Skip to main content
Vraag

vertrouwen psycholoog

• February 11, 2026
  • 7 reacties
  • 124 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi ik heet horse lover mijn echte naam deel ik liever niet

Ik moest een jaar of 2 geleden met een psycholoog praten zij zei dat ze niks door zou vertellen maar dat heeft ze toch gedaan heeft iemand tips?

7 reacties

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • February 12, 2026

Hey. Dat is niet goed, je moet kunnen vertrouwen wat een psycholoog belooft.  Ligt er misschien ook aan aan wie ze iets heeft vertelt, een collega of juist iemand die er niks mee te maken heeft. Maar alsnog lijkt het me niet oké. Ik denk dat  je er een klacht over kunt indienen. Bij diegene zelf of daar waar ze voor werkt. Of vraag je huisarts wat je er mee kunt. Je kunt ook de Kindertelefoon om advies bellen, dat lijkt me voor jouw vraag precies geschikt! 

https://www.kindertelefoon.nl/bellen

Liefs, Tover xxx

• February 12, 2026

Ik ben het helemaal eens met ​@Tover01 ! Dit is niet ok. Je kunt ook nog chatten met de Kindertelefoon in plaats van bellen https://www.kindertelefoon.nl/chat

Liefs Yusa 😘

• February 12, 2026

Dat is echt niet goed wat je met hun bespreekt is privé je zit daarmee ik gebruik altijd ai (oeps ik weet het klein beetje raar) maar echt heel rot voor je en mensen vragen hoe kom je aan vertrouwens problemen “therapie “ wat ja ze vertellen dingen door ik heb het ook gehad toen ik op therapie zat Suc6 

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • February 12, 2026

@Tover01 ze heeft het aan mijn vader gemailt

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • August 5, 2026

Ik heb een klacht bij de organisatie ingediend 

Forum|alt.badge.img
  • Weet de weg
  • August 5, 2026

pschygologen moeten een eed af leggen van geheim houding en dat ze niks door mogen vertellen enzo, maar er zijn ook uitzonderingen:

(dit is geplakt van de website jongpit (volgensmij wel legit)

1. Wanneer jij als cliënt hiervoor toestemming geeft

Er kunnen situaties zijn waarbij het nodig is om jouw gegevens met derde te delen. Denk aan het versturen van een rapportage naar je huisarts of wanneer er een familielid betrokken wordt bij de behandeling. De psycholoog dient je alles duidelijk uit te leggen en je krijgt de tijd om erover na te denken. Als jij hiervoor toestemming geeft, mag de psycholoog niet meer informatie doorgeven dan nodig.

2. Bij wettelijke verplichting

Dit kan gaan om het optreden van sommige infectieziekten zoals malaria, cholera en q-koorts. Dit moet volgens de wet Publieke Gezondheid direct gemeld worden bij de GGD. Maar ook bij overlijden van een patiënt, bij twijfel over natuurlijke dood of bij opname van een dwangbehandeling. Deze situaties zijn uitzonderingen.

3. Conflict van plichten

De meest belangrijke is conflict van plichten. In dit geval wéét de psycholoog dat hij/zij op grond van de geheimhoudingsplicht zou moeten zwijgen, maar ontstaat er tegelijkertijd een gevoel van verplichting om deze plicht te verbreken om gevaar te kunnen voorkomen.

Het kan bijvoorbeeld zijn dat er dingen besproken worden waaruit de psycholoog kan concluderen dat er een gevaarlijke situatie kan voorvallen. Of waaruit blijkt dat de cliënt ernstige schade kan aanrichten aan zichzelf of anderen. In zulke gevallen mag de geheimhouding doorbroken worden. Al moet de psycholoog goed kunnen inschatten of er daadwerkelijk gevaar dreigt.

Als er sprake is van acuut gevaar voor de veiligheid (van een kind, volwassenen of kans op lichamelijk letsel) dient de psycholoog de politie te informeren. Wel moet de psycholoog er – voordat de geheimhoudingsplicht verbroken wordt – alles aan gedaan hebben om toestemming te krijgen.

4. Meldrecht

In plaats van meldplicht hebben zorgprofessionals meldrecht. Hiermee kan worden voorkomen dat er te veel onnodige meldingen gemaakt worden. Meldrecht geldt wanneer er bijvoorbeeld een vermoeden is van kindermishandeling of (betrokkenheid bij) het plegen van een misdrijf.

De psycholoog zal zichzelf moeten afvragen of er een wettelijke bepaling is die de psycholoog verplicht om informatie te delen of een verklaring te geven. Als dit het geval is zal de psycholoog informatie van de cliënt doorgeven.

ik denk dat je dit misschien zelf had uit gezocht, maar voor het geval niet.

als wat jij met je pschygoloog hebt besproken dat door verteld is aan je ouders hier niet tussen staat, is dat schending van geheimhoudings plicht, en dat is iligaal.

Forum|alt.badge.img
  • Topic-opener
  • Net nieuw
  • August 7, 2026

Nee het ging over dat ik het gwn niet fijn vond om een half broertje te hebben niks ernstigs