Vraag

vertrouwen of niet?

  • 20 July 2019
  • 7 reacties
  • 164 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Ik ben een meisje van 16 jaar. Ik heb een erg moeilijk verleden gehad waar niemand (los van familie) iets van af weet. Ook heb ik het erg moeilijk thuis. Ik heb vaak ruzie en wordt veel gemanipuleerd, gechanteerd en soms bedreigd.

Ik vind het erg moeilijk om over mijn gevoelens te praten. Ondanks dat het al 5 jaar slecht met me gaat heb ik toch elke dag een lach op mijn gezicht, ongeacht hoe ik me voel.

Op de basisschool was ik nog best open over mijn problemen. Ik had een keer een gesprek met een juf. Ze gaf me het gevoel dat ik haar volledig kon vertrouwen, wat ik ook deed. Uiteindelijk was alles bij de directeur beland en voelde ik me zwaar veraden. Sinds dat moment heb ik hele erge vertrouwingsproblemen. Ik vertrouw letterlijk niemand.

Ik zit nu in de vierde btw en de problemen bleven ophopen. Dit jaar had ik een docente. Deze docente had blijkbaar vermoedens dat het niet zo goed met me gaat. Ze vroeg vaak hoe het gaat en ik bleef lachen en zeggen dat alles goed gaat. Ik heb vaak dagen dat ik me erg somber voel en geen zin heb in het leven. Op een van deze dagen appte ze me om te vragen hoe het ging en ik voelde me zo slecht dat ik voor het eerst vertelde dat ik me slecht voel. Hier had ik later erg veel spijt van dus ik bleef daarna tot een van de laatste weken weer doen als of er niks aan de hand is.

Dit hield ik vol tot aan mijn mondeling (waar ik erg tegen op zag, aangezien ik haar eigenlijk wilde ontwijken). Ik weet niet wat er gebeurde, maar na mijn mondeling begon ik opeens te vertellen over mijn verleden en heden. Ik sprak wel zo'n 20 minuten over wat me allemaal dwars zat. Uiteindelijk hadden we later op die dag na mijn toetsen nog zo'n anderhalf uur gesproken .

Ik praat normaal nooit over mijn gevoelens, omdat ik gewoon weg niemand vertrouw. Nadat ik 'mijn hart had gelucht ofzo' voelde ik me heel goed. Ik was blij dat ik eindelijk een keer de waarheid had verteld. Maar toen ik thuis aankwam begon ik eigenlijk na te denken over wat er allemaal kan gebeuren als ze naar mijn ouders zal gaan (aangezien het vooral over hen gaat). Ik besefte dat het veel te riskant was om met haar te praten. Ze heeft trouwens wel gezegd dat ze het nooit door zou vertellen, maar je weet maar nooit.

Gelukkig was het schooljaar al bijna voorbij dus ik hoefte haar alleen de laatste week te ontwijken.
Ze raadde tijdens het gesprek aan om naar een psycholoog te gaan en ze zei dat ik als er iets was dat ik altijd met haar kan praten. (Het aankomend jaar zegmaar)

Alleen nu zit ik dus echt met een dilemma. Ik weet dat ze erg blij is dat ik de waarheid heb verteld en dat ze me graag wil helpen in het nieuwe schooljaar. Ook verwacht ze waarschijnlijk dat we vaker erover gaan praten. Alleen ik vind het dus erg fijn om met haar te praten, maar ik vind het te riskant.

Ik heb dus besloten om school en mijn thuissituatie gescheiden te houden. En te doen alsof alles weer helemaal goed gaat. (Al ga ik echt kapot van binnen) Ik vraag me af of dit de goede keuze is of niet?

*Sorry voor dit lange bericht en bedankt voor het lezen.

7 reacties

Hey,

Een goede keuze wellicht, maar dat ligt aan die docente of zij het echt niet doorvertelt of wel. Maar je gaat dan wel kapot vanbinnen en dat is ook niet leuk. Aan de andere kant word je thuissituatie slechter als je het wel vertelt.

Je kunt over je problemen ook hier praten, op dit forum, met de Kindertelefoon door te bellen of met de Kindertelefoon door te chatten. Wij vertellen het zeker niet aan je ouders en dat kan ook niet, omdat je volledig anoniem bent.

Groetjes,

Geen_Naam

POST SCRIPTUM

Omdat je ook een ander topic heb gemaakt, moet je daar even kijken. Daar ga ik nu op reageren en daar heb je heel veel in verteld.
Hey,

Een goede keuze wellicht, maar dat ligt aan die docente of zij het echt niet doorvertelt of wel. Maar je gaat dan wel kapot vanbinnen en dat is ook niet leuk. Aan de andere kant word je thuissituatie slechter als je het wel vertelt.


Precies! Ik zit echt met een dilemma. Ik vind haar namelijk erg aardig (is mijn lievelingsdocent btw) en ik sprak sowieso al meer met haar dan andere docenten. Ik wil haar gewoon graag vertrouwen, maar ik weet niet hoe. Pff......

Je kunt over je problemen ook hier praten, op dit forum, met de Kindertelefoon door te bellen of met de Kindertelefoon door te chatten. Wij vertellen het zeker niet aan je ouders en dat kan ook niet, omdat je volledig anoniem bent.


Maar wat moet ik doen als ze na de vakantie weer naar me toe komt. Ik hoop dat ze het gesprek dan al weer vergeten is, maar ik ben bang van niet.....

Groetjes,

Geen_Naam

POST SCRIPTUM

Omdat je ook een ander topic heb gemaakt, moet je daar even kijken. Daar ga ik nu op reageren en daar heb je heel veel in verteld.
Als ze na de vakantie naar je toekomt, vertel je gewoon je verhaal en zeg je duidelijk dat je niet wil dat ze het aan je ouders doorvertelt. Zeg dat je iets hebt gevonden waar je hulp krijgt.
Als ze na de vakantie naar je toekomt, vertel je gewoon je verhaal en zeg je duidelijk dat je niet wil dat ze het aan je ouders doorvertelt. Zeg dat je iets hebt gevonden waar je hulp krijgt.

Dan gaat ze sowieso willen weten wat ik heb gevonden en wat moet ik dan zeggen? Pff
De Kindertelefoon
Reputatie 4
Badge +4

Mijn lievelings docent weet bijna alles van mijn thuis toestand en dat ik af en toe praat met de kindertelefoon 

Mijn lievelings docent weet bijna alles van mijn thuis toestand en dat ik af en toe praat met de kindertelefoon 

Dit was drie jaar geleden

Reageer