Skip to main content

Hoi iedereen,

Ik pieker heel vaak, over of ik wel dingen wel goed doe en ik kan dingen die thuis en op school gebeuren me heel erg aantrekken. Ik ben heel alert van wat er om me heen gezegd en gedaan word. Niet perse bij mij , vooral bij andere mensen. En dan kan ik daar echt heel lang over nadenken.

Ik had dat vroeger minder, maar ook wel. Er zijn gewoon best wat dingen de afgelopen 2 jaar gebeurt waardoor ik gewoon veranderd ben.

Ik wil het dingen waar ik over pieker gewoon deels loslaten. Maar dat lukt me niet. Heeft iemand tips?

Dank alvast!

Groetjes,

Jesse

Heyy @Jesse_6567 ,

Wat vervelend dat je dit hebt, ik herken dit wel. Ik heb een paar tips:

  1. Opschrijven waarover je piekert zodat je je gedachten kan ordenen en kan accepteren dat het er is.
  2. Afleiding zoeken, een boek lezen, een film kijken, en spelletje spelen etc.
  3. Erover praten, praat er over tegen iets of iemand en laat alles er gewoon uit ratelen. Des noods kan het ook tegen een knuffel ofzo (ik weet niet of je die hebt)
  4. Het accepteren, jouw hoofd piekert over veel dingen, en dat is dus een onder deel van jou, als je dat accepteert dan kan je er mee leren omgaan.
  5.  Het pieker stemmetje in jouw hoofd een naam geven. (Klinkt raar, maar ik zal het uitleggen) ik werd vroeger heel snel boos en toen kreeg ik therapie, ik moest mijn boosheid tekenen en ik heb een A3 papier helemaal volgekrast met allemaal kleuren totdat je geen wit meer zag, ik noemde mijn boosheid Kras, en kras leefde in een boom (ikzelf.) die boom was ook een wirwar en Kras en de boom raakten dan ook vaak in de knoop met elkaar. Ik vertelde dit aan mijn ouders, maar opgegeven moment gingen ze Kras zien als een anders persoon, en niet als een onderdeel van mij, ze gebruikten Kras als zondebok voor al mijn problemen. En dat is op zijn zachts gezegd fout, want ik bén Kras, én de boom én al mijn andere emoties. Opgegeven moment heb ik Kras verknipt en opgehangen op mijn prikbord met al mijn andere slechte en goede herinneringen.
  6. Teken waar je over piekert, of waar het door komt.
  7. Ga er later iets mee doen word psycholoog ofzo, misschien past dat wel heel goed bij jou?
  8. Lees boeken over filosofie, er komen vaak hele interessante vraagstukken in voor. En misschien helpt dat juist om daar over na te denken dan iets persoonlijke ofzo.

Dat was het, ik hoop dat je er iets aan hebt. Succes.

-OnlyMe


Hey @Jesse_6567!

Heb ik ook maar mij boeit het niet echt, soms wel en dan is het ook moeilijk om aan wat anders te denken. Als het echt een naar onderwerp is dan ga ik meestal doordenken naar een ander ding, dus dan bv. van ballet naar kunstrijden. Bij mij werkt het wel goed.

In de afgelopen periode lukte het ook niet zo goed maar nu wel beter. Ik vind het wel een nuttig ding want ik denk dat ik hierdoor goed ben geworden met multitasking. Dan ben ik soms aan het tekenen en dan denk ik aan 2 andere dingen tergelijk en ga verder tekenen. Soms verbaast het me dan ook, want dan weet ik soms niet precies meer wat ik heb gedaan. Dus soms moeit je ook niet alles negatief zien! Werk eraan verder en meester het. Als je niet wil dan doe het niet, maar ik persoonlijk vind het wel nuttig.

Liefs Caiya


Hoi @OnlyMe en @Caiya !

Super bedankt!

Ik ga wat tips proberen, ik laat weten of dat helpt.

 

 

 

 

 

 


Hoi @OnlyMe@Caiya !

