Vraag

toxic friend droppen?

  • 8 December 2021
  • 9 reacties
  • 191 Bekeken

Badge
  • Weet de weg
  • 10 reacties

Halluu,

Ik zit in 2VWO en ik heb daar één beste vriendin, die we even J gaan noemen. 

J en ik zijn vanaf de kennismakingsdag twee jaar geleden al beste vriendinnen maar de laatste tijd voel ik me meer en meer ongemakkelijk bij haar.

Laat me het uitleggen. (Disclaimer, dit wordt wss een heel verhaal, sorry in advance hahah)

Het begon ongeveer een paar maanden geleden, toen ik uit de kast kwam als bi. Dit gebeurde via Snapchat, via zo'n Sendit dingetje weet je wel. Ik kreeg de vraag of ik lesbisch was, en ik zeg gewoon “nope, ik ben bi :)” allemaal leuke en lieve reacties (ook van mensen waarvan ik het to-taal niet had verwacht, maar ach). Maar J was wat minder enthousiast. Ze reageerde op mijn privé-verhaal met “jij ook al?!”. Ja, dat stuurde ze echt. Ik reageerde voor de grap “ja, het is erg besmettelijk haha” en daarna reageerde ze niet meer. Ik vond het een beetje raar en schaamde me zelfs, maar ik heb het laten gaan. De volgende dag was J erg bot en kortaf tegen me maar ik heb het - opnieuw - laten gaan. Dit bleef een week lang zo totdat ze van de een op de andere dag weer normaal deed. “Ze had haar weekje gewoon niet.” vertelde ik mezelf. 

We hebben het tot nu toe nooit meer hierover gehad en ik weet nog steeds niet waarom ze zo bozig deed.

Laten we verder gaan. Fast-forward *episch muziekje* het is het nieuwe schooljaar! Hoeraaa! Ennnn daar gaat Cerf's mentale gezondheid. Ik kreeg veel last van stress, de neiging om mezelf pijn te doen, en paniek aanvallen/breakdowns. Ik heb hier nog steeds wel last van, maar het gaat al beter. 

Oké terug naar het verhaal. J werd ziek. Verkouden, griepje, the basic stuff, maar ja, Corona, en ze moest een GGD test doen, maar J nam een zelftest. Dus ik zeg tegen haar “maar een zelftest werkt toch niet met klachten?” en, nou ja… “Omg *deadname* je bent zoooo dom, GGD test moet als je zelftest positief is sukkel, echt kijk jij het nieuws wel?!”. Dat is wat ze me stuurde, ook dit gebeurde weer op Snap. Ik raakte overstuur, want ze begon me uit te schelden voor niks! Nou ja, nutteloze discussie totdat ze me begon te negeren. Ik was he-le-maal kapot. Een paar nieuwe littekens erbij ( :/ ) en een paniekaanval verder krijg ik rustig een berichtje van J “sorry, was pony aan het inladen voor paardrijles haha." Er was niks “haha” aan deze situatie maar oké, wat jij wilt, J.  Ik vertel haar dat ik het echt laag van haar vind dat ze begon te schelden en shit en daar werd zíj natuurlijk weer boos van. En toen dreigde ze me te verlaten wat later een “grapje” bleek te zijn. “dan zou je al helemaal alleen zijn en dat is sneu.” Nou bedankt.

Weer een paar maanden verder. Dit was een maandje geleden ofzo. Nee minder, drie weken ofzo. Afijn, ik had nog lang haar en was daar een beetje klaar mee, ik wilde er minder feminine uitzien, want ✨genderfluid✨. Ik stuurde J helemaal blij een foto van wat ik wilde gaan doen met mijn haar, en ze stuurt terug “ga je dat serieus doen?!” ik helemaal blij “ja! :D” en als reactie krijg ik “oh ok”. Ik heb het maar zo gelaten maar een half uur later krijg ik een appje “je weet dat als het mis gaat je helemaal niks ermee kan doen want het is dan te kort en de drie voorbeeldfoto's die je hebt zijn alledrie een ander model en bla bla bla” ik heb gewoon gezegd dat dit mijn keuze is en als het mis gaat het mijn probleem is en dat zij er niet mee hoeft rond te lopen. Na een discussie van anderhalf uur was het “oké” maar ik was nog steeds pissig op haar, want ze is eigenlijk nooit blij voor me en zo. Ook als ik bij haar probeer te venten is het negen van de tien keer “same haha” of “lol hahah” en dan begint ze over haar problemen. Echt top. Maar goed,

