Teleurgesteld in een idool

  • 11 June 2020
  • 7 reacties
  • 177 Bekeken

  • Anonymous
  • 0 reacties

Hey allemaal. Voordat ik begin wil ik even zeggen dat ik me realiseer dat ik privileged ben dat ik dit als probleem in mijn leven beschouw en dat het eigenlijk helemaal niet uitmaakt maar ik wil gewoon even van me afschrijven en misschien wat meningen horen.

Ik ben al ongeveer 7 jaar Harry Potterfan. Echt best wel hardcore, heel mijn kamer hangt vol met merch en posters en ik heb alle boeken wel 5 keer gelezen. Het klinkt misschien raar maar ik beschouw het als een soort religie. Niet op de manier dat ik echt geloof in tovenaars in magie ofzo, maar meer op de manier dat ik er heel veel troost uit haal en ik er ook veel dingen van heb geleerd. Ik heb J.K Rowling, de schrijfster, altijd als groot voorbeeld gezien. De manier waarop zij een verhaal heeft geschreven met zoveel detail en zoveel betekenis vind ik prachtig. 

Een paar dagen geleden heeft J.K Rowling op twitter gezegd dat ze transvrouwen geen echte vrouwen vind (en nog meer hatelijke dingen over transgenders, non-binary mensen en het concept van genderidentiteit in het algemeen)en gisteren heeft ze op haar website een essay geschreven waarin ze deze mening verder uitlegd en ik ben echt geschokt. Niet alleen is het verschrikkelijk naar naar haar fanbase die voor een heel groot deel uit LGBTQ+ bestaat(waaronder ikzelf ook) maar ik voel me ook gewoon best wel naar bij het idee dat deze vrouw een verhaal heeft geschreven dat volledig gaat over gelijkheid en liefde maar dat ze dan zelf zo ontzettende haat heeft naar mensen die trans/nonbinary etc zijn.

Ik voel me best wel schuldig want ik heb de afgelopen jaren flink wat geld aan deze vrouw uitgegeven aan merchendise en bioscoopkaartjes. Ik heb al besloten om niet meer merchendise te kopen. Over 1,5 jaar komt er een nieuwe film van haar uit en ik denk dat ik die ook niet in de bios ga zien, maar ik twijfel wel heel erg want het lijkt me sowieso een vette film en ik heb echt veel respect voor de acteurs die zich de afgelopen dagen hebben uitgesproken tegen J.K Rowling. 

Heeft iemand van jullie wel eens meegemaakt dat iemand tegen wie ze opkeken ineens heel erg naar werd? en maakt het mij een slecht persoon als ik nog steeds troost en blijdschap haal uit het verhaal ookal is de schrijfster iemand van wie ik walg? En zou het slecht zijn om alsnog naar de bioscoop te gaan als de nieuwe film komt of kan ik hem beter illegaal kijken zodat zij er niets aan verdient?

Zoals ik al zei. Het klinkt misschien voor veel mensen heel erg onbelangrijk maar ik zit hier wel al een paar dagen mee en ik wil even van me afschrijven. Feel free om een reactie achter te laten als ik iets offensive heb gezegd. 


7 reacties

Yo ik snap je echt helemaal. Ik zou zeker naar die film gaan als die uitkomt, laat je plezier niet verpesten door de kortzichtigheid van deze vrouw. '’seperate the art from the artist'’ wordt vaak gebruikt in het Engels, geniet dus van Harry potter zonder dat je aan jk rowling denkt. Ik had ergens langs zien komen dat Daniel radcliffe (speelt Harry potter) had gereageerd en hij zei ook dat je je mooie herinneringen en de leuke momenten van Harry potter niet mag laten verpesten door JK Rowling https://www.thetrevorproject.org/2020/06/08/daniel-radcliffe-responds-to-j-k-rowlings-tweets-on-gender-identity/  Hier kan je zijn reactie uitgebreider lezen. Als je niet goed bent in Engels kan je ook ff aan je ouders vragen of ze het voor je kunnen vertalen/je gooit het in Google translate. 

Laat die vrouw vooral los en geniet van de boeken en de films! laat jouw plezier nooit nooit nooit bederven door zulke mensen !

Joejoetjees

Hey,

Ik snap helemaal wat je bedoelt, er zijn veel mensen die nu hetzelfde als jij doormaken.

Zelf ben ik geen Harry Potter fan, maar ik ben nu ook zeker niet van plan er eentje te worden, gezien ik transgender ben.

Maar ja, jij zit al helemaal in die wereld en het is van grote waarde voor jou. Dan is de situatie natuurlijk anders. Zoals de reactie hierboven al zei: je kan het werk loszien van de auteur. Je kan van de hele wereld houden en nog steeds de schrijfster haten. Dat heeft het grootste percentage van de fans nu denk ik.

Ik heb recent een video gezien van de trans youtuber Jammidodger. Hij heeft er reactie op gegeven, misschien vind je dat leuk/prettig om te kijken. Hij noemt namelijk ook iets over het scheiden van het werk van de maker. Hier is de link

Ik snap dat je haar niet wil supporten en dus niks meer wil kopen. Echter moet je het voor jezelf kopen. Probeer te vergeten dat zij ook een percentage van het geld ontvangt en denk aan wat jij eruit haalt. Daarbij is zij echt niet de enige die eraan verdient. Je zou bv ook iedere keer als je merch koopt, een bedrag overmaken naar LGBTQ organisaties. 

