Skip to main content
Vraag

Verder gaan met vriendin, maar trauma zit me in de weg.. Hoe vertel ik het haar?

  • 12 June 2024
  • 90 reacties
  • 1327 Bekeken

Hey lieve iedereen,

Ik heb nu bijna een weekje een relatie met mijn super lieve vriendin I. ( naam geanonimiseerd door De Kindertelefoon ) en we zijn echt gelukkig met elkaar! Ik ga komend weekend bij haar ouders langs om die te ontmoeten en daar heb ik veel zin in! We hebben ook al bedacht om een keertje bij elkaar te blijven slapen binnenkort wat ik echt super fijn vind, maar daar wil ik het toch wel even over hebben met jullie.

Ik weet namelijk dat als ik bij haar blijf slapen of zij bij mij de kans best wel groot is dat dat niet alleen slapen wordt als je me begrijpt. Er gaat een moment komen in onze relatie dat we verder gaan dan zoenen en knuffelen en dat het meer de seksuele kant op gaat. Dat lijkt mij heel fijn en romantisch om met haar te doen want ik hou echt van haar, maar vind het ook lastig.

Dat ik het lastig vind komt door een ervaring van vroeger die ik heb gehad met seksueel misbruik. Ik ben toen ik 11 was tegen mijn zin seksueel aangeraakt door een oppas (een jongen van 21). Dit gebeurde in de periode dat mijn vader in het ziekenhuis lag door een heftig auto ongeluk. Het ongeluk van mijn vader was al verschrikkelijk, maar het misbruik is eigenlijk wel een van mijn ergste trauma's en alle nachtmerries en flashbacks die ik iedere dag en nacht heb gaan eigenlijk altijd over die momenten. Het gebeurde ook zo kort op elkaar daar kon ik niks mee op die leeftijd en dat was mij gewoon veel te veel. Heb mijn gevoelens enorm opgekropt en daar heb ik nu enorm last van. Heb ook veel last van schuldgevoelens over het misbruik want ik vind dat ik beter voor mezelf had moeten opkomen, maar dat heb ik niet gedaan in die periode van onrust en onzekerheid omdat ik het niet kon en niet durfde. Wil verder liever niet te diep op de details in gaan.

Kan gelukkig wel genieten van mezelf op seksueel gebied en masturberen enzo gaat prima en dat vind ik ook fijn, maar voel me wel echt enorm onzeker over mezelf door het misbruik. Ik voel me gelukkig wel 100% op mijn gemak bij I. dus dat moet allemaal goedkomen met goede communicatie want het lijkt me ook echt fijn om dit met haar te doen, maar dit is toch iets wat ik wel met haar wil bespreken want dat is denk ik wel belangrijk. Het blijft namelijk een gebeurtenis die mij echt erg in de weg zit in mijn leven. Alleen ik weet niet hoe ik het moet vertellen.

Ik vroeg me dus af of jullie tips voor mij hebben. Hoe kan ik hier het beste over praten met haar? En hoe kan ik dit trauma misschien een beetje achter me laten? Want het zal dan voor het eerst zijn dat ik er iemand over vertel want dat vind ik erg lastig omdat het best gevoelig ligt en heb er nooit over gepraat met iemand. Mijn ouders weten dus ook niks af van het misbruik. 

Oef.. Ik heb er echt lang over gedaan om dit te posten want ik durfde het nooit, maar nu ik in een relatie zit waarin seks misschien ook een onderwerp gaat worden wil ik het toch kwijt. Eigenlijk lucht het ook wel op om dit nu een keer te delen ergens.. Ben zo blij dat ik hier dit soort dingen kwijt kan❤️

Liefs van ItsJustMe <3

Hoi lieve @ItsJustMe ,

Ik zou de brief wel gewoon geven en geen bericht sturen, maar ik snap je angst… Misschien kun je het eerst met I. (naam geanonimiseerd door Kindertelefoon) delen? Of weet zij het al? Dan is het misschien wat makkelijker om het daarna ook tegen je moeder te zeggen.. Of desnoods doen jullie het samen als ze dat wil (weet ik eig wel zeker:))! En als dat het voor jou makkelijker maakt natuurlijk.