Volgende dag, sportdag! YaAaY!11!11! (oké ik ben echt geen sportief persoon, dus nee, ik vond de sportdag echt niet leuk.) We waren klaar, en liepen van de sporthal terug naar school om onze fietsen te pakken en naar huis te gaan. We liepen met een ander meisje en die zij iets waarvan ik moest lachen. En ik haat mijn lach, echt heel erg. En dat meisje, M, was zovan “jouw lach is echt raar en grappig.” op een aardige manier, en ik zeg “het is ook nooit goed met mij hè?” dat zeg ik wel vaker als er iets sarcastisch-gemeen over mij word gezegd en toen zijn J daarop, op een enorme bitchy manier “nee het is echt nooit goed met jou, hoe je je kleed, hoe je lacht, hoe je eruitziet, hoe je je gedraagt, je bent echt geen leuk persoon.” en laten die dingen nou net mijn grootste onzekerheden zijn. Ik voelde me zó… goor gewoon. Ik voelde me vies en ik had het gevoel dat J me keihard in mijn gezicht had geslagen. En ik lachte terwijl ik liever keihard had willen huilen. 

Paar dagen later, ik ging naar de kapper! Yay! Bye-bye lang haar, hai-hai kort kapsel! Toen ik klaar was stuurde ik een foto naar J en ze reageert “Ja leuk.” ze reageert NOOIT zo droog. Dus ik reageer nu met “Ja bedankt.” en toen kwam de vraag “Wat is er” dus ik vertel alles. Over hoe ze zich gedroeg en hoe ik me voelde en dat ik eigenlijk klaar met haar was. Nou ja en toen was ze natuurlijk gekwetst. “Dit alles overvalt me heel erg, *deadname*, er was niks aan de hand en opeens komt dit alles, en ik vind het ook laag van je dat je wat M zei als een grap neemt, maar wat ik zei niet.”  ik vertelde haar dat een “sorry” heel erg gewaardeerd zou zijn en dat ik haar dan wel zou vergeven. Maar nee hoor, “waarom zou ik sorry zeggen als ik niks mis heb gedaan?” ik was in shock toen ik dat las. Ik ben opgevoed dat als je iemand pijn hebt gedaan, mentaal of fysiek, dat je sorry zegt, ook al was het niet de bedoeling. Maar misschien ligt dat aan mij?

Ik zie haar niet meer als een echte vriendin. Ja, we hebben nog wel lol samen, maar dat is zelden, en ik ben heel erg bang om haar te vertellen dat ik genderfluid ben, liever Cerf genoemd wil worden en dat mijn voornaamwoorden (pronouns) zij/haar/zij/hun/hij/hem zijn, en ik liever met zij/hun wordt benaderd. Ik weet vrij zeker dat ze me niet gaat accepteren en ik weet niet zo goed wat ik moet doen nu. Of ik haar moet droppen of gewoon haar gang moet laten gaan en de lieve leuke therapistfriend moet blijven.

Ik heb jullie hulp nodig, wat moet ik doen?

Dankjewel voor dit alles lezen, echt <3 

 

xx Cerfjeee <33


9 reacties

Reputatie 3
Badge +1

hey , ik heb als gelezen en dat lijkt me geen goede vriendin. ik zou misschien de vriend schap ver breken. ja het is lastig. ik heb ook ooit toxic vrienden ge had en ze maakte me niet blij. ze gaven me stress en ik deed me zelf pijn. ik had me zelf kwijt geraakt ik wist niet meer wie ik was. maar nu dat ze uit me leven zijn voel ik me een stuk beter. en misschien help het ook om naar nieuw vrienden te zoek die je well suporten voor wie je ben. ik ben aan jou kant en ik vind het echt vet van je dat je je haar hebt geknipt. ik will het ook doen maar ik durf het niet. ik ben ook bi btw en ik accepteer je :) je verdient echt iemand die om je geeft! ik geloof dat je dit kan. vertel hoe je je  echt voelt en dat je het niet leuk vind wat ze allmaal zegt! 

hoop dat het gaat luken!

