Vraag

verveling en nu?

  • 6 February 2021
  • 7 reacties
  • 139 Bekeken

Badge

Hey, ik ben Roos ik ben 13 en heb niet echt vrienden, de laatste weken zit ik alleen maar thuis en heb ik niks te doen ik merk dat ik langzamer had er gek van word en heb ook een begin van een eetstoornis ontwikkeld en hoe langer ik nu alleen thuis zit hoe erger ik me ga voelen, help wat moet ik doen?


7 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Heey,

Wat vervelend. Heeeel herkenbaar.

Misschien is het een idee om eens met je ouders erover te praten, als je dat nog niet gedaan hebt. Je kan ook natuurlijk eens De Kindertelefoon bellen (Niet aan te raden). Maar dat kan je proberen. En verder heb ik niet echt tips want heb zelf ook die struggles en tis heel lastig. Maar het is in ieder geval wel heel belangrijk om die eetstoornis in de gaten te houden.

 

joeeeee

Hee Roos.Roos,

Je bent zeker niet de enige die alleen maar thuis zit en zich daardoor gaat vervelen en/of rot voelen.

Het is wel belangrijk om te praten over hoe jij je voelt en je beginnende eetstoornis. Het is goed dat je dit bij jezelf herkent en er iets aan wilt doen. Dan is dit ook het moment, voor het zich verder gaat ontwikkelen.

Tegen de verveling: Je kunt bijvoorbeeld een nieuwe hobby proberen. Dan heb je een leuke uitdaging. Of je probeert nieuwe spellen, gaat opruimen, iets koken/bakken, lezen, knutselen,.. Er is gelukkig heel veel wat je wél kunt doen, je moet er alleen even opkomen. Je kunt zelf ook op internet zoeken naar dingen om te doen, daar staan hele lijsten met activiteiten die je zou kunnen doen.

Daarnaast geef je aan niet echt vrienden te hebben. Het is altijd, maar zeker in deze tijd, wel belangrijk om contact te houden met de mensen om je heen. Ookal heb je niet echt vrienden, probeer toch eens iemand te appen of te bellen. Achteraf zul je merken dat het vaak toch wel leuk was. Het is belangrijk om jezelf nu niet (letterlijk) op te sluiten, probeer contact te houden.

Zoals Jaivy zei kun je ook elke dag van 11:00-21:00 bellen of chatten met de Kindertelefoon. Om ff je verhaal kwijt te kunnen of samen met iemand na te denken over je situatie.

Groetjes,
Simply Me

@jaivywaarom raad je niet aan om te bellen met de Kindertelefoon?

Badge

Hoi,

 

Ik snap je erg goed. Ik ben zelf begonnen met tekenen. Ik vind het erg ontspannend. Ik kan mijn gevoel er in kwijt. Als je dat je bijvoorbeeld wilt doen raad ik je aan om op YouTube filmpjes te zoeken van tekenen. Bijv Farjana Drawing Academy .  Het hoeft niet mooi te zijn. Als je maar lekker bezig bent.

 

Hier nog andere tips:

 

*Beweging, bijv dansen of wandelen. Is erg goed voor dat je stress weg gaat. 

 

Ik wens je veel sterkte!

Reputatie 7
Badge +19

@jaivywaarom raad je niet aan om te bellen met de Kindertelefoon?

Tja dat is een complex verhaal. En ik wil ook niet off topic gaan maar I mean je kan prima De Kindertelefoon bellen of chatten voor bepaalde dingen. Je zal denken dat je over álles mag praten en ook over verveling. Daar maken ze ook promotie voor. Dus dat kan, maar hou het bij 1 of een paar keer ofzo. Mijn ervaring is namelijk dat ze het niet heel fijn vinden als je vaker contact opneemt. Voor de rest zijn ze nice, en fijn om mee te praten, ook als je je verveeld. (Ik wil wel even benadrukken dat dit mijn ervaring is, dus dat het niet voor iedereen zo hoeft te zijn).

