Skip to main content

Vader beste vriend is overleden, wat nu?

• June 13, 2026
  • 3 reacties
  • 33 Bekeken

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4

Hallo iedereen, het is best een tijdje geleden dat ik iets heb gepost. Nu ben ik er weer met even een serieus onderwerp.

Gisteren is de vader van mijn beste vriend Jonas (niet zijn echte naam) onverwachts overleden aan een hartstilstand. Het ging al best een tijdje niet goed met de vader van Jonas, hij had allerlei gezondheidsproblemen, maar dit zag niemand aankomen. Jonas is ongeveer mijn leeftijd, 15 jaar.

Als ik zeg dat Jonas mijn beste vriend is, dan bedoel ik niet zomaar “een goede vriend”. Jonas en ik kennen elkaar vanaf groep 4 en voor een lange tijd zag ik hem (en zijn vader) evenveel als mijn ouders. Naast dat het natuurlijk vreselijk is voor Jonas, raakt het mij dus ook persoonlijk.

Het zijn nu de laatste weken voor de zomervakantie en het is nog best druk, dus ik weet niet zo goed hoe ik hier het beste mee omga. Heeft iemand ervaring of tips? Zo niet, dan toch bedankt voor het lezen, ik moest dit even kwijt.

3 reacties

Forum|alt.badge.img+4
  • Vaak actief
  • June 13, 2026

hou je gevoelens of emoties niet verborgen maar laat het maar naar buiten komen, dus niks opkroppen of schamen voor iets. kijk of je iemand hebt waarmee je kan praten als je daar behoefte aan hebt. je zal misschien denken dat je niet meer mag lachen of vrolijk mag zijn of zo iets, maar dat mag wel is juist goed. soms zal je ook somber zijn ook dat mag. laat ook aan je vriend weten dat jullie ervoor elkaar moeten zijn, ook al is dat moeilijk. iedereen gaat anders om met verlies of geluk. bovenstaande is niet van mijzelf maar misschien kan je er iets mee. sterkte aan iedereen.

Yusa
Forum|alt.badge.img+3
  • Praat goed mee
  • June 13, 2026

Hi lieve ​@PietPirat , 

Gecondoleerd🖤  vind het wel moeilijk om een goede reactie te schrijven waar je wat aan hebt, snap dat dit moeilijk is... denk dat je het onderwerp misschien beter kunt vermijden omdat het gevoelig kan liggen, tenzij hij er zelf wel over begint... dan kun je misschien zeggen dat je er altijd voor hem bent en een knuffel geven . 

Sterkte en liefs🫂

Tover01
Forum|alt.badge.img+20
  • Ster
  • June 13, 2026

Hey, wat ontzettend verdrietig! Veel sterkte. Laat je gevoel toe en je zult ook steun aan elkaar hebben. Volg je gevoel maar, dan komt dat vanzelf. Maar vooral veel sterkte en gecondoleerd. 

😘Tover