Vraag

!TW! vriend met zelfmoord gedachtes

  • 24 January 2021
  • 3 reacties
  • 82 Bekeken

Reputatie 2
Badge +1

!TW! Hallo allemaal, een vriend van mij zegt al een tijdje dingen zoals: ik kan het niet meer, iedereen haat me, en nog meer van dat soort dingen. Maar vandaag zegt hij steeds dat hij het echt wil doen en dat hij de pillen al klaar heeft liggen, ik weet echt niet wat ik moet doen en ik kan ook niet naar hem toe woont hij woont heel verweg. Ik weet dat jullie me waarschijnlijk niet kunnen helpen maar de chat van de kindertelefoon is nog dicht en die van 113 ook. Ik ben op dit moment met hem aan het appen dus ik denk niet dat hij het nu wil gaan doen maaar ik ben zo bang, ik wil hem echt niet kwijt raken

Ik ga zometeen uiteraard met iemand chatten maar tot 11 uur zijn jullie mijn enige hoop,

Groetjes mij


3 reacties

Hee Saar,

Wat vervelend dat je in deze situatie zit met je vriend. Je zegt dat de chat van de Kindertelefoon dicht is, die gaat inderdaad om 11:00 open.

Maar 113 is 24/7 bereikbaar! Misschien was het even te druk en was er geen vrijwilliger die je te woord kon staan, maar blijf proberen als je daar behoefte aan hebt, want ze zijn echt 24/7 open. En mocht chatten echt niet lukken en je wilt wel contact  zou je ze altijd kunnen bellen, 0800-0113.

Het is goed dat je contact hebt met je vriend via de app en blijf ook zeker contact houden. Het lijkt me wel verstandig om ook iemand anders in te schakelen die betrokken is op je vriend. Bijvoorbeeld zijn ouders of een ander familielid. Je hoeft dit niet in je eentje te dragen en op te lossen. Denk je dat je iemand kunt bereiken die ook contact kan opnemen met je vriend of naar hem toe kan gaan?

Daarnaast is het goed om te weten dat als je vriend zich echt in een onveilige situatie/ omgeving bevind je absoluut niet moet twijfelen om de politie of 112 te bellen. Die mensen kunnen dan snel handelen en zorgen voor je vriend zijn veiligheid.

Wat jij misschien zou kunnen doen is proberen samen met hem een veilige situatie te creëren. Vraag hem waar hij is, wat hij doet, wie er om hem heen zijn of thuis zijn, of hij al pillen heeft ingenomen of zichzelf iets anders heeft aangedaan. En je kunt hem ook vragen of hij die pillen voor nu wilt wegleggen. Omdat dat fijner is als je samen met hem contact hebt en je je zorgen maakt.

Op de site van 113, staan ook nog wat tips en tools. Je zou die even door kunnen lezen of verder kijken op de site, wellicht heb je er wat aan.

Echt heel dapper dat je er zo voor je vriend wilt zijn en hem wilt helpen! Denk wel aan jezelf, want dit is heel zwaar en kan veel impact op je hebben.

Probeer iemand anders erbij te betrekken, het liefst een volwassen iemand. En als je het contact verliest of hij reageert niet meer of je twijfelt, onderneem dan echt actie en wacht niet. Bel dan de politie of 112, het is voor zijn veiligheid. Gewoon doen.

Groetjes,
Simply Me

Hey @Saar.is.Raar

Hoe is het? Is het je nog gelukt om 113 te bereiken of de Kindertelefoon vanaf 11:00 uur?

Groetjes,
Simply Me

Reputatie 2
Badge +1

Hey @Saar.is.Raar

Hoe is het? Is het je nog gelukt om 113 te bereiken of de Kindertelefoon vanaf 11:00 uur?

Groetjes,
Simply Me

het gaat volgens mij wel beter met hem, het heeft het niet meer vaak over zm, ik app hem nu elke dag om te vragen hoe het gaat en of ik iets kan doen. Maar ik luister vooral naar hem want ik denk dat dat heel belangrijk is

Reageer