Skip to main content

Hallo allemaal, 

Ik ben 15 jaar oud. Ik heb nu zo'n 3/4 jaar last van tics en hiernaast heb ik autisme. Vaak heb ik tics in mijn gezicht, ik moet bijvoorbeeld continu mijn wenkbrauwen op trekken, de hele tijd mijn neus ophalen of met mijn hoofd schudden. Mensen kijken me vaak raar aan, en soms vragen ze: 'wat doe je de hele tijd met je wenkbrauwen?' Nou dan kan ik wel door de grond zakken. Soms gaan ze de tic nadoen en dat vind ik heel erg. Ik heb ook een tic waarbij ik als ik in de kamer ben steeds in 1 bepaalde hoek van de kamer moet kijken. Ik zeg ook al weleens tegen mijzelf als ik niet binnen 10 seconden bij die lantaarnpaal ben dan krijg ik kanker. Ik voel de tic opkomen, ik doe de tic, ik ben opgelucht, en krijg 10 seconden later de neiging om de tic weer te doen. Ik haat het om het er met mensen over te hebben. Ze snappen net niet en maken er grapjes over. Het liefst kom ik er zo snel mogelijk van af.

Heb je tips of advies voor mij?

Je ervaring delen mag natuurlijk ook altijd!

Vrolijke juni-groetjes

Ik had een tic in mijn buik, dat ik wekenlang mijn buik elke zoveel secondes introk, waar ik uiteindelijk buikpijn van kreeg. Maar ik kon niet stoppen.

Ik heb ook geen idee hoe ik ermee gestopt ben.

Volgensmij gaat het na een tijd vanzelf over, maar jij zegt, dat als bij jou de ene tic stopt, dat de ander weer begint, dus ik twijfel of dat gaat werken. Misschien zijn er iets van kalmerende kruiden? De huisarts weet vast ook raad. En je ouders. Die zullen je vast en zeker niet uit gaan lachen.

Liefs boekenworm

Reageer