Skip to main content
Vraag

terugval op negativiteiten

• August 8, 2026
  • 1 reactie
  • 22 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyyy lieve allemaal, 

Het is een tijdje geleden dat ik hier iets heb geschreven, maar ik merk dat ik weer terugval. Ik heb nu nog school vakantie en ik mag helemaal niks aan school doen van mij slb’er (mentor). Ik moet nog wel dingentjes doen van vorig schooljaar, maar dat mag dus niet. Daardoor heb ik vrij weinig te doen en verveel ik me veel. Ik ben wel bezig met me kamper opruimen, maar wanneer ik dan doel kan mijn hoofd goed overuren maken. 

Het overuren maken doet mijn hoofd veel. Wanneer ik alleen ben, wanneer het stil is en wanneer ik in bed lig. Als ik in bed lig is het het luidste. Er gaan dan allerlei gedachtes door mijn hoofd heen. Zoals wat als ik het niet meer aankan. Wat als ik mezelf weer pijn doe. Wat als ik mezelf iets aandoe. Het zijn allemaal gedachtes die ik niet wil hebben maar wel heb. Ik kom er niet vanaf en dat zal ik nooit helemaal lukken, want dit hoort bij mij. Ik kan het niet helpen ik ben zo gecreëerd. 

Ik wil alleen niet weer terug naar hoe ik me voelde. Maar ik ben er wel weer. Ik weet niet wat ik moet en mensen om mij heen blijven maar positief en zeggen dat ik ook positief moet gaan denken. Maar dat is nogal lastig als je mijn hoofd hebt… Ik weet gewoon even niet wat ik moet en wil op geven

xxx Star

( aangepast door De Kindertelefoon vanwege regel 6, het noemen van zelfmoordmethoden wordt weggehaald omdat dat anderen op een idee kan brengen )

1 reactie

Marieke
Forum|alt.badge.img+8
  • Kindertelefoon
  • August 8, 2026

Hoi ​@Star ,

wat jammer om te horen dat je weer aan het terugvallen bent. Door al dat nadenken en piekeren kan het inderdaad zo zijn dat negatieve gedachten weer omhoog komen. 

Je weet het vast al wel, maar toch wil ik even gezegd hebben dat je altijd met De Kindertelefoon mag bellen of chatten als je even je hart wil luchten of samen met de medewerker wil bespreken wat je zou kunnen doen. We zijn elke dag bereikbaar tussen 11 en 21 uur en het is gratis en anoniem.

Mocht je over zelfmoordgedachten willen praten, dan kan dat 24 uur per dag met 113 Zelfmoordpreventie: bellen via 113 (of 0800-0113), of chatten via www.113.nl.  

In Vlaanderen is er ook een hulplijn waar je dag en nacht kunt bellen, chatten en e-mailen. Zij zijn te bereiken via De Zelfmoordlijn 1813

Veel sterkte gewenst,

groetjes Marieke / De Kindertelefoon