Skip to main content
Vraag

Uitvallen tijdens eindexamens

• May 20, 2026
  • 0 reacties
  • 7 Bekeken

Hallo, ik zit nu in mijn eindexamens, maar het lukt me niet om het af te maken. Mijn hele middelbare schoolcarriére was slecht. Ik was mentaal onwel en ook al had mijn school voorgesteld om opgegeven moment thuis te gaan zitten gingen mijn ouders hier niet in mee. Sinds vorig jaar ging het beter, totdat ik begin dit schooljaar na een best wel slechte eerste relatie al mijn motivatie verloor en me besefte dat ik naar het mbo wil.

Je zou dus denken dat nu uitvallen op de havo niet zo'n groot probleem is, maar mijn ouders blijven mij nu pushen ook al heeft mijn school gezegd dat het heel slecht ging (onrustig tijdens de examens, huilen, snel geïrriteerd, black outs en amper concentratie bij elk examen). Zelfs de schoolpsycholoog zei dat ik niet die vakken later moet inhalen, omdat ik het probleem zo alleen maar uitstel.

Mijn vader heeft mij heel dit jaar al proberen te pushen om mijn examens serieus te maken en nu zit ik ver over de grens. Ik heb meerdere keren gezegd dat ik dit niet wil en dit jaar nog wilde instromen in het mbo, maar dit mocht niet. Ik heb heel dit jaar uit extrinsieke motivatie uitgevoerd voor mijn vader en zelfs genoeg uren per nacht slapen halen de wallen onder mijn ogen niet meer weg. Naar mijn gevoel heeft alleen mijn vriendin heeft me echt proberen te helpen met mijn diploma halen, maar zelfs zij zegt nu dat ik moet stoppen en dat ze blij is dat ik het nu wil opgeven gezien de stress dat het heeft opgeleverd. Ik spreek haar het meeste van iedereen, dus ik geloof haar het meest.

Toen ik thuis kwam wilde mijn ouders dus gelijk dat ik mijn laatste vakken ging inhalen en dat mijn vriendin niet meer mag langskomen en ik niet meer bij haar mag slapen, ook al is zij de enige die mij succesvol heeft kunnen helpen met mijn examens. Dit omdat ik me moet "focussen op mijn examens". Mentaal onwel zijn voelt dus nu als straf, want dit zijn de consequenties.

Hierop heb ik dus gereageerd dat ik mijn examens niet ga doen, want ik wil mijn vriendin zien en niveau 4 (valt onder zowel mbo 4 als havo in de EU) haal ik dan volgend jaar wel. Mijn vriendin woont in België en ik kan haar maar eens in de week zien. Mijn reactie vonden mijn ouders niet zo leuk.

Ik vroeg me af of er iemand hier is met een soortgelijke ervaring of tips wat ik dan doen in deze situatie?