Skip to main content
Vraag

Verder gaan met vriendin, maar trauma zit me in de weg.. Hoe vertel ik het haar?

  • 12 June 2024
  • 90 reacties
  • 1326 Bekeken

Hey lieve iedereen,

Ik heb nu bijna een weekje een relatie met mijn super lieve vriendin I. ( naam geanonimiseerd door De Kindertelefoon ) en we zijn echt gelukkig met elkaar! Ik ga komend weekend bij haar ouders langs om die te ontmoeten en daar heb ik veel zin in! We hebben ook al bedacht om een keertje bij elkaar te blijven slapen binnenkort wat ik echt super fijn vind, maar daar wil ik het toch wel even over hebben met jullie.

Ik weet namelijk dat als ik bij haar blijf slapen of zij bij mij de kans best wel groot is dat dat niet alleen slapen wordt als je me begrijpt. Er gaat een moment komen in onze relatie dat we verder gaan dan zoenen en knuffelen en dat het meer de seksuele kant op gaat. Dat lijkt mij heel fijn en romantisch om met haar te doen want ik hou echt van haar, maar vind het ook lastig.

Dat ik het lastig vind komt door een ervaring van vroeger die ik heb gehad met seksueel misbruik. Ik ben toen ik 11 was tegen mijn zin seksueel aangeraakt door een oppas (een jongen van 21). Dit gebeurde in de periode dat mijn vader in het ziekenhuis lag door een heftig auto ongeluk. Het ongeluk van mijn vader was al verschrikkelijk, maar het misbruik is eigenlijk wel een van mijn ergste trauma's en alle nachtmerries en flashbacks die ik iedere dag en nacht heb gaan eigenlijk altijd over die momenten. Het gebeurde ook zo kort op elkaar daar kon ik niks mee op die leeftijd en dat was mij gewoon veel te veel. Heb mijn gevoelens enorm opgekropt en daar heb ik nu enorm last van. Heb ook veel last van schuldgevoelens over het misbruik want ik vind dat ik beter voor mezelf had moeten opkomen, maar dat heb ik niet gedaan in die periode van onrust en onzekerheid omdat ik het niet kon en niet durfde. Wil verder liever niet te diep op de details in gaan.

Kan gelukkig wel genieten van mezelf op seksueel gebied en masturberen enzo gaat prima en dat vind ik ook fijn, maar voel me wel echt enorm onzeker over mezelf door het misbruik. Ik voel me gelukkig wel 100% op mijn gemak bij I. dus dat moet allemaal goedkomen met goede communicatie want het lijkt me ook echt fijn om dit met haar te doen, maar dit is toch iets wat ik wel met haar wil bespreken want dat is denk ik wel belangrijk. Het blijft namelijk een gebeurtenis die mij echt erg in de weg zit in mijn leven. Alleen ik weet niet hoe ik het moet vertellen.

Ik vroeg me dus af of jullie tips voor mij hebben. Hoe kan ik hier het beste over praten met haar? En hoe kan ik dit trauma misschien een beetje achter me laten? Want het zal dan voor het eerst zijn dat ik er iemand over vertel want dat vind ik erg lastig omdat het best gevoelig ligt en heb er nooit over gepraat met iemand. Mijn ouders weten dus ook niks af van het misbruik. 

Oef.. Ik heb er echt lang over gedaan om dit te posten want ik durfde het nooit, maar nu ik in een relatie zit waarin seks misschien ook een onderwerp gaat worden wil ik het toch kwijt. Eigenlijk lucht het ook wel op om dit nu een keer te delen ergens.. Ben zo blij dat ik hier dit soort dingen kwijt kan❤️

Liefs van ItsJustMe <3

Heyy lieve @ItsJustMe ,

Wat fijn dit! En natuurlijk een goed teken dat het mentaal wat beter gaat doordat ze het nu weet, vooral houden zo! Hoop voor je dat toestemming krijgt, maar dat zal vast wel goed komen. 💗❤️

Liefs van mij 💜


Hey lieve @ItsJustMe  ik hoop ook dat het mag! Wat zou dat fijn en lief zijn met jullie! Duimen maar,moet goed komen! En het is idd super dat jullie elkaar hebben en dat je alles kunt delen! 

