Skip to main content
Vraag

(TW: suicide) Dagdromen over zelfmoord???

• July 6, 2026
  • 1 reactie
  • 15 Bekeken

PietPirat
Forum|alt.badge.img+4

Tja… ik weet ook niet zo goed hoe ik moet beginnen want dit is eigenlijk best wel bizar.

Ik heb best wel wat mentale probleempjes, ik heb heel veel last van angst en dwanggedachten en -handelingen (OCD). Vooral de laatste paar weken voor de vakantie waren erg zwaar, er liepen allerlei dingen samen waardoor ik nog minstens tien keer zo angstig en gestrest was als normaal.

Ik dagdroom best veel, en als het wat minder gaat wordt het meer, soms ben ik wel twee uur achter elkaar niks anders aan het doen. Maar in de laatste twee weken voor de vakantie kreeg ik plotseling dagdromen over zelfmoord. Ik stelde me dan beeldig voor hoe ik een einde aan mijn leven zou maken, inclusief brief, hoe, waar, alles.

Dit klinkt allemaal waarschijnlijk nogal heftig. Het ding is alleen dat ik helemaal niet dood wíl. Ik ben hartstikke blij met mijn leven en heb geen plannen om er een einde aan te maken. Ik heb nu één week vakantie en sindsdien gaat het stukken beter en heb ik het ook niet meer gehad. Toch maak ik me wel een beetje zorgen, want dit is (denk ik???) niet heel normaal.

Heeft iemand hier advies of tips over?

1 reactie

The blue spirit
Forum|alt.badge.img

Hi ​@PietPirat,

Wat vervelend voor je dat je dit hebt. Ik heb zelf niet echt veel ervaring met dit soort dagdromen, maar als je veel last hebt van deze dagdromen, kan je denk ik altijd terecht bij een psycholoog. Ik zal me er vooral nu niet al teveel zorgen over maken. Dat heeft geen enkele zin, en maakt het misschien zelfs erger.

Liefs The Blue Spirit