Vraag

voor het eerst een paniek aanval, wat nu

  • 25 October 2023
  • 6 reacties
  • 88 Bekeken

Reputatie 7
Badge +9

hi, ik ben een meisje van bijna 14 en ik moest gister mijn broer wegbrengen. dat doen we altijd met de auto dus dit keer ook. het is een best wel eind weg en dat betekent ook best wel lang rijden. ik heb sowieso wagenziekte (dat betekent dat je gewoon super misselijk wordt in een voertuig zoals een auto) en daardoor vang ik prikkels anders op. ik moet altijd naar buiten kijken of iets bij mijn oren hebben zoals een pleister achter mijn oren. ik had niks bij mijn oren en ik weet niet wat er gebeurde maar er gebeurde heel veel. ik keek naar buiten  en ik zag regen in een kanaal vallen. dat is heel normaal toch? ik zat ook lekker naar de radio te luisteren maar ik hoorde opeens ook sirenes, een auto die ons inhaalde, de regen, ik rook heel veel en ik merkte dat er opeens heel veel smaken waren. alles kwam opeens in mijn hoofd. normaal kan ik alles wel een plekje geven maar dat lukte even niet. ik dacht ik focus even op 1 ding. dus ik keek naar een regendruppel op het raam. maar die bewoog, werd groter en kleiner. ik wou toen gewoon even weg, gewoon even huilen en ik wou vragen of we konden stoppen. maar dat ging niet. toen mijn moeder mij wat vroeg zei ik wat terug maar dat was niet mijn stem. mijn hoofd begon te schreeuwen dat we moesten stoppen maar er kwam niks uit mijn mond.

ik begon echt even bang te worden. ik voelde me alleen.

toen ik vannacht wou slapen ben ik heel lang wezen denken. ik wou weten wat er was gebeurt. ik had mijn ogen dicht gedaan in de hoop dat ik wat makkelijker in slaap kon vallen. ik gleed een beetje weg in mijn gedachten. half slapend en half wakker. ik dacht dat ik eindelijk die overstap ging maken naar een diepe slaap maar opeens werd alles wit.

ik weet niet alles meer maar dit was alles wat ik mij kon herinneren. veel is weg omdat alles mij gewoon overnam.

weet iemand wat dit allemaal is, wat ik hieraan kan doen, of dit misschien vaker gaat gebeuren, of ik het aan iemand moet vertellen of hoe ik hiermee kan omgaan?


6 reacties

Reputatie 7
Badge +9

Hoihoi, ik heb zelf geen ervaring met paniekaanvallen (of wat jij ervaart). Heel vervelend dat je dit ervaart tho :(.

Ik weet slechts dat het belangrijk is om goed te ademen wanneer je zoiets ervaart. Ik kan je verder helaas niet helpen, maar ik reageer hier gewoon even op zodat het neit verloren gaat in alle topics en dat iemand anders het misschien ziet :D

Nog succes, sterkte en groetjes!

Reputatie 7
Badge +9

dat ademhalen wist ik wel en ik heb het geprobeerd maar dat lukte niet.

maar toch bedankt

Ik heb een keer zoiets gehad en mijn beste vriendin was er bij die heeft me echt geholpen is er mis iemand die je vertrouwd die je kan helpen?

Reputatie 7
Badge +9

Met dat vertrouwd gedeelte heb ik wel iemand namelijk mijn broer. Maar hij is er bijna nooit, weet niet hij zou moeten doen, nemt pas naar 20x bellen de telefoon op (ik maak echt geen grapje, 31x is zijn record daarna had hij nog niet opgenomen), waarschijnlijk gaat hij zelf ook stressen en ik wil niet dat hij zich zorgen om mij maakt.

En ik kan het mijn ouders wel vertellen maar die denken (net als toen ik niet lekker in mijn vel zat als meisje) dat het gewoon 1x en nooit meer is. En dat ik het gewoon allemaal als grapje bedoel.

Ik heb ook niet echt een beste vriend(in) die mij kan helpen.

Verder weet ik niemand die mij verder nog zou kunnen helpen en die ik hiermee ook echt vertrouw.

 

Ik merk wel dat als ik hierover nadenk (die paniekaanval) dat ik banger wordt dat ik er weer een krijg en dat ik dan een lichte paniekaanval krijg.

Reputatie 7
Badge +9

Ik heb nog wat meer nagedacht over die paniekaanval(len) en als er echt een heftige komt dan stap ik naar mijn ouders. Maar als er allemaal kleine blijven komen en het tast me niet aan dan laat ik het voor wat het is.

Reputatie 4
Badge

Heyy

Ik denk inderdaad dat dit een paniekaanval is wat je beschrijft. Ik heb dit zelf ook regelmatig en wat je beschrijft van dat je ineens heel veel ervaart en dat je echt weg wilt uit deze situatie. 

Soms is het ook zo hoe meer je over een paniekaanval denkt hoe meer stress en angst je ook krijgt en daardoor kan je weer een (kleine) paniekaanval krijgen denk ik. 

Voelde je ook lichamelijke klachten  zoals snelle hartslag, snelle ademhaling, duizeligheid (dat kan zijn dat je door die duizeligheid precies ziet dat die druppels groter en kleiner worden),..

Wat inderdaad werkt is je ademhaling onder controle houden maar soms kan je zo overstuur zijn dat dat niet lukt. Iets anders wat je misschien wel eens kan proberen is zo met je handen dat dan al je vingers je duim 1 voor 1 aanraken om je af te leiden. 

Ik zou vooral blijven liggen en niet rechtstaat als je duizelig bent, want ik heb dat eens gehad dat ik rechtstond en dat ik flauwviel. 

 

Heel veel succes nog  x

 

Groetjesss

 

Reageer