Skip to main content

Hallo! Ik ben een meisje van 12 en kan moeilijk wennen aan een Nederlandse school. 2 jaar geleden ging ik naar een internationale school en alles was in orde, ik was gelukkig en had geen problemen om vrienden te maken. Aan het einde van groep 6 verhuisden mijn ouders mij naar een Nederlandse school. In het begin had ik met vrijwel alles moeite, ik kon niet goed lezen, schrijven of praten en ik had moeite om te begrijpen wat er aan de hand was. Weet je hoe er altijd van die meiden zijn die nogal 'populair' zijn. Ja, dus ze vroegen me of ik hun vriendin wilde zijn en ik zei nee, en dat was waarschijnlijk de grootste fout van groep 7. De rest van mijn tijd was ik alleen Ik had geen vrienden, ik ben wel bevriend met deze 8-jarige hoogbegaafdkind maar ze is behoorlijk vervelend. Later dat jaar raakte ik bevriend met een Turks meisje, van wie ik dacht dat ze aardig was, maar uiteindelijk liet ze mij in de steek voor deze andere 'coolere' meisjes. Dus nu, aan het einde van groep 8, heb ik het gevoel dat alles wat ik doe verkeerd is en dat iedereen mij haat en denkt dat ik dom en incompetent ben. We hadden ook net een kamp, ​​wat een marteling was. Ik voel me eerlijk gezegd niet veilig of gelukkig op die school of waar dan ook. Ik haat mezelf en hoe lelijk ik ben. Ik wil gewoon zo snel mogelijk naar de middelbare school, ik weet dat de middelbare school voor de meeste mensen moeilijker is en misschien ook voor mij, maar het voelt gewoon als een nieuwe start. 

Ik vroeg me gewoon af of iemand anders hetzelfde voelt

Hey! Ik heb niet dezelfde ervaring als jij, maar de middelbare school is inderdaad anders en kan ook veel beter zijn. Maak vooral contacten en kies leuke mensen uit. Kijk om je heen en probeer ook mee te doen als er activiteiten zijn of bijvoorbeeld een leerlingenraad. Belangrijk ook: haat jezelf niet! Je hebt echt niks ergs gedaan en dat mensen zo raar doen is niet jouw schuld! En wat je ook nog kunt doen om nieuwe en leuke kinderen te leren kennen is bij een club of vereniging gaan. Iets dat jouw interesses heeft, dan ontmoet je daar sowieso kinderen die dat ook hebben en dat geeft al een klik!! 

En voor de zekerheid nog een tip: blijf je zelf, ga niet doen alsof. Dat hoeft niet want je bent goed zoals je bent! 

Liefs, Tover xxx

Reageer