@Jesse08 I. (naam geanonimiseerd door Kindertelefoon) weet hier niks van nee eigenlijk was het ook de bedoeling om het eerst aan haar te vertellen, maar ik weet dus niet goed hoe. Dus ik had bedacht om eerst mijn moeder om hulp te vragen, maar dan moet ik het ook aan haar vertellen natuurlijk en ik kom er nu door jouw reactie eigenlijk weer een beetje achter dat ik het eigenlijk fijner vindt om het idd misschien eerst aan I. (naam geanonimiseerd door Kindertelefoon) te vertellen want ik voel me bij haar momenteel misschien wat meer op mijn gemak. Alleen ja ik weet gewoon niet hoe en wanneer en ben ook wel bang voor haar reactie en voor dat gesprek met haar zeg maar want het blijft iets wat ik echt moeilijk vind om over te praten.

Als ik het doe doe ik het in ieder geval dan niet via een berichtje maar dan geef ik de brief gewoon of ik laat het haar lezen. Dankjewel voor die tip en dankjewel voor je lieve reactie❤️

Liefs van mij <3


Hey lieve @ItsJustMe  ik denk ook dat het advies van @Jesse08  het beste is. En pak een goed moment. Het is vast erg spannend maar wel goed als het toch een keer lukt! Veel sterkte en succes hoor ! ♥️

Liefs Tover xxx


Dankjewel voor je lieve reactie @Tover01❤️


Alleen ja ik weet gewoon niet hoe en wanneer en ben ook wel bang voor haar reactie en voor dat gesprek met haar zeg maar want het blijft iets wat ik echt moeilijk vind om over te praten.

Als je een brief schrijft en die geeft komt het goed hoor!!


Hoi lieve @ItsJustMe 

Ik zou hem gewoon geven. Ik snap je angst wel. Succes!

Liefs @NoahLovesYou 


Hoi @ItsJustMe 

Ik weet niet of iemand anders het al gezegd heeft of dat je er zelf al aan gedacht hebt, maar je kunt ook iets doen wat je al eens eerder hebt gedaan, volgens mij.

Wat als je nu eens met de huisarts gaat praten. Je hebt dat volgens mij al eerder gedaan. Ik weet niet meer waar het toen over ging, maar dat weet je zelf vast nog wel.

De huisarts praat niet met anderen over wat jij met hem/haar bespreekt. Verder is ie deskundig en kent jouw familie. Allemaal dingen die mij wel handig lijken als je iemand zoekt om mee te praten over wat er jaren geleden is gebeurd tussen jou en die oppas.

Je zou jouw verhaal kunnen vertellen en ook uitleggen wat je er mee zou willen doen. Dus, ik noem maar een paar voorbeelden: wel of geen aangifte doen / aan wie je het zou willen vertellen en aan wie niet / welke tips de huisarts voor jou heeft hiervoor en van die dingen.

Je zou misschien ook kunnen vragen aan de huisarts of die er iets voor voelt om samen met jou, na een eerste afspraak die jij alleen met de huisarts hebt, of ie samen met jou bijvoorbeeld het tegen jouw moeder of vriendin zou willen vertellen.

Het is maar een idee. Misschien voelt het comfortabeler voor jou om het samen met de huisarts aan bijvoorbeeld jouw moeder te vertellen. Misschien doe je het liever zelf alleen aan jouw vriendin, maar dan kan het misschien ook wel helpen als je eerst alles beter op een rijtje hebt gekregen voor jezelf. Je kunt er eens over nadenken. Misschien is het iets voor je.

 

De huisarts heeft wel ervaring met zulk soort gesprekken, denk ik. Bovendien kan die op vragen die bijvoorbeeld jouw moeder heeft hierover, een antwoord geven. Jullie kunnen van tevoren afspreken wat ie wel en niet mag vertellen.

 

Ik weet niet of het duidelijk is wat ik bedoel te zeggen, maar als je er nog vragen over hebt dan lees ik het wel.

Samenvattend, jij doet dus eerst in je eentje je verhaal tegen de huisarts en dan komt ie vast met goede tips en kunnen jullie in een volgend gesprek bijvoorbeeld er ook samen met iemand anders verder over praten.

Het is een extra mogelijkheid en kan samen met andere dingen die al genoemd zijn door anderen in dit topic.

 

Lijkt het je iets?