Liefs Tover xxx❤️


Hey lieve @ItsJustMe 

Ik hoop dat het mag!

Over die stap verder, ik zou gewoon op je gevoel afgaan. Komt vast goed!

Liefs @NoahLovesYou 


Hoi @ItsJustMe ,

 

Heyy lieve iedereen,

Ik wou hier weer even een update geven! :)

wat lief

 

 

Omdat de vakantie nu in mijn omgeving is begonnen is ook mijn vriendin nu de hele dag thuis dus we zien elkaar de komende tijd veel meer wat ik echt fijn vind!😊

dat snap ik, als je verliefd ben dan wil je graag bij elkaar zijn en elkaar vaak zien

 

 

Ilse haar ouders gaan over 2 weken een weekend weg met elkaar en Ilse blijft dan thuis. We gaan waarschijnlijk vragen of ik dan bij hun thuis mag komen slapen voor 1 nacht. 

 

goed plan

 

 

Dat vind ik wel spannend om te doen, maar het lijkt me heel gezellig om met haar een avond en nacht samen te zijn en ik voel me echt 100% op mijn gemak bij haar dus dat lijkt me echt heel fijn om te doen! Eerst moeten we nog om toestemming vragen natuurlijk maar dat moet goedkomen🙃

natuurlijk is het ook een beetje spannend om het te vragen, maar wel netjes om te doen. Niet iedereen zou daar aan denken, maar ik denk dat jullie ouders dat wel op prijs zouden stellen. Het geeft ook wel aan dat jullie niks stiekem willen doen en te vertrouwen zijn

 

 

Of we dan ook een stap verder gaan weet ik natuurlijk nu nog niet, maar ja die kans is er wel

 

snap ik en je kunt, ook al weet je niet of jullie een stap verder gaat er wel alvast op voorbereid zijn door ‘alles in huis’ te hebben voor als jullie een stapje verder zouden gaan. Ik hoef jullie niet te vertellen dat het sws handig is om alles veilig te doen en misschien is het ook wel leuk om gwn nog iets 'romantisch’ in huis te halen of iets liefs… ik weet niet precies wat (naast voorbehoedsdingen) , maar ik lees wel in romantische verhalen dat ze dan een roos hebben om te geven of een klein cadeautje of zoiets, gewoon om aan te geven dat je haar/elkaar leuk vindt en dat je het speciaal vindt om samen te zijn, maar dat weet je/weten jullie vast zelf wel en misschien hebben jullie het er wel al over gehad wat jullie dat weekend samen zouden kunnen of willen doen. Je hoeft het er natuurlijk niet van tevoren over te hebben , omdat misschien weer awkward is en het gewoon ook soort van af te wachten of en wat er dan gaat gebeuren…je hoeft ook niet van elke minuut te weten wat je wil gaan doen. Laat het gewoon gebeuren, zoals het voor jullie goed voelt.

Niks moet, zelf zien, maar een beetje voorbereid zijn kan wel handig zijn, zonder dat je daarmee zegt dat je het per se op dat moment zou willen als je snapt wat ik bedoel

 

 

en ik denk dat ik dat ook wel durf nu bij haar nu ze ook afweet van mijn ervaring.

 

oh wat lief en dat vind ik ook mooi. Vertrouwen is een goede basis in een relatie 💕

 

 

Het aan Ilse vertellen heeft echt rust gegeven bij mij en ik voel me de afgelopen tijd mentaal ook redelijk oké dus dat is ook fijn! :)

ik ben blij voor jou en voor jullie, dat jullie elkaar gevonden hebben en ik wens jullie het allerbeste  met alles wat jullie samen gaan meemaken. Soms moet je hele spannende dingen doen, zoals dingen tegen elkaar zeggen, zonder dat je weet hoe die ander gaat reageren, maar jullie hebben wel een 'goeie’ aan elkaar, denk ik 😊😉

 

 

Oh ja en voor de moderator de naam Ilse is niet haar echte naam hoor dat is een nepnaam!!👍

 

ik kan de naam Ilse niet vaak genoeg horen , want dan weet ik dat jij blij bent en iets leuks te vertellen hebt 👍

 

 

Dat wou ik even kwijt! Liefs van mij <3

wat leuk en lief. Liefs aan jullie allebei 💑

 

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 


Hey lieve @ItsJustMe ,

Wat fijn!