Reputatie 4
Badge +2

Heyy!!

Welkom op dit platform! (Zag dat je sinds vandaag op dit platform zit haha) let's be friends :)

 

Nu over het verhaal: Ten eerste, echt prachtig hoe je dit hebt verwoord (niet sarcastisch) Zelf vindt ik dat je persoon J moet laten vallen. Het is moeilijk, het is zwaar, maar dit lijkt mij het beste. Zij/hij klinkt behoorlijk fake en toxic namelijk.  Zie het ook niet dat je daarna nooit meer vrienden kunt worden want het kan altijd nog goed komen tussen jullie. Het lijkt of je al een soort band hebt met persoon M, hier zou je eventueel mee kunnen omgaan als je je alleen voelt nadat je het contact hebt vebroken als je hier overin zit. Hoop dat je hier wat aan hebt!

Also, super knap dat je het gewoon zomaar op je snap hebt gegooid! En heel goed dat je je eigen gang lekker gaat! (Aka je haar knippen haha) 

Do what u want and give zero sh*t

(Doe wat je wilt en laat het je niet beïnvloeden)

Ik hoor graag van je! 

Groetjes, 

-SeaTurtle 

 

Badge

Hey Cerfje van me! :) 

Helaas herken ik het gedrag van J in mijn ex beste vriendin, ze kan heel gemeen doen maar als ze iets wil dan is ze een keer weer super lief. Wil je jezelf uiteindelijk heel veel dingen besparen, zou ik haar nu al droppen. Natuurlijk moet je hier een goed moment voor kiezen maar ik weet dat je dat goed kunt. Dat ze een homofoob is is haar probleem, jij bent wie je bent en daar mag je trots op zijn <3 Trouwens, de zin "het is ook nooit goed met jou" zegt meer iets over haar dan over jou. Laat het je niet naar beneden trekken en weet dat ik hier altijd voor je ben <33

 

- Elin

Badge

Heyy!!

Welkom op dit platform! (Zag dat je sinds vandaag op dit platform zit haha) let's be friends :)

 

Nu over het verhaal: Ten eerste, echt prachtig hoe je dit hebt verwoord (niet sarcastisch) Zelf vindt ik dat je persoon J moet laten vallen. Het is moeilijk, het is zwaar, maar dit lijkt mij het beste. Zij/hij klinkt behoorlijk fake en toxic namelijk.  Zie het ook niet dat je daarna nooit meer vrienden kunt worden want het kan altijd nog goed komen tussen jullie. Het lijkt of je al een soort band hebt met persoon M, hier zou je eventueel mee kunnen omgaan als je je alleen voelt nadat je het contact hebt vebroken als je hier overin zit. Hoop dat je hier wat aan hebt!

Also, super knap dat je het gewoon zomaar op je snap hebt gegooid! En heel goed dat je je eigen gang lekker gaat! (Aka je haar knippen haha) 

Do what u want and give zero sh*t

(Doe wat je wilt en laat het je niet beïnvloeden)

Ik hoor graag van je! 

