Vraag

tips paniekaanval

  • 25 February 2021
  • 4 reacties
  • 96 Bekeken

Reputatie 2
Badge
  • Weet de weg
  • 14 reacties

hiii

ik heb de laatste tijd best vaak last van paniekaanvallen. meestal is het tijdens een online les wat echt heel kut is. heeft iemand iets wat ik er tegen kan doen? ik wil het liever niet aan iemand vertellen.

alvast bedankt


4 reacties

Reputatie 5
Badge +6

Je camera uitdoen… het toch wel zeggen tegen iemand...

Hi, 

Wat vervelend dat je de laatste tijd zoveel last hebt van paniek aanvallen. Ik heb zelf geen ervaring met paniek aanvallen, dus ik heb niet echt tips daartegen. Echter wil ik wel even zeggen dat het misschien toch een idee is om het erover te hebben met iemand. Je mag jezelf serieus nemen en je hoeft het niet alleen op te lossen. Er is hulp beschikbaar. Praat erover met je ouders, iemand van school of een goede vriend/vriendin (vind je het moeilijk om de juiste woord te vinden, doe het dan bijvoorbeeld via een brief).  Als  je het heel spannend vindt om erover te praten met iemand uit je omgeving kun je ook eerst zelf naar je huisarts gaan. Die kan je ook eventueel doorverwijzen naar verdere hulp als dat nodig is. 

Reputatie 7
Badge +19

Heey,

Wat vervelend dat je last hebt van paniekaanvallen. Ik heb zelf ook last van paniekaanvallen, ook met name tijdens online les, dus ik begrijp je goed.

Zoals je zelf ook al zegt is het goed om met iemand te praten bijvoorbeeld: je ouders, mentor, docent, familielid, vriend(in), iemand anders die je vertrouwd. Zij kunnen jou helpen hierbij. Het lijkt mij ook een handig idee om het aan je mentor te vertellen zodat hij/zij er rekening mee kan houden. Hij/zij kan het met andere docenten bespreken. Je kan bijvoorbeeld afspraken maken dat als je een paniekaanval hebt je je camera uit mag doen, je niet de beurt krijgt en je jezelf rustig kan maken. Je kan ook naar de huisarts gaan, hij/zij kan jou helpen en eventueel doorverwijzen naar iemand die er meer verstand van heeft.

Voorbeelden van dingen die je kan doen als je een paniekaanval hebt:

  • ademhalingsoefeningen. Je kan bijvoorbeeld 3 seconden inademen en 6 seconden uitademen. 
  • wat water drinken.
  • mindfulness. Dit kan je helpen om wat rustiger te worden en je terugbrengen naar het hier en nu. Je kan apps downloaden op je telefoon. Bijvoorbeeld: de mindfulness app of VGZ mindfulness coach app.
  • maak een wandeling buiten.
  • ga met iemand praten.
  • doe iets waardoor je afgeleid raakt. Bijvoorbeeld: hardop lezen, schrijven, zingen, tekenen, iets anders wat je leuk vindt.
  • ga sporten.

Een paniekaanval stopt vanzelf weer. Het lijkt misschien een lange tijd maar het duurt vaak niet langer dan 1,5 uur. Daarnaast is het goed om te weten dat het niet gevaarlijk is, zelf niet als je lichamelijke klachten hebt tijdens de aanval. Je gaat niet dood.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. Ik wens je veel succes en sterkte!!!

 

joeeeeeee

Reputatie 2
Badge

hiii

heel erg bedankt voor de tips. ik ga er zeker iets mee doen. meestal als ik er nu een heb let ik op mijn ademhaling en luister wat muziek. en als de les klaar is ga ik meestal gelijk naar buiten. ook weet ik waardoor het komt: onzekerheid ik had mijn eerste paniekaanval doordat ik een foto moest sturen naar de hockey groepsapp van mezelf en ik vond dat er geen mooie waren. 

alsnog heel erg bedankt voor de tips.

groetjes Hiii

Reageer