 

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 


Heyy @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer,

Dankjewel voor je uitgebreide reactie! Ik had nog niet over de huisarts nagedacht nee en dat is idd ook nog een optie. Ik denk eigenlijk wel dat ik het wel gewoon 1 op 1 wil vertellen aan I. (naam geanonimiseerd door Kindertelefoon( en dat wil ik denk ik niet bij de huisarts doen dat lijkt mij erg ongemakkelijk, maar ik zou idd wel een afspraak kunnen en willen maken bij de huisarts om dit eerst met haar te bespreken dat is denk ik wel een goed idee.

Ze kan me hier misschien wel wat tips voor geven en sowieso is het al een een stap om er met iemand over te praten en de huisarts is misschien wel een goed iemand om het eerst tegen te vertellen dus dat ga ik denk ik nog wel doen voordat ik het aan een bekende ga vertellen. Dan kan ze ook de brief nog lezen die ik heb geschreven en wat ondersteuning van de huisarts is idd wel fijn denk ik. 

Nog maals dankjewel voor je reactie. En fijn dat je er weer bent had je wel gemist hoor😘

Liefs van ItsJustMe <3


Hoi lieve @ItsJustMe ,

Hoe ging dat weekend met I. (naam geanonimiseerd door Kindertelefoon) eigenlijk? Is wat je verwacht had (je weet wel waar dit over gaat😉, of nou ja iig nu😎) gebeurt en heb je toen gewoon gezegd dat je het niet wou, gebeurde het vanzelf of…?

Als dit te persoonlijk is snap ik dat hoor!


Heyy lieve @Jesse08,

Er is eigenlijk nog geen weekend geweest met I. (naam geanonimiseerd door Kindertelefoon) waarin dit echt ter sprake is gekomen en zover zijn we nog niet gekomen in de relatie. We hebben nu vooral overdag en in de avond veel (heel veel😅) afgesproken, maar we hebben nog niet bij elkaar geslapen we zijn van plan om dat in de zomervakantie wel een paar keer te doen want het lijkt ons wel heel gezellig. Dus ja ik kan je vraag eigenlijk nog niet echt beantwoorden want zover is het nog niet geweest😬

Maar ik weet niet waarom maar ik heb wel wat meer zekerheid gekregen over het verder gaan want ik voel me echt op mijn gemak bij haar en jullie tips en adviezen geven mij ook meer zekerheid. Het zoenen en knuffelen vind ik in ieder geval fijn en onze relatie wordt steeds sterker en verder gaan met I. (naam geanonimiseerd door Kindertelefoon) dan knuffelen is ook iets wat ik wel met haar wil doen. Het lijkt me namelijk echt een bijzonder moment om met haar te delen, maar ik wil wel dat ze weet van mijn ervaring van vroeger want ja het ligt wel gevoelig. Ik merk ook wel dat ik het heel erg moeilijk maak voor mezelf dus misschien moet ik het haar ook gewoon vertellen via de brief zonder er te veel over na te denken.

Liefs van mij <3


Heyy iedereen,

Ik ga vanmiddag weer naar I. (naam geanonimiseerd door Kindertelefoon) toe en ik zit er dus erg over na te denken om haar vandaag de brief te laten lezen want ik wil het eigenlijk wel aan haar vertellen en ik voel me er op dit moment een soort van klaar voor. Ik voel me namelijk best wel goed momenteel en zit in een positieve flow merk ik. 

Ben vanmiddag met I. (naam geanonimiseerd door Kindertelefoon) alleen bij haar thuis en ik denk dat dat wel een goed moment kan zijn om het haar te vertellen omdat ik me nu ook wel aardig voel.. Is dat een goed idee denken jullie? Of zal ik toch nog even wachten? Wat twijfel wel een beetje en zou graag jullie meningen nog even willen horen :)

Liefs van mij <3


Heyy @ItsJustMe ,

Het beste is denk ik wel om het vanmiddag te doen en je geeft aan er nu wel klaar voor te zijn en je best goed te voelen .. Als jullie vanmiddag alleen zijn is dat juist een goede kans en je hebt de ruimte ervoor! Ook niet te lang blijven denken, doe het maar gewoon ze gaat je echt wel begrijpen hoor!