Groetjes, 

-SeaTurtle 

 

(dankjee! Ik heb je al een paar keer voorbij zien komen en je lijkt me oprecht aardig :) )

 

Ja, ben ik ook van plan. Ik heb vrienden gevonden die me respecteren en wil me bij de gsa (gender and sexuality alliance of iets dergelijks) van de school aanmelden. En dankjewel voor t complimentje over m'n schrijfskills hihi. J kan echt heel schommelend zijn, het ene moment helemaal leuk en aardig, het volgende moment een totale b**ch. Dankjewel voor de tips :)) en ook bedankt voor het complimentje over m'n “schrijfskills” haha 

 

~ Cerf

Badge

hey , ik heb als gelezen en dat lijkt me geen goede vriendin. ik zou misschien de vriend schap ver breken. ja het is lastig. ik heb ook ooit toxic vrienden ge had en ze maakte me niet blij. ze gaven me stress en ik deed me zelf pijn. ik had me zelf kwijt geraakt ik wist niet meer wie ik was. maar nu dat ze uit me leven zijn voel ik me een stuk beter. en misschien help het ook om naar nieuw vrienden te zoek die je well suporten voor wie je ben. ik ben aan jou kant en ik vind het echt vet van je dat je je haar hebt geknipt. ik will het ook doen maar ik durf het niet. ik ben ook bi btw en ik accepteer je :) je verdient echt iemand die om je geeft! ik geloof dat je dit kan. vertel hoe je je  echt voelt en dat je het niet leuk vind wat ze allmaal zegt! 

hoop dat het gaat luken!

dankjewel! en knap dat je die persoon hebt laten vallen! ik heb een paar mensen gevonden waarmee ik graag omga dus dat is top! Ik support jou ook voor wie je bent <3 

 

en over je haar knippen, zeker doen, je krijgt er geen spijt van ;) 

 

~ Cerf <3

Badge

Hey Cerfje van me! :) 

Helaas herken ik het gedrag van J in mijn ex beste vriendin, ze kan heel gemeen doen maar als ze iets wil dan is ze een keer weer super lief. Wil je jezelf uiteindelijk heel veel dingen besparen, zou ik haar nu al droppen. Natuurlijk moet je hier een goed moment voor kiezen maar ik weet dat je dat goed kunt. Dat ze een homofoob is is haar probleem, jij bent wie je bent en daar mag je trots op zijn <3 Trouwens, de zin "het is ook nooit goed met jou" zegt meer iets over haar dan over jou. Laat het je niet naar beneden trekken en weet dat ik hier altijd voor je ben <33

 

- Elin

thank youu <3 voor de tips en voor alles enz ily <3 

Badge

Hoi Cerf,

wat vervelend voor je! Ik heb jouw verhaal helemaal doorgelezen. Hier is mijn advies:

 

  • verbreek je vriendschap als jouw vriendin meer negatief en onaardig tegen je is geweest dan positief en aardig.

 

  •   Praat hierover met een vertrouwd persoon, ik kan je vanaf hier niet echt helemaal helpen, maar misschien heeft diegene een betere oplossing! (alleen iemand die je echt vertrouwd)

 

  •    Wees niet bang om jullie vriendschap te verbreken, misschien kan jouw vriendin aardig tegen je zijn, maar je moet wel beseffen dat ze meer negatief als positief is geweest. 

 

  •   Kom voor jezelf op, dit is niet gemeen bedoeld, maar je moet wel aangeven wanneer je iets (niet) leuk vindt. Ik vind dit zelf het belangrijkste advies, want het lijkt me echt niet verstandig om stil te zijn terwijl een ander persoon je ‘dom’ noemt. 

 

  •   STOP THE SELF HARM, je moet jouw mooie uiterlijk niet beschadigen door andere mensen, dit zal je echt niet helpen. Dus niet jezelf pijn doen. Je moet goed kunnen bijkomen van alles.:)

 

 

      Blijf sterk, ik hoop dat alles goedkomt. Stay strong!

Reputatie 4
Badge +2

Heyy!! 

@Cerf 

Hahaha beetje laat maar heel erg bedankt! Je scrijfskills zijn oprecht heel mooi!

 

Groetjes,

-SeaTurtle

Reputatie 4
Badge +2

Hey hey!!

Ik zit nu een beetje in dezelfde situatie als jij.. maar ingewikkelder. Ik was benieuwd hoe het nu met je gaat? Zou je me willen updaten? 

(zo jammer dat je geen contacten en stuff hier mag uitwisselen je lijkt me zo aardig 😭)

Groetjesss,

-SeaTurtle

Reageer