Vraag

Vervelende thuissituatie. Weet iemand wat ik kan doen?

  • 19 January 2023
  • 3 reacties
  • 63 Bekeken

Reputatie 3
Badge +1

Hoi iedereen,

 

ik vind dit best wel moeilijk om te delen maar het moet er gewoon uit. Dus alvast bedankt voor het lezen.

Ik ben 13 jaar oud en  me moeder en ik wonen samen thuis, mijn zus en haar vriend die komen ook weleens het weekend slapen bij ons maar dat doet er niet toe. Ik heb  alleen maar ruzies met mijn moeder, en ik denk eerlijk gezegd ook dat dit mijn schuld is omdat ik altijd maar boos doe tegen haar zonder dat ik het wil en achteraf heel veel spijt heb, aangezien ik soms ook weleens erge dingen zeg maar mijn moeder weet ook dat ik het niet expres doe. Laatst had ik al zo een ding gemaakt met dat ik vertelde over wat mijn moeder tegen mij zei, ze zei '’ ik haat het echt om je moeder te zijn '’, dus deze zin raakte me echt wel en alles viel wel weg. Ik heb geen motivatie meer niks alleen maar omdat ik me nu een slecht kind voel en denk dat ik alles fout de waardoor ik nu ook heel weinig zelfvertrouwen heb omdat ik gewoon bang ben dat ik steeds meer fout ga maken bij mensen.  Vandaag had ik weer een ruzie omdat ik beschuldigd werd van iets wat ik niet heb gedaan en toen ging gelijk weer die wifi uit en dat vond ik niet leuk, dus ik liep zo naar boven en ik zeg kan de wifi weer aan ze zegt nee ofzo dus ik zei ik haat me leven, ik wil dood. Daarna zei ze '’ fijn '’, maar ik weet niet op welke zin ze het zei of op die ik haat me leven of die van ik wil dood. In ieder geval maakt niet uit op welke het zei het doet even veel pijn, ik weet gewoon niet meer wat ik moet doen. Het liefst geef ik nu gewoon op.

 

Weet iemand wat ik kan doen? 


3 reacties

Reputatie 1
Badge

Het is normaal om soms te voelen alsof we een slecht kind zijn, vooral als we denken dat we iemand teleurgesteld hebben of iets verkeerds hebben gedaan. Maar het is belangrijk om te beseffen dat niemand perfect is en dat iedereen fouten maakt. Hier zijn een paar dingen die je kunt doen als je je een slecht kind voelt:

  1. Praat erover: Praat met iemand in wie je vertrouwen hebt, zoals een vriend, familielid of therapeut, over hoe je je voelt. Dit kan helpen om je gedachten en gevoelens te ordenen.

  2. Wees mild voor jezelf: Wees mild voor jezelf en herinner jezelf eraan dat niemand perfect is en dat iedereen fouten maakt. Probeer niet te hard te zijn voor jezelf.

  3. Leer van je fouten: Als je iets verkeerds hebt gedaan, is het belangrijk om te leren van je fouten en te beslissen hoe je in de toekomst anders kunt handelen.

  4. Bedenk de context: Bedenk de omstandigheden, de context waarin de situatie zich afspeelde. Soms zijn er factoren die we niet in de hand hebben, die een situatie kunnen beïnvloeden.

  5. Verontschuldig je indien nodig: Als je iemand hebt teleurgesteld of iets verkeerds hebt gedaan, is het belangrijk om je te verontschuldigen en te proberen de situatie te verbeteren.

 Komt goed maatje 

Reputatie 7
Badge +15

Chatt even met www.113.nl. Www.dekindertelefoon.nl of www.veiligthuis.nl.   Of app je zus, of je bij haar kan overnachten, zo nu en dan?! 
 

Mij_Niet_Gezien 

Reputatie 4
Badge +3

Bel de kindertelefoon, hulp van ouderen helpt. Ik zou ook een gesprek met haar hebben, samen picknicken bijvoorbeeld, met haar praten over hoe je voelt. Daarna voel je je heel opgelucht. Ik zou ook wat vinden om kalmer te blijven, tot 10 tellen(werkt niet bij mij, maar ik weet niet of het bij andere werkt), even nadenken over wat je hebt gezegd. (ga niet nadenken wat je beter had kunnen zeggen, het is al gebeurt). Vooral even kalm nadenken over wat je gaat zeggen.

Groetjes<3

Reageer