Veel succes vanmiddag als je het doet en veel plezier met elkaar!💖 Heb er vertrouwen in dat het je gaat lukken! Hopelijk jij ook 💪😊

 

Liefs van mij 


Heyy lieve @ItsJustMe ,

Doe maar hoor! Komt echt goed, ik heb vertrouwen in je! 🤗


Je voelt je er nu klaar voor dus dan is nu het beste moment. Ik zou er niet teveel over nadenken en het gewoon doen.

Dat verder gaan komt vanzelf wel. Misschien in de zomervakantie, of later, is ook niet erg (zorg wel dat je het veilig kunt doen. Het is dus handig om voor die tijd condooms te kopen. Klinkt nu misschien voorbarig maar better safe than sorry).

Intiem zijn is, zoals je zegt, heel bijzonder om met elkaar te delen. Zoals jullie nu in de relatie staan komt dat vast allemaal goed.

Heel veel plezier en succes vanmiddag. Ik heb er ook alle vertrouwen in.


Ik hoor wel hoe het gegaan is.

Liefs @NoahLovesYou 

 


Heyy lieve iedereen, 

Ik heb vanmiddag dus weer met I. (naam geanonimiseerd door Kindertelefoon) afgesproken en dat was gezellig. Ik heb haar toen dus ook de brief laten lezen en heb haar dus verteld over mijn rottige ervaring..

Ik vertelde haar dat ik haar wat wou laten lezen wat mij dwars zit en dat ik niet wou dat ze schrok. Ze schrok natuurlijk wel toen ze het had gelezen en we hebben een best lang, maar goed en vertrouwd gesprek gehad hierover met elkaar. We hebben veel dingen besproken en het was wel emotioneel moest wel wat traantjes laten ook omdat het echt opluchtte en I.  (naam geanonimiseerd door Kindertelefoon)  was ook emotioneel. Haar reactie was wel echt de beste die ik kon krijgen ze heeft 100% begrip voor mijn struggles over intiem zijn, ze wilt me steunen ze is er altijd als ik wil praten en als het zover komt gaan we het voorzichtig en rustig aanpakken. Alles komt op zijn tijd en samen komen we er echt wel uit daar hebben we vertrouwen in. Ze is echt zo'n lieve meid en ze wilt mij ook met alle liefde helpen om het aan mijn ouders te vertellen, maar dat komt later. Toen we klaar waren met praten hebben we elkaar een knuffel gegeven en toen zijn we nog even gaan fietsen om alles even weg te laten waaien door de frisse wind. Ondanks het heftige gesprek was het wel een fijne middag met elkaar!

Ik ben nu weer thuis en voel me eigenlijk best wel vreemd. Ik ben erg blij dat ik het aan I.  (naam geanonimiseerd door Kindertelefoon)  heb verteld en het lucht echt enorm op dat ik nu iemand heb die er vanaf weet, maar voel me ook erg vreemd en vind het ook wel moeilijk ofzo het is echt iets wat heel diep in me dwars zit en dat vind ik nu wel moeilijk ofzo en heb er een raar gevoel bij ook, maar dat is misschien ook niet zo gek want heb het jaren opgekropt gehouden in mezelf.

Nu ga ik denk ik even rustig aan doen ben echt op en heb hoofdpijn van alle inspanningen. Het was een goede, maar wel een vreemde dag. 

Ik wil iedereen die mij hier in heeft gesteund en die tips heeft gegeven echt enorm bedanken zonder jullie was dit echt niet gelukt!❤️

Veel liefs van mij <3

 


Hey lieve @ItsJustMe ,

Wat super knap dat het je is gelukt en wat fijn dat ze je begrijpt! Het is inderdaad niet gek dat het nu raar voelt..Nogmaals super knap dat je dit hebt gedaan en zo te lezen komt het uiteindelijk allemaal wel goed:). Doe nu eerst maar rustig aan! ❤️

Veel liefs van mij 


Hoi @ItsJustMe ,

 

oh er moet wel een gewicht van je schouders gevallen zijn.

 

Goed dat je het haar hebt kunnen vertellen en ook fijn dat ze zo steunend gereageerd heeft.

Natuurlijk is het emotioneel. Je hebt er al die tijd mee rond gelopen. Laat het eruit komen, nu het kan en je  ook iemand hebt waarmee je erover kunt praten.

 

Ik snap dat het ook een raar gevoel is dat je het haar wel al verteld hebt en dat je ouders het nog niet weten, maar maak je daar niet te druk om. Alles op z'n tijd.