En zoals @NoahLovesYou zegt, gewoon op je gevoel af gaan. 🙂 Ik heb geen ervaring dus ja miss zeg ik nu iets heel doms, maar ik kan me voorstellen dat ze er bewust niet over begint door je trauma. Dus als je er klaar voor bent kun je dat miss gwn tegen haar zeggen.❤️ En de tip over voorbereiden van @tim16 is ook wel iets om al aan te denken, niet dat je het gewoon vergeet ofzo omdat het een soort van vanzelf gaat. Maar ja geen idee hoe dat gaat. ;)


Dank jullie voor de reacties lieve @Tinkerbell @Tover01 @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer @NoahLovesYou @Jesse08!❤️

Srry dat ik niet op iedereen specifiek reageer dat vind ik een beetje lastig ofzo, maar ja als we echt een stap verder gaan ga ik me daar sowieso wel wat op voorbereiden en daar gaan we het vast ook nog wel over hebben met zijn 2en. En als we er echt aan toe zijn gaan we het sowieso veilig doen daar letten we echt goed op!!👍🙂

En verder is het denk ik wel iets wat vanzelf gaat gebeuren op een gegeven moment en dat komt vast wel goed. Of dat nou over 2 weken is of wat later de klik tussen ons is echt goed dus ik heb er vertrouwen in dat dat goed gaat komen! Nog maals bedankt voor al jullie lieve reacties iedereen! :)

Oh ja en we hebben trouwens toestemming van onze ouders gekregen dus ik ga nu officieel over 2 weken bij haar slapen in het weekend een nachtje!! Heb ik echt zin in!😊😊

Liefs van ItsJustMe <3


Heyy lieve @ItsJustMe ,

Yess wat fijn dat je toestemming hebt! Weer iets om naar uit te kijken:) hartstikke gegund 💗❤️

 

Liefs van mij 🤗


Hoi @ItsJustMe ,

 

je hebt gelijk, het gaat zoals het gaat en fijn dat jullie ouders het goed vinden dat jullie dat weekend bij elkaar zijn 🙂

 

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 

PS ja, mijn reactie is echt zo kort 😅

 


Hoi @ItsJustMe ,

Wat fijn!!😘 Houd ons op de hoogte. :)

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer , voor jouw doen ja. ;) 


Hoi @Jesse08 ,

 

ik zal de volgende nog korter doen 😁

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 


@ItsJustMe Dat klinkt gezellig. Mooi dat jullie ook toestemming hebben van jullie ouders.

Het ‘stapje verder’ is ook een mooi onderdeel van een relatie maar moet je idd alleen doen als jullie er beide echt aan toe zijn. En dit klinkt misschien raar maar omdat het toch misschien kan gebeuren (dat soort dingen zijn niet altijd te plannen😉) zou ik er wel over denken om toch condooms mee te nemen.

Maar dat gaat allemaal wel goed komen.

Het wordt vast hoe dan ook een leuke, gezellige avond/nacht. Het is je heel erg gegund.


Hoi lieve @ItsJustMe!
 

Wat leuk dat je over 2 weken bij haar gaat logeren 🙂 Ik ben jaloers op jouw, haha, ik mag dat nog niet met mijn vriendje.

Heb je haar al verteld over jouw traumatische ervaring? Misschien moet je dat wel doen, want dan snapt ze je beter. Durf je dat?

Je verteld dat je nog maar een weekje met haar samen bent. Dat is ook niet zo heel lang. Dus dan is ze ook nog niet zo vertrouwt aan jou.

 

Heel veel succes!
 

