Skip to main content
Vraag

veel stress

• June 2, 2025
  • 4 reacties
  • 45 Bekeken

IkBenanoniemm
Forum|alt.badge.img+4

Ik heb echt met alles stres.

ik heb stres met een toets die voor een cijfer telt

ik heb ook stres met oefen toetsen (die dus niet voor een cijfer meetellen)

ik heb stres als ik iets voor de klas moet doen (ben niet verlegen ofzo en praat ook best vaak door de klas)

ik heb stres als ik naar de dokter/tandarts/prikken plek moet.

ben ik de enige die vaak zoveel stres heeft?

en heeft iemand tips?

4 reacties

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Hey, 

Je bent echt niet de enige. Iedereen heeft wel eens stress. Ik ben er toevallig net vanaf. 

Het is al goed als je weet hoe de stress komt. Is het teveel tegelijkertijd? Vindt je iets eng? Is iets nieuw of juist anders dan normaal?

Gezonde spanning is goed, maar te veel zorgt voor te veel afleiding. Probeer iets te vinden dat je rustig maakt. En ben niet bang om iets fout te doen

Liefs

IkBenanoniemm
Forum|alt.badge.img+4
  • Topic-opener
  • Praat goed mee
  • June 2, 2025

@nieuwschierig_aapje 
Het is vaak (denk ik) gezonde spanning. Mijn hartslag is rond de 90-110 en ik kan niet goed nadenken.

nieuwschierig_aapje
Forum|alt.badge.img+6

Dat je niet goed kan nadenken is niet fijn. Hartslag is niet altijd een symptoom, sommige hebben gewoon een hogere hartslag (zoals ik). 

Zoals ik al zei, voordat je het spannende gaat doen, waarvan je gestresst raakt, kan je iets rustigs doen. Zoals muziek luisteren, huisdieren aaien etc.

Veel liefs

ben_author
Forum|alt.badge.img+1
  • Praat goed mee
  • June 2, 2025

Hey! 😊

Je bent zeker niet de enige die zoveel stress voelt – echt helemaal niet! Heel veel kinderen (en ook volwassenen trouwens) hebben last van stress in allerlei situaties, net als jij. Het is super goed dat je dit deelt, want daar begint het mee.

Het is logisch dat je stress hebt voor toetsen, zelfs als ze niet meetellen. Je wil het gewoon goed doen – dat laat zien dat je gemotiveerd bent. En ook dingen als voor de klas staan of naar de dokter gaan kunnen spanning geven, zelfs als je niet verlegen bent. Het gaat soms meer om wat er kan gebeuren of om dat je er geen controle over hebt.

Hier een paar tips die kunnen helpen:

🧘‍♂️ Ademhalingsoefeningen – Klinkt simpel, maar werkt echt. Even 5 keer diep in- en uitademen kan je hoofd tot rust brengen.

📋 Maak een lijstje – Schrijf op waar je stress van hebt en kijk per punt wat je eraan kunt doen. Alleen al het opschrijven lucht soms op.

Bereid je rustig voor – Begin op tijd met leren, oefen met kleine stukjes, en geef jezelf ook pauzes. Je hoeft niet alles in één keer te doen.

💬 Praat erover met iemand – Je ouders, een mentor op school, of zelfs een vriend(in). Je hoeft dit echt niet alleen te doen.

🧠 Wees lief voor jezelf – Je hoeft niet perfect te zijn. Je doet je best, en dat is al heel waardevol.

Hopelijk helpen deze dingen een beetje. En nogmaals: je bent écht niet alleen hierin. 💛

Liefs,
Ben