 

Dit heb je iig toch mooi al gedaan.

 

Btw, ik dacht dat ik gelezen had dat je de verzonnen naam voor je vriendin (Ilse)  gewoon op het forum mocht gebruiken.

Misschien dat nog niet alle moderatoren dat weten…..

 

Ik zet het er voor de zekerheid elke keer maar bij als ik een verzonnen naam in een topic gebruik. Dat zou je voor de zekerheid ook kunnen doen.

Nou ja, dat gaat dus ook wel weer goed komen.

 

Geef Ilse maar een knuffel van mij en ik geef er jou ook eentje 😉

Tot snel en rust maar wat uit. Je hebt het goed gedaan 💕

 

 

Doei,

@SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer 

 


Dank jullie wel @Tinkerbell en @SpiegeleierenOpMijnZeemanBoxer❤️

Btw, ik dacht dat ik gelezen had dat je de verzonnen naam voor je vriendin (Ilse)  gewoon op het forum mocht gebruiken.

Misschien dat nog niet alle moderatoren dat weten…..

Ik zet het er voor de zekerheid elke keer maar bij als ik een verzonnen naam in een topic gebruik. Dat zou je voor de zekerheid ook kunnen doen.

Nou ja, dat gaat dus ook wel weer goed komen.

Klopt dat is idd een verzonnen naam ik zal vanaf nu wel bij iedere reactie neerzetten dat het niet haar echte naam is zodat dat duidelijk blijft! :)

En sorry ook aan de mensen van de kindertelefoon voor mijn onduidelijkheid daarover zal er echt beter op gaan letten.. Wel weer scherp van jullie hoor ;)

Geef Ilse maar een knuffel van mij en ik geef er jou ook eentje 😉

Dankjewel en dat zal ik doen❤️

Liefs van mij <3


Ik ben zo blij voor je dat het gesprek goed ging. Dat het een opluchting was kan ik mee voorstellen. Je vriendin klinkt echt als een heel lief meisje.

Dat je nog een raar gevoel hebt is logisch. Het is wel een trauma wat je jarenlang voor jezelf hebt gehouden. Zie dit maar als de eerste stapjes van de verwerking.

Een hele grote (virtual) hug van mij. Ik hoop dat je straks een beetje lekker kunt slapen.


Hoi hoi lieve @ItsJustMeik sluit mij met die virtuele hug graag aan bij @tim16 . En complimenten voor jouw lieve vriendin en jou!! Ik weet hoe fijn en belangrijk dat is! ♥️♥️

Groetjes liefs Tartan X 


Heyy lieve @ItsJustMe ,

Wat super fijn! En heel lief dat je vriendin zo reageerde. ♥️


Hey lieve @ItsJustMe 

Fijn dat je het hebt verteld. Geeft vast rust.

Liefs @NoahLovesYou 


Dank jullie wel @tim16 @Tartan14 @Jesse08 @NoahLovesYou❤️


Heyy lieve iedereen,

Ik wou hier weer even een update geven! :)

Omdat de vakantie nu in mijn omgeving is begonnen is ook mijn vriendin nu de hele dag thuis dus we zien elkaar de komende tijd veel meer wat ik echt fijn vind!😊

Ilse haar ouders gaan over 2 weken een weekend weg met elkaar en Ilse blijft dan thuis. We gaan waarschijnlijk vragen of ik dan bij hun thuis mag komen slapen voor 1 nacht. Dat vind ik wel spannend om te doen, maar het lijkt me heel gezellig om met haar een avond en nacht samen te zijn en ik voel me echt 100% op mijn gemak bij haar dus dat lijkt me echt heel fijn om te doen! Eerst moeten we nog om toestemming vragen natuurlijk maar dat moet goedkomen🙃

Of we dan ook een stap verder gaan weet ik natuurlijk nu nog niet, maar ja die kans is er wel en ik denk dat ik dat ook wel durf nu bij haar nu ze ook afweet van mijn ervaring. Het aan Ilse vertellen heeft echt rust gegeven bij mij en ik voel me de afgelopen tijd mentaal ook redelijk oké dus dat is ook fijn! :)

Oh ja en voor de moderator de naam Ilse is niet haar echte naam hoor dat is een nepnaam!!👍

Dat wou ik even kwijt! Liefs van mij <3


Reageer