Liefs Anoniema ❤️


Heyy,

Yess wat fijn dat je toestemming hebt! Weer iets om naar uit te kijken:) hartstikke gegund 💗❤️

Dankjewel lieve @Tinkerbell😊

​​​​je hebt gelijk, het gaat zoals het gaat en fijn dat jullie ouders het goed vinden dat jullie dat weekend bij elkaar zijn 🙂

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer Jaa onze ouders hebben echt goed door dat we echt een hele goede band hebben dat is echt heel erg fijn en vind het zo fijn dat ze ons vertrouwen en dat ze het goed vinden!!😍

PS ja, mijn reactie is echt zo kort 😅

Haha was voor jouw doen idd wel een korte reactie ja😉😂

 

Het ‘stapje verder’ is ook een mooi onderdeel van een relatie maar moet je idd alleen doen als jullie er beide echt aan toe zijn. En dit klinkt misschien raar maar omdat het toch misschien kan gebeuren (dat soort dingen zijn niet altijd te plannen😉) zou ik er wel over denken om toch condooms mee te nemen.

@tim16 Ja alles komt op zijn tijd! En heb je idd helemaal gelijk in soms zijn dingen niet te plannen dus ik ga zeker kijken of ik voor de zekerheid condooms mee kan nemen dat komt goed! Het lijkt me wel erg ongemakkelijk om condooms te kopen, maar ja komt wel goed denk ik het hoort er bij😅

Het wordt vast hoe dan ook een leuke, gezellige avond/nacht. Het is je heel erg gegund.

Dat denk ik ook! Dankjewel💖

Liefs van mij <3


Heyy lieve @Anoniema! :)

Wat leuk dat je over 2 weken bij haar gaat logeren :)

Jaa ik heb er echt super veel zin in!😃

Ik ben jaloers op jouw, haha, ik mag dat nog niet met mijn vriendje.

Ahh dat is jammer! Hopelijk mogen jullie ook snel een keertje bij elkaar slapen!😊

Heb je haar al verteld over jouw traumatische ervaring? Misschien moet je dat wel doen, want dan snapt ze je beter. Durf je dat?

Ik heb haar een paar weken terug idd verteld over mijn ervaring dat was wel een heftig gesprek, maar het ging wel goed en ze heeft er volledig begrip voor dat seksuele dingen wat gevoelig liggen bij mij. We pakken het allemaal rustig aan en ze snapt het allemaal volledig dat is erg fijn. Het was ook wel een hele last van mijn schouders ben erg blij dat ik het aan haar heb verteld🙂

Je verteld dat je nog maar een weekje met haar samen bent. Dat is ook niet zo heel lang. Dus dan is ze ook nog niet zo vertrouwt aan jou.

We kennen elkaar al een paar maanden ondertussen en we zijn nu bijna 6 weken samen dus onze band is al wel erg sterk! We vertrouwen elkaar echt volledig dus dat zit wel goed!😍

Heel veel succes!

Dankjewel💖

Liefs van mij <3


Hey lieve @ItsJustMe 

Wat fijn dat je toestemming hebt!

Ik ben heel blij voor je!

Liefs @NoahLovesYou 

P.S. @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer, inderdaad nogal kort zeg!

 


Haha, ik snap dat het ongemakkelijk is. Desnoods ga je naar de zelfscan. ;)

@Anoniema , komt vast nog wel! @ItsJustMe is ook 4 jaartjes ouder he. 😉

 


 Het lijkt me wel erg ongemakkelijk om condooms te kopen, maar ja komt wel goed denk ik het hoort er bij😅

De eerste keer condooms kopen is best awkward ja. 😅 Als er zelfscan is, is dat handig of anders kun je ze ook online bestellen.

Komt allemaal wel goed idd.

 


@Jesse08 @tim16 Ga denk ik idd wel langs een zelfscan die is er gelukkig wel bij onze supermarkt. Dat maakt het wel wat minder ongemakkelijk maar ja de eerste keer is wel akward idd het is wel een stapje die ik moet zetten zeg maar😅 Maar komt wel goed!👌


Hey!