 
(onnodige quotes verwijderd)

Je kunt inderdaad over alles praten met de Kindertelefoon. Wat ik begrijp is dat jij het idee (ervaring) hebt dat ze het niet heel fijn vinden als je vaker contact opneemt. Het is jammer dat jij dan deze ervaring hebt. Wat ik zelf heb gemerkt is dat je best vaker contact mag opnemen, maar natuurlijk niet oneindig vaak. Soms zegt de vrijwilliger ook aan het eind van het gesprek, je mag altijd terugkomen om er nog eens over te praten of te vertellen hoe het is gegaan of ..

Wat ik wel merk is dat je wel een reden voor het gesprek moet hebben. Je kunt over alles praten, maar er word wel gevraagd wat je met het gesprek wilt bereiken of wat je hoopt wat er veranderd. Stel je komt praten over je verveling of de andere dingen die Roos.Roos aangaf in dit topic. Dan kun je ook zeggen dat je niet een specifiek doel hebt, maar vooral even wilde praten of dat er iemand even luistert. Zodra het een beetje duidelijk is wat de verwachting is van het gesprek, is het volgens mij gewoon prima. 

Groetjes,

Simply Me

Reputatie 7
Badge +19

 
(onnodige quotes verwijderd)

Yepp....

Hey ik ken je probleem. Ik heb er zelf ook weleens last van gehad. Misschien niet precies wel hetzelfde als hoe jij je voelt, maar wel dat ik nergens zin in had en me alleen maar verveelde en me daardoor ook meer alleen voelde, omdat ik het gevoel had dat ik niet cool was of omdat niemand me begreep. Wat mij echt helpt is dat ik een doel heb gevonden in mijn leven. Het hoeft geen spectaculair doel te zijn, maar denk er gewoon eens over na of er iets is waar je heel goed in bent waar je beter in wil worden of juist iets waar je helemaal niet goed in bent, maar wel altijd wilde kunnen. Of is er misschien een beroep dat je later wil doen en ga eens informatie opzoeken over dat beroep. Ik leg je even uit waarom het hebben van een doel zo belangrijk is. Daarbij neem ik even mijn eigen oude situatie als voorbeeld. 

Ik had last van een bepaalde verslaving. (Geen echt hele erge hoor, niet zoiets als roken of drugs of alcohol) Deze verslaving gaf me het gevoel dat ik niks was en dat ik alles mislukte. Hierdoor ging ik aandacht zoeken bij andere mensen in mijn klas waardoor ik eigenlijk gewoon altijd een beetje aan het schreeuwen was. Hierdoor begonnen mensen mij irritant te vinden en voelde ik me steeds meer alleen. Ik zat diep in een kuil, maar wist niet hoe ik er moest uit te klimmen. 

Er was een ladder in die kuil genaamd God. Dat klinkt misschien een beetje gek, maar hij gaf me het gevoel dat hij altijd van me zou houden wat er ook gebeurde. Doordat ik op hem kon vertrouwen kreeg ik ook weer kracht om met waardering te kijken naar dingen die ik echt leuk vond. Hierdoor kreeg ik een doel in mijn leven. Namelijk behoren tot de beste schermers van Nederland. Ik kreeg meer interesse voor dingen die ik WEL kon en kon daardoor de verdrietige gedachtes loslaten. Ik ging veel hardlopen en lette op zowel mijn fysieke gezondheid als mijn mentale gezondheid. Ik kreeg tips van mijn coach en voelde me hierdoor gezien. Wat ik jou dus wil geven als tip is: Zoek een nieuwe hobby, zoek God, stel een doel dat je wil halen in je leven. Het hoeft niet al te moeilijk te zijn, maar wel dat het je blij maakt als je er aan werkt. Doe vaak iets dat je leuk vindt en ga niet de hele tijd lui op de bank zitten, maar ga eens bewegen! Ga eens hardlopen of een stukje fietsen of oefeningen doen of wandelen. 

Reageer