Verder lijkt het me sws best lastig dat je een idool bent verloren. Het lijkt me lastig daarmee om te gaan, maar je bent niet de enige die dit doormaakt. Misschien helpt het je om lotgenoten te zoeken en met hen in gesprek te gaan?

Gr. Pin

Badge

Ik snap t helemaal, Ik ben zelf ook groot potter fan en schrok zelf ook heel erg,  Ik koop ook veel merch en  heb ook nagedacht wat ik hier nou mee moet, Gister heb ik weer merch gekocht van harry. Ik hou ervan en dat zou nooit stoppen, Wel was rowling altijd mijn voorbeeld geweest, dat nu echter niet meer. 

Wat ik zou doen: gewoon houden van harry potter,  en die vrouw vergeten.

Hey REME4

 

Naar hé, die uitspraken van J.K. Rowling. Velen zijn geschokt hierdoor. Ik ook. Zelf ben ik een Harry Potter fan, niet met merch enzo, maar wel gewoon fan, maar door Rowlings uitspraken is dat plezier voor een groot stuk bedorven. Het idee dat iemand die de quote ‘If Harry Potter taught us anything, it's that no one deserves to live in a closet’ opstelde zulke negatieve uitspraken kan doen, stelt me diep teleur. 

 

Wat Hekje zei vind ik mooi: ‘seperate the art from the artist’ De wereld van Harry Potter is en blijft magisch, ondanks de nare uitspraken van de creator hiervan. Je zou eventueel zoals Pin zei een percentage van je Harry Potter uitgaven kunnen doneren aan LGBTQ+ organisaties. Op die manier steun je zeg maar waar Rowling te kort schiet. 

 

Gr. Kenshin

Is die uitspraak zo erg, omdat die persoon zo bekend is?
Er zijn wel meer mensen, die een ander wereldbeeld hebben en dat delen.
Ik kan natuurlijk niet zeggen dat deze mensen het goed of fout hebben, want het zijn hun meningen en idealen.
Zo zijn er ook mensen tegen dingen zoals het homohuwelijk, of voor het verlaten van de Europese Unie.
Ik raad jou dan aan om het niet te betrekken op jouzelf.
Sommigen zullen bijvoorbeeld denken dat blanke mensen de bron zijn val al het kwaad op de wereld.
Dat ik het daar niet eens mee ben betekent niet dat ik boos ga reageren op Twitter of hen “cancel”.
Het heeft vrij weinig nut om een beetje op het internet tegen elkaar te zitten roepen, zeker als je niets met die berichten hoeft te doen.
 

Wat Harry Potter betreft, denk ik niet echt dat je je plannen hoeft te wijzigen.
Ja, deze vrouw heeft dingen gezegd, waar jij het niet mee eens bent.
Deze dingen staan echter niet in de boeken of in de films, dus daar kun je gewoon van genieten.
 

Hoi allemaal, Dankjewel voor jullie reacties.

Ik heb eens nagedacht en ik vind "separate the art from the artist" heel erg mooi. De verhalen blijf ik prachtig vinden ondanks de uitspraken van Rowling dus ik ga ook gewoon door met het lezen van de boeken en het kijken van de films. Ik denk wel dat ik mijn geld niet meer ga uitgeven aan officiële merch. Gelukkig zijn er ook veel onafhankelijke artiesten die Harry Pottermerch maken zonder dat Rowling hieraan verdient en als ik een poster wil koop ik die wel op Aliexpress, fuck het copyright dan maar. 

Ik snap het ook best als je gewoon door zou gaan met het kopen van merch enz. het grootste percentage gaat gewoon naar Warner Brothers en het is ook niet alsof ik JK Rowling er mee belemmer want ze is een van de rijkste vrouwen van het Verenigd Koningkrijk dus zelfs al zou iedereen stoppen met dingen kopen heeft ze alsnog meer dan genoeg geld. Voor mij is het meer een principedingetje.

@MensPersoon Het gaat er me niet perse om dat het een bekend persoon is die het zegt. Je hebt gelijk, heel veel mensen zijn helaas transfobisch. Het gaat er meer om dat JK Rowling een vrouw is die ik altijd heb bewonderd en die veel voor mij heeft betekend. En dat ik het nu een beetje moeilijk vind om me te realiseren dat die persoon nu zoiets naars zegt over transgenders. In de Harry Potterboeken heb je Voldemort, de duistere tovenaar die tovenaars beter vind dan niet tovenaars. Nu is Rowling in mijn ogen diezelfde Voldemort geworden. Ik vind het gewoon hypocriet. Ook vind ik het gewoon echt heel erg zielig voor de vele transgenderfans. Ik ben dat zelf niet maar ik weet wel hoe het voelt om gediscrimineerd te worden en ik denk dat dat extra veel pijn doet als je gediscrimineerd word door iemand tegen wie je opkijkt.

Ik heb ook op Reddit veel fans gezien die erg geschrokken waren maar gelukkig waren er ook een aantal positieve initiatieven zoals petities om Daniel Radcliffe te beschouwen als nieuwe auteur. Die vond ik zelf erg grappig. Daniel Radcliffe is trwns echt een topgozer dat hij het opneemt voor de transgendercommunity, had niet gehoeven want hij heeft al jaren niets meer te maken met Rowling, maar vond het wel erg fijn dat hij het deed. Anyway ik dwaal af. 

Nogmaals bedankt allemaal!

 

Oh ik zie trwns dat die quote van JK Rowling nu nog onder elk bericht van me staat. Ik vind het nog steeds een hele mooie quote maar het lijkt zo hypocriet nu dus ik haal hem maar weg.

Reageer