een goede vriendin wil zijn maar dat jouw eigen gevoelens en emoties ook hun ruimte vragen.Β 

Groetjes liefs Tartan XΒ 

Reputatie 5
Badge +1

bedankt voor je antwoord @Tartan14Β !

Β 

Reputatie 6
Badge +2

Geef jezelf de ruimte om met je emoties om te gaan, en zonodig zie haar dan een paar weken zo min mogelijk. Maar je hoeft haar niet helemaal te vermijden. Je kunt gewoon vrienden blijven. Alleen, eerst wel allebei herstellen.

Sterkte!

Reputatie 5
Badge +1

hoi @boekenworm,

Bedankt voor je reactie!

Ik heb er echt iets aan!Β het bevestigd mijn gedachten wat ik al wou doen

Ik heb besloten voor nu even contact te verbreken om mezelf de tijd te geven om me eerst weer beter te voelen. Ik wil zeker wel vriendinnen blijven, dus kies er voor om tot de zomervakantie niet echt meer contact te hebben. en daarna (als dit weer kan) er weer te zijn voor haar te zijn.

nog een keer bedankt voor jullie reacties, het heeft geholpen!

L

Reputatie 6
Badge +2

Graag gedaan!

Reageer