Vraag

uit de kast komen

  • 14 June 2020
  • 3 reacties
  • 97 Bekeken

Badge

Hey,

Sinds een jaartje heb ik het gevoel dat ik op het zelfde geslacht val.…

Alleen weet ik niet hoe ik uit de kast kom.

Als het niet te veel gevraagd is zou het fijn zijn als iemand die al uit de kast is zijn/haar/het verhaal kunnen vertellen

Groetjes,

 

Gebruikersnaam 1234

Ben een jongen btw


3 reacties

Reputatie 2
Badge +1

Hee

Voor wie wil je uit de kast komen? Je ouders? Vrienden? Familie?

je moet dit doen als je je daar goed bij voelt! Je kunt het bijvoorbeeld opschrijven en aan iemand laten lezen, een apje sturen of het gewoon vertellen.

ik zelf heb het gewoon verteld, dit was wel spannend maar de reacties waren positief!

ik hoop dat je hier misschien iets aan hebt

succes man!

Hi Gebruikersnaam1234,

 

ik ben M&M's (17 jaar) en de jongste helft van een tweeling en wij zijn vallen allebei op jongens.

Dat weten we al best wel lang, we zijn op ons 12e-13e uit de kast gekomen, maar dat ging meer soort van spontaan omdat onze oudere broer een paar maandjes daarvoor ook uit de kast was gekomen. Mama vroeg of we  jongens of meisjes leuker vonden en toen hadden we het gewoon gezegd. Was niet echt gepland ofzo. Gebeurde gewoon. Dat een jongen op een andere jongen verliefd kan worden wisten we al veel langer, want sinds ons 8e ongeveer kregen we een 'pleegbroer’ die niet langer thuis kon wonen omdat hij ook op jongens valt. Bij ons thuis is het dus niet echt gek en ook we kunnen er makkelijk over praten met iedereen.

 

Het is voor iedereen verschillend op welke leeftijd je weet of je op jongens valt en ook wanneer je dan uit de kast komt. Er staat niet echt een leeftijd voor dat je voor jezelf moet weten en dat je uit de kast moet komen.

 

Je kunt het beste je gevoel volgen en vaak is het ook wel fijn als je met iemand kunt praten, vooral ook in de tijd dat je het misschien nog niet zeker weet. Vaak willen je ouders je er wel bij helpen of een goede vriend of je mentor op school of ...noem maar op, kan iedereen zijn.

 

Je kunt bijvoorbeeld ook een account maken op Jong&Out:

quote:

Jong&Out is de community voor iedereen tot en met 18 jaar, wat je seksuele oriëntatie en gender-identiteit ook is.

Bron: https://www.jongenout.nl

je moet je wel voor die site registreren. Het enige wat ze vragen is een kopie van je identiteitskaart, om zo zeker te weten dat je max 18 jaar bent. Je weet dan dus zeker dat er geen oudere dan 18 op de site zitten.

Oh ja, na controle van je ID gooien ze die kopie weer weg. Je kunt op de site lezen en zien hoe dat in de praktijk werkt:

https://www.jongenout.nl/veiligheid

Daar staat ook yt video:

 

Het leuke van die site is dat er veel meer jongens en meisjes zitten die ook op zoek zijn naar wie/wat ze precies zijn. Je kunt met elkaar chatten en eventueel gegevens uitwisselen als je elkaar irl een keertje wil zien. Ze organiseren daar ook meetings, dus kijk ff rond op de site voor meer info.

 

Hoe en wanneer je uit de kast komt moet je echt zelf weten. Het kan op allerlei manieren en jij kiest gewoon die manier die bij jou past.

 

Een paar voorbeelden:

  • je kunt het tegen je moeder of ander familielid zeggen
  • je kunt het via een briefje vertellen, bijvoorbeeld je legt voordat je naar school gaat een briefje op het kussen van je moeder of in de keuken op een plekje waar ze het makkelijk vindt en dat vindt ze dan vast wel als jij naar school bent. Als je dan thuis komt zal ze er wel met je over willen praten
  • via de app aan je vader/moeder
  • je kunt ook gewoon beginnen over iets gays, bijvoorbeeld als er iets net op de tv is daarover of je begint erover dat je op school het over seksualiteit hebt gehad en dan kun je het vertellen
  • er zijn een heleboel manieren

 

Wat ik eigenlijk altijd tegen iedereen zeg die met deze vraag (hoe kom ik uit de kast) komt, is kijk eens naar de serie ‘Uit de kast’ met Arie Boomsma.

De serie is al een tijdje geleden uitgezonden op de npo, maar nog steeds helemaal terug te kijken:

https://www.npo3.nl/uit-de-kast/POMS_S_KRO_123939

onderaan de webpagina kun je steeds op MEER klikken voor nog oudere afleveringen.

 

Je kunt je vader en/of moeder ook een linkje sturen van een aflevering die je echt bij jou vindt passen en dan erbij zetten dat je denkt dat die aflevering ook over jou zou kunnen gaan of zoiets.

 

Je kunt, ook als je nog niet precies weet of je wel (alleen) op jongens valt dát gewoon vertellen. Je kunt dus ook gewoon zeggen dat je niet zeker weet of je op jongens valt, maar ook niet zeker weet of je op meisjes valt. Je kunt eigenlijk alles zeggen wat jij voelt en dan hoop ik dat er iemand is waar je dat mee kan delen.

 

Ik weet het, in het begin is het allemaal heel spannend en vaak wordt er door leeftijdsgenoten een beetje lacherig over gedaan. Dat is niet leuk natuurlijk als je vrienden er zo over praten, maar als ze echt vrienden zijn en weten waar jij mee zit of je zit er hopelijk niet mee, maar als je ze vertelt dat je jongens leuk vindt, dan gaan ze je vast wel helpen. Daar zijn vrienden voor. Zeg gerust dat ze niet bang hoeven te zijn dat je op alle jongens van de wereld verliefd zal worden. Je bent gewoon nog steeds dezelfde jongen die ze als vriend altijd al zo leuk vonden. Het enige is dat je op jongens valt, No big deal zou ik zeggen.

 

Als ik nog even iets over mezelf vertel, dan kan ik zeggen dat mijn twin en ik een heel leuk leven hebben. We doen zo alles wat andere jongens van onze leeftijd doen, dus ook daten en verliefd worden. Alleen worden wij verliefd op jongens en daten met jongens. Voor de rest gaan we ook gewoon naar school, moeten we thuis ook helpen bij de afwas, doen we gewoon aan sport, gaan we ook bij onze opa's en oma's  op bezoek, moeten we ook huiswerk maken en kunnen we een bijbaantje hebben. Eigenlijk is er niet zo veel verschil….

 

Ik hoop dat ik je een beetje op weg heb geholpen.

 

Vragen mag je altijd stellen en dan ga ik kijken of ik je kan helpen. Maar ik ben niet de enige jongen die op jongens valt op het forum van de Kindertelefoon. Je zult zien dat er veel meer zijn. Die kunnen ook helpen.

 

Eigenlijk zijn die jongens er ook op jouw school en bij jouw sportvereniging, alleen niet allemaal weten ze zeker of ze het zijn en dan zijn ze ook nog niet allemaal uit de kast, misschien wel thuis al, maar nog niet op school. Dus, je bent niet de enige. Voel je geen buitenbeentje.

 

Ok, nou heb ik zoveel geschreven dat ik er maar ff mee ophoudt.

 

Ik hoor het wel wat je er van vindt.

 

Groetjes,

M&M's

Badge

Iedereen dankjewel voor de tips👍👍🏿👍🏾👍🏽👍🏼👍🏻

Reageer