Vraag

trauma na voetballen

  • 31 May 2021
  • 3 reacties
  • 261 Bekeken

Badge

Hallo allemaal! Bedankt voor het lezen van dit topic.

Mijn naam is Luca en ik ben 15 Jaar oud. Ik houd erg van voetballen en ik heb een leuke vriendengroep waarmee ik me fijn en vertrouwd voel. 

Maar, 2 dagen geleden heb ik iets meegemaakt waardoor ik eigenlijk een soort trauma heb gekregen. Ik zal even uitleggen wat er exact is gebeurd. 
 

2 dagen gelden gingen mijn beste vriend en ik voetballen bij een voetbalvereniging. Maar plotseling kwam er een groep zeer agressieve 15 Jarige. Voornamelijk turken. (Ik heb 0 bedoelingen om racistisch over te komen. Ik respecteer de cultuur en hun afkomst) Maar het waren dus voornamelijk turken en 1 a 2 nederlanders. Ze begon erg agressief te doen en zelfs dreigen. Wij namen een verantwoordelijke beslissing en we gingen rustig weg zonder in discussie te gaan. Toch bleven ze ons achtervolgen totdat we bijna bij het hek waren. Daarna vond ik het vreselijk, maar gingen ze van 8 jarige kinderen de bal afpakken en het zelfde bij hun te doen. Mijn vriend en ik zaten te denken om een wijkagent in te schakelen alleen kon dit niet. En de rede waarom dit niet kan is afschuwelijk. Deze jongens zitten namelijk in een groep met heel erg veel van dit soort jongens. Dit soort jongens waren betrokken in meerdere steekpartijen en gevechten. Als wij een wijkagent zouden inschakelen of op de vuist gaan, had er een goede kans bestaan dat we daadwerkelijk dood gestoken zouden worden de volgende dag. Dit klinkt erg overdreven maar dit is niet het geval. Dit is serieus. Beter gezegd, dit is al eens gebeurd met iemand. Het is een groep van meer dan 100 man. Ik weet dit omdat ik veel mensen ken in de omgeving en de helft op mijn school zit. 

 

Na dit heb ik best een trauma opgelopen om in mijn eentje of met 1 andere vriend naar een voetbalvereniging te gaan. Ik wil zo graag gewoon voetballen alleen ben ik extreem bang dat dit mij weer overkomt. Ik vind het heel erg, maar mijn vriend is dit meerdere keren overkomen en heeft daardoor ook af en toe paniek aanvallen. Ik ben tevens altijd al bang geweest dat “zoiets” mij zou overkomen en nu is het ook daadwerkelijk gebeurd. Ik wil zo graag gewoon voetballen maar ik durf amper naar een vereniging te gaan. Niet eens dat ik dezelfde jongens tegenkom maar zo een soort situatie. 

 

Tevens vermijd ik deze voetbalvereniging waarbij dit is gebeurd. Er zijn genoeg andere in de buurt. Maar zelfs naar die andere ben ik nog bang. 
 

Heeft iemand advies of iets wat ik kan doen? Mijn doeleinde is dat ik gewoon naar een vereniging durf te gaan maar ik kan dit niet zonder hulp. Heeft iemand dus iets qua advies? 
 

Met vriendelijke groeten,  


3 reacties

Reputatie 7
Badge +19

Heey,

Eert complimenten hoe je dit zo duidelijk verwoord, goed gedaan! Maar wat een vervelende situatie zeg. Ik snap dat je bang bent, zou ik denk ook zijn als ik in de zelfde situatie zat.

Heb je het hier wel eens over met mensen? Lijkt me namelijk fijn om je angsten en zorgen te delen met iemand bijvoorbeeld je ouders. Je zou zoals je zelf ook al zei ook contact opnemen met de wijkagent. Je kan bij hem/haar dit probleem aankaarten en kijken wat hij/zij en aan kan doen.

Je kan ook (tijdelijk) naar de andere voetbalverenigingen gaan om te voetballen.

 

joeeee

Reputatie 4
Badge +3

Hoi Luca1716, 

 

Wauw dit is heftig. Kijk het is wel goed dat jij geen racistische bedoelingen hebt met: Het zijn vooral Turken en een paar Nederlanders. Het is gewoon waar dat dat soort types vaak de criminaliteit in gaan, maar nu over jouw verhaal. Als jij en jouw vriend een trouwma hebben opgelopen, zou ik even parten met iemand die jij goed vertrouwt. Maar erg vervelend, ik zou denk ik ook héél bang worden, vooral als zij ook wapens hebben en zelfs met de dood dreigen. Het is nu ook gevaarlijk om aangifte te doen bij de politie, misschien komen zij erachter en doen zij jullie nog wat aan (niet om jou bang te maken), misschien zijn er meer slachtoffers en kunnen jullie samen een aanklacht indienen? Want het is níét oké dat jij nu bang bent om naar jóúw eigen vereniging te gaan. Ik ben hier persoonlijk niet zo een held in, maar er is vast wel iemand die jou hiermee kan helpen. Veel succes!

 

Groetjes,

Anoniempje2222 

Reputatie 6
Badge +3

Hey Luca1716,

Verschrikkelijk dat dat je is overkomen en dat je er een trauma aan hebt overgehouden!

Het is belangrijk dat je niet te lang wacht met het bespreken van je trauma met iemand. Dan wordt het erger en dat wil je echt niet. Je zou het met je mentor of vertrouwenspersoon kunnen bespreken of een vriend(in). Zij kunnen je dan steunen en helpen.

Wat ik kan aanraden is een EMDR behandeling. Het klinkt misschien eng, een behandeling, maar het helpt heel erg tegen een trauma. Er zijn vast wel filmpjes of websites op het internet waar je er informatie over kan vinden. Je zou het bij een psycholoog of huisarts kunnen vragen. Ik weet niet precies hoe het gaat, maar zij helpen je dan verder.

Je zou bij je voetbalvereniging kunnen vragen of je misschien met een volwasse zou kunnen bij het voetballen zou kunnen zijn. Je kan ook zeggen dat die jongens je een onveilig gevoel geven en dat ze gedreigd hebben met dingen.

Groetjes iemand.

Reageer