Al weer bijna 2 weken geleden. 😊 Ga je er vandaag of morgen heen? :)

Hoop dat het gezellige wordt! En laat weten hoe het ging he. 🙂


hoi hoi lieve @ItsJustMe  hoe gaat het nu met jou en je lief?  En is het allemaal gelukt met het kopen enzo? 😉 het is idd awkward maar ach, dat ben je daarna heel gauw weer vergeten haha.  Maar ik vind het echt leuk om te lezen !  En fijn ook om  vaak samen te zijn, dat geeft zo veel extra’s in het leven.  Ik gun het je van harte ! 😘

Groetjes liefs Tartan X


Hey!

Heyy lieve @Jesse08!🤗

Al weer bijna 2 weken geleden. 😊

Ja idd de tijd gaat soms erg snel haha😅

Ga je er vandaag of morgen heen? :)

@Jesse08 Ga er morgen heen en blijf dan een nachtje slapen! Vind het wel een beetje spannend maar heb er wel heel veel zin in! We hebben nog geen bijzondere plannen gemaakt en we zien op het moment zelf wel waar we zin in hebben! Wordt vast super leuk!😊

Hoop dat het gezellige wordt! En laat weten hoe het ging he. 🙂

Komt goed!😃

hoi hoi lieve @ItsJustMe

Heyy lieve @Tartan14!😄

hoe gaat het nu met jou en je lief?

Het gaat super goed!! We zijn echt nog steeds super gelukkig met elkaar en ben nog steeds zo blij dat ik haar heb ontmoet!😊

En is het allemaal gelukt met het kopen enzo? 😉 het is idd awkward maar ach, dat ben je daarna heel gauw weer vergeten haha. 

Jaa dat is ook gelukt! Heb het maar gekocht toen ik ook wat andere boodschappen moest doen dus had een goed excuus om naar de winkel te gaan. Vond het wel erg akward, maar het kon gelukkig afgerekend worden bij een zelfscankassa dus het ging allemaal goed hoor haha😉😅

Maar ik vind het echt leuk om te lezen !  En fijn ook om  vaak samen te zijn, dat geeft zo veel extra’s in het leven.  Ik gun het je van harte ! 😘

Dankjewel💖💖

Liefs van mij <3


Heyy lieve @ItsJustMe ,

Snap dat het spannend is hoor, maar gaat sws goedkomen!

En gelukkig kon je naar de zelfscan! 🙂 Hoefde je niet gecontroleerd te worden? Dat lijkt me pas echt ongemakkelijk. 😬

 


Het lieve @ItsJustMe 

Misschien heeft zij ook wel aan condooms gedacht.. 😅

Heel knap dat je ze gekocht hebt trouwens!

Succes morgen! 

Liefs @NoahLovesYou 


Heyy @Jesse08,

Hoefde je niet gecontroleerd te worden? Dat lijkt me pas echt ongemakkelijk. 😬

Nee had deze keer geen controle! Dat zou mij idd ook wel heel erg ongemakkelijk lijken🙃

We hebben eigenlijk altijd wel een check bij een zelfscankassa vooral als ik met mijn moeder mee ben, maar deze keer was het me blijkbaar even gegund om geen controle te krijgen ofzo haha😅

Liefs van mij <3


Heyy @Jesse08,

Hoefde je niet gecontroleerd te worden? Dat lijkt me pas echt ongemakkelijk. 😬

Nee had deze keer geen controle! Dat zou mij idd ook wel heel erg ongemakkelijk lijken🙃

We hebben eigenlijk altijd wel een check bij een zelfscankassa vooral als ik met mijn moeder mee ben, maar deze keer was het me blijkbaar even gegund om geen controle te krijgen ofzo haha😅

Liefs van mij <3

Eigenlijk heel gek gè? Als je met je ouders bent moet je eigenlijk altijd gecontroleerd worden. Mijn moeder wil daarom ook nooit meer naar de zelfscan. (Maar ze doet het toch..)

Liefs @NoahLovesYou 


Reageer