Verlegen

  • 28 December 2018
  • 5 reacties
  • 163 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties
Hey! Ik ben een meisje van 14 en ik zit in de 2e. Ik ben best wel verlegen tegen eigenlijk wel zo'n beetje iedereen en ik vind dat ook echt niet leuk aan mezelf. Ik ben dagen van tevoren bang voor een gesprekje met mijn mentor (en dan mag ik nog samen met een vriendin...), ik durf bijna niks te zeggen tegen sommige meiden uit mijn klas waarmee ik vorig jaar ook in de klas zat en zelfs naar mijn beste vriendin durf ik niet alles te appen. Ik ben gewoon heel erg bang om iets fout te doen en ik ben heel erg bezig van wat anderen van mij denken. Ik weet dat dit niet echt goed is maar ik kan er niks aan doen, het gaat een soort vanzelf. s'Nachts duurt het lang voordat ik in slaap val omdat ik pieker over van alles en nog wat. Ik vroeg me af of iemand anders dit misschien ook heeft of dat er misschien iemand tips heeft. Ik hoor het graag! Xx

5 reacties

Hoi,

Niet tof dat je zo verlegen bent! Vooral omdat je er zelf zo mee zit!

Zit ik een beetje in de buurt als ik zeg dat je misschien ook wel faalangst hebt? Dat je bang bent om fouten te maken of dingen verkeerd te zeggen of te doen, waardoor je er niet aan durft te beginnen?

Je zou (eventueel met je vriendin) bij je mentor kunnen informeren of er op school binnenkort een faalangsttraining wordt gegeven waar je aan mee zou kunnen doen. In zo'n training kun je leren wat opener te worden en dat het oké is om fouten te maken.

Misschien kun je een paar doelen voor jezelf stellen en dat je dan jezelf iedere week (of maand) uitdaagt om ze te halen. Begin heel klein, bijvoorbeeld iets vragen aan een bepaald persoon. Begin makkelijk, bijvoorbeeld bij je vriendin. En breid het dan uit, aan de hand van de dingen die je wel/niet hebt gehaald. Ook al lukt het misschien niet altijd om je doel te halen, door het te proberen, ben je wel bezig met je ontwikkeling!

Ik hoop dat dit iets helpt,
Gr. Pin
Hey Pin! Je zou best wel eens gelijk kunnen hebben over de faalangst. Ik heb er zelf nooit echt over nagedacht maar in wat je zegt herken ik mezelf wel heel goed. Ik denk dat ik zeker aan de slag ga met je tips dus heel erg bedankt daarvoor!
Hey,

Super knap dat je bereid bent om te werken aan je verlegenheid en faalangst! Dat zal vast niet makkelijk zijn en super spannend worden, maar dat zal het echt waard zijn! Ik vind het knap dat je hiervoor open staat 🙂 Weet je al wie je gaat inlichten en bij wie je gaat informeren voor zo'n training?

Als ik nog iets voor je kan doen, hoor ik het graag :)

Gr. Pin
Hey,

Een goede oefening om je verlegenheid tegen te gaan is om voorbijgangers te begroeten, gewoon een simpele "Hallo" of "Goedemorgen". Het ergste wat kan gebeuren is dat ze je negeren. Ook hoef je niet echt vooraf na te denken. Als er iemand langs komt gewoon doen!

Veel succes!
Hey,

wat vervelend voor je dat je zo verlegen bent.

Volgens mij is er ook nog een training die sta sterk heet. Hierbij leer je meer zelfvertrouwen te krijgen waardoor je denk ik minder verlegen wordt.

Wat maakt het uit als je afentoe een foutje maakt, ik weet dat het voor mensen met faalangst moeilijk te accepteren is. Maar fouten maken mag, iedereen maakt wel eens een foutje. Ik maak dagelijks fouten en je leert juist heel veel van je fouten.


Met vriendelijke groet,

Reageer