Verschrikkelijke angst en paniekaanvallen

  • 4 November 2018
  • 30 reacties
  • 275 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Lieve allemaal,
Het idee van het oneindige en daar aan denken, dat laat mij helemaal flippen.
Zijn wij oneindig, Is het leven oneindig, is tijd oneindig, is het universum oneindig?
Was er ooit wel een begin? Is het er altijd al geweest?
Hieraan denken maakt mij gek, echt gek. Ik wil schreeuwen, huilen, en niets meer dan dat.
Hoe kan iets nou oneindig zijn?! Hoelang is oneindig?!

Kan iemand mij alsjeblieft helpen, ik trek het namelijk niet meer zo. Ik loop bij een psycholoog en de dingen die ik van haar moest doen gingen een week goed, maar ik wil het liefst alles kapot gooien, beginnen met schreeuwen en niet meer stoppen.
woorden zoals oneindig, eindig, voor altijd, voor eeuwig, ik kan er wel om janken, iemand help me, alsjeblieft!

30 reacties

@Ronald2001 Wat zou er mooi aan kunnen zijn volgens jou?
Hee,

Je denkt aan het leven en het universum en dan voornamelijk aan de dingen die jij niet kan bevatten. Hierdoor verlies je de controle die je dacht/denkt te hebben, waardoor je volledig in paniek raakt. Dat kan ik begrijpen.

Want ja, wij mensen, zijn maar van die nietige wezens, ten overstaan van de wereld, het universum en alles daarbuiten.

De mens heeft nu eenmaal een grens. Wij kunnen niet alles bevatten. Als je iets van jezelf vraagt wat je eigenlijk niet kan, dan ontstaat er stress. Zo simpel is dat eigenlijk.

Waarom focus je je op alles wat je niet kan bevatten, terwijl er ook zoveel is wat je wel kan begrijpen? Ik bedoel dit niet als een verwijt. Iedereen denkt wel eens aan het oneindige, ik ook. Ik zie alleen niet in, waarom je jezelf er zo door zou laten beperken.

Ik vind het leuk om te filosoferen over de oneindige onderwerpen, juist omdat het je zo vrij laat. Ik laat me er niet door beperken, ik laat me erdoor verrijken. Ik zie het als een uitdaging om er over na te denken, maar ik zie het nooit als een opdracht om alles te begrijpen, dat kan simpelweg niet. Ik zeg niet dat jij dit wel zo ziet, maar ik zou het je gewoon gunnen dat je het los kon laten dat je het niet kan begrijpen.

Helpt het voor jou in het algemeen om hier met mensen gesprekken over te hebben of heb je eerder het gevoel dat je er niet over na wil denken en het het liefst wil vergeten?

Ik hoop dat je het ooit los kan laten,
Gr. Pin
hey,
wat Pin zegt ben ik het totaal mee eens, ik ging er ook over nadenken en heb voor mij de antwoorden gevonden op al mijn vragen... maarja dat is echt een keuze aan jezelf of je het wil/durft te zoeken
(ik wil dit niet lullig bedoelen hoor!)
hooiii,

over de vraag van de oneindige dingen weet ik niet zo heel veel, wel kan ik je vertellen dat tijd iets is wat mensen hebben bedacht. het is bedoeld om niet te eindigen zodat we geen last hebben met kalenders. eigenlijk bestaat het dus niet, zie het een beetje als; het komt gewoon wel goed uit zodat je dingen kan plannen. als dat iets helpt. sommige mensen zeggen dat god het universum heeft gemaakt, anderen het pasta monster, en anderen de big bang. ik heb er geen flauw verstand van maar als ik uit ga van dat laatste dan was er altijd al iets. dat is toen ontploft en doordat alle stofwolken enzo door zwaartekracht bij elkaar kwamen kwamer er planeten en zonnen etc. het hoeft niet oneindig te zijn maar wel behoorlijk lang, maar heb er eigenlijk gen verstand van dus doe er mee wat je wilt.

ik heb zelf ook wel eens paniek aanvallen door een trauma, en heb ooit geleerd dat je alles wat je weet moet opnoemen. mijn naam is... ik woon in... ik ben geboren in... ik zit op school, ik studeer dit. ik ben bevriend met... ik vind deze artiest leuk, ik houd van lasagne etc. en als je in paniek raakt omdat je het niet meer snapt. probeer dan wat je er wel aan snapt op die manier op te noemen. het werkt bij mij altijd heel goed.


ik hoop dat je hier iets aan hebt
Bedankt allemaal voor de goede adviezen, ik hoop dat ik er wat aan zal hebben X

Reageer