Ik heb net lang met mn moeder gepraat (doe ik vaker, maar nu wat uitgebreider dan normaal😉), en dat lucht op. Ze kent me soms beter dan ik denk😀

Jullie reacties hebben er ook echt voor gezorgd dat ik me nu beter voel. Bedankt!

 


Hoi hoi, ik heb ook vaak wat jij,  @Jesse_6567  vertelt. Veel piekeren over wat er allemaal gebeurt, malen enzovoort. En ik kan, als ik iets naars zie op yt of tv ofzo daar nog dagen over nadenken en het voor me zien. En bedenken van wat als ik dat zelf meemaak... dus ik lees hier graag mee. Ik vind iig de tips van @OnlyMe  en @Caiya  al super goed!! 😍en natuurlijk sterkte! 

Groetjes liefs Tartan X 


Hoi @Tartan13 !

Ook bedankt voor je reactie!

En ik kan, als ik iets naars zie op yt of tv ofzo daar nog dagen over nadenken en het voor me zien. En bedenken van wat als ik dat zelf meemaak... dus ik lees hier graag mee.

Ja , dat herken ik ook wel.

 


Dat is mooi @Jesse_6567 ! Echt fijn voor je, zeker blijven doen. Maar ik denk dat ik het op mijn knuffels hou😉 (jeweetwelwaarom) ik ben echt heel blij voor je. Zou ik misschien ook een beetje mogen weten waar je over zit te malen/piekeren?

-OnlyMe


Hoi @OnlyMe ,

Gewoon over dingen die ik om me heen zie gebeuren, dingen wat bij mij gebeurt is en dat is soms achteraf denk dat ik dingen verkeerd heb aangepakt.

Voorbeeld:

Er zit een meisje in mn klas, ze zat te wachten tot de docent kwam en dan lopen er 2 kinderen langs waarvan 1tje zegt '’ he dat is die ene xxxx'’. Dan weet ik dus dat over haar geroddeld word, want dat zijn écht niet vrienden van haar. En zo gebeuren er op school wel meerdere dingen en op een of andere manier ben ik heel erg alert geworden, ik luister veel mee wat anderen zeggen. Dat had ik vroeger veel minder.

 


Goede tips zoals ik al zei, en wat  @OnlyMe  zegt doe ik ook. Ik probeer soms ook, als het over mezelf gaat, er 'naar te kijken ' dus net of ik als mezelf naar iemand kijk. Terwijl dat ook ikzelf ben. Haha beetje raar uitgelegd maar je snapt me wel 🙂 het maakt het voor mij makkelijker om dan 'jezelf'  advies te geven of uit de gedachten te komen. 

Groetjes liefs Tartan X 


Hoi Allen,

Het piekeren is nu echt heel erg terug... Ik schaam me over dingen, voel me schuldig, en heb echt het gevoel dat ik van mijn leven een grote bende heb gemaakt…

Ik heb hier ook vaak gezegd dat ik nooit of niet heftig gepest ben, maar eigenlijk klopt dat niet met wat ik voel. En dat ik zei "om een of andere reden ben ik heel alert geworden" heeft daar mee te maken. Misschien maak ik er wel een keer een apart topic over. Maar ik weet nog niet hoe ik dat ga omschrijven zodat ik niet te herkenbaar ben. 

Ik wil het eigenlijk ook tegen de psycholoog zeggen. Maar ik wil niet dat mijn vader er van weet. En ik weet niet of ik een gesprek met haar heb zonder dat hij erbij is. Hij weet er deels van maar echt niet alles.

​​​​​​


Ik pieker nog steeds heel erg, ook over of ik wel goed genoeg ben en voor mijn gevoel ben ik dat niet.Ik weet niet goed hoe ik het uit moet leggen, maar ik heb het gevoel alsof ik er gewoon een bende van maak. Ik vind het moeilijk uit om uit te leggen en ben bang dat anderen mij irritant gaan vinden omdat ik te vaak praat over waar ik mee zit.

Ik weet ook niet zo goed wie ik ben en ik nam soms het gedrag van anderen een beetje over om erbij te horen. Ik heb ook dingen gezegd die ik uit mezelf nooit zou zeggen (en dan ook onaardige dingen). 

 


Reageer