Skip to main content

Hey hey

Ik snijd vaak. De tekst is verwijderd omdat deze in strijd was met forumregel (9)

Ik heb al therapie en die weet van de gedachtes van de dood en het snijden.

 

Maar ik vroeg me af of er iemand is die dit ook ervaart en mischien tips heeft of iets anders.

 

 

Hey daar!

Wat onwijs vervelend om te lezen dat je er zo mee zit. Wel ben ik onwijs trots op je dat je er vandaag bent. Wij geven allemaal onwijs veel om je.

Ik ben blij dat je al hulp krijgt, maar je lijkt toch nog met wat dingen te zitten. Probeer dat aan te geven bij je therapist zodat hij/zij jou kan ondersteunen.

Ook is het een idee om de app 'I am Sober’ te installeren. I am Sober is een app waarmee je bij kunt houden hoe lang je clean bent (niet gesneden hebt), kan praten met leeftijdsgenoten (wel in het Engels). Uiteraard word het daar ook streng in de gaten gehouden door moderators.

Ook is de kindertelefoon altijd tussen 11-21 bereikbaar als je ergens mee zit. Heb je ooit last van gedachtes over zelfmoord kun je 24/7 stichting 113 bereiken op 0800-0113. (Gratis)

Heel veel sterkte en ik ben onwijs trots op je!

Groetjes!


Heey @Anoniemgirl.x ,

Wat vervelend dat je jezelf pijn doet door te snijden. Fijn dat je al therapie hebt en dat je daar ook praat over het snijden .

Een aantal tips: 

Soms helpt het om je gevoel er uit te schreeuwen. Dit kun je doen in een kussen of gewoon hardop. Voor sommige mensen helpt bijvoorbeeld slaan in een kussen of een elastiekje om je pols.  

Wat vaak ook helpt is opschrijven hoe je je voelt. Daarmee laat je vaak de gevoelens en emoties wat meer los. Dat het niet meer zo rondhangt in je hoofd. Pak pen en papier en ga schrijven, schrijf het gewoon van je af. Het hoeft niet perfect, het eerste wat in je opkomt. Als je het opgeschreven hebt, dan heb je het van je afgeschreven. 

Er zijn nog heel veel meer alternatieven voor zelfbeschadiging. Op de site van stichting zelfbeschadiging kun je bijvoorbeeld zo'n lijst vinden: https://www.zelfbeschadiging.nl/alternatieven-voor-zelfbeschadiging/ 

Wat je denk ik het beste kunt doen is een aantal alternatieven waarvan jij denkt dat ze jou kunnen helpen op het moment dat je drang hebt opschrijven. Als je dan een moeilijk moment hebt, kun je dat lijstje erbij pakken en een alternatief gaan doen. Dit kun je dan gebruiken als back-up. 

Je kunt bijvoorbeeld ook een app downloaden zoals 'I am sober’ of 'calm harm' of 'crisisbuddy' Daarop staan bijvoorbeeld alternatieven en is er een community met mensen om elkaar te steunen en te helpen. Op zo'n moment kan een app je helpen om de drang te weerstaan en je aandacht ergens anders op te richten of de controle terug te krijgen. Of wie je kan bereiken op zo'n moment. 

De vraag is ook is snijden het echt waard? Gaat het je helpen, is het nodig om jezelf pijn te doen, jezelf te straffen, etc.. Misschien kun je wel positieve dingen bedenken, om je brein op zo'n moment de andere kant op te sturen.

Het gaat erom dat je op het moment dat je wilt snijden, deze prikkel anders gebruikt of voor een andere prikkeling zorgt. Door je handen onder de koude kraan te doen of iets anders dat voor jou werkt. Het is een golf aan emoties e.d. wat op je afkomt, op je piek is het heel intens, als je daar overheen bent, zal het ook sneller weer afnemen.

Je therapeut kan bijvoorbeeld ook meedenken hoe je hiermee om kan gaan en wat je op die momenten kan doen. Sterkte!

Groetjes,
Simply Me


Reageer