Skip to main content
Vraag

t gaat niet zo goed

• February 2, 2025
  • 7 reacties
  • 107 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Heyy, 

Ik voel me al een tijdje verdrietig en leeg, maar ik weet niet precies waarom. Er is geen duidelijke reden, geen specifieke gebeurtenis die ik kan aanwijzen. Iedereen die verdrietig is, heeft vaak een reden. Ze kunnen zeggen: “Dit is waarom ik me zo voel,†of “Dit is wat er is gebeurd.†Maar ik niet. Ik voel me gewoon zo, zonder enige uitleg, en dat maakt het zo moeilijk voor mij. Omdat ik geen reden heb, lijkt het alsof mijn gevoelens niet serieus genomen worden. Het voelt alsof het niet echt mag zijn om me zo te voelen. En dat maakt alles alleen maar erger.

Soms denk ik dat het makkelijker zou zijn als er gewoon iets ergs gebeurde. Iets traumatisch. Niet omdat ik dat per se wil, maar omdat het dan tenminste logisch zou zijn waarom ik me zo voel. Dan zou ik tenminste een reden hebben, iets waar ik naartoe kan wijzen. Dan zou ik niet meer het gevoel hebben dat ik me aanstel. Dan zou het makkelijker zijn om het te begrijpen. Maar nu zit ik vast in deze leegte zonder enige verklaring, en dat maakt het moeilijk om te weten wat ik moet doen. Ik wil iets dat me een reden geeft om me zo te voelen, iets dat het begrijpelijk maakt. Nu lijkt alles gewoon zinloos en zonder reden, en dat maakt het zo verwarrend.

Doordat ik geen reden heb voor mijn verdriet, kan ik het ook niet echt uiten. Ik kan niet echt huilen, omdat het niet voelt alsof ik iets te huilen heb. Het is alsof de tranen er niet mogen zijn zonder een echte oorzaak. En daardoor blijft alles in mij opstapelen, als een soort gewicht dat steeds zwaarder wordt. Het voelt als een last die ik niet kan dragen, maar die ik niet kan afschudden. Het lijkt niet op een normaal soort verdriet, maar op iets dat ik niet kan plaatsen.

Ik weet niet of dit ooit overgaat. Het voelt alsof ik vastzit in deze cirkel van leegte, zonder enige manier om eruit te breken. Misschien gaat het vanzelf weg, misschien niet. Ik weet het niet, en dat maakt alles nog moeilijker.

En als je hierop reageert, alsjeblieft, zeg niet dat ik met iemand moet praten. Dat heb ik al geprobeerd. Maar iedereen die ik ken zegt dat ik me maar aanstel, en dat helpt me echt niet verder. Het lijkt alsof niemand begrijpt hoe het voelt om verdrietig te zijn zonder reden, en dat maakt het alleen maar moeilijker.

7 reacties

Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • February 2, 2025

Hi ​@Anoniempje_297393 

Sanmari hier!

Wat rot dat je je zo voelt! Ik ga een waarschijnlijke te lang bericht typen (niet waarschijnlijk het is gewoon zo) met wat tips die je misschien helpen

tip1: zoek iets leuks om te doen die je afleidt bijvoorbeeld probeer eens een instrument te leren spelen of iets anders. Of doe een Challenge zoals ik ga proberen // uur ////// doen. Dit leidt je af en dan denk je aan andere dingen. 

Tip2: weet dat het  eigenlijk heel gewoon is dat je verdrietig bent zonder reden het is eigenlijk heel gewoon heeft iedereen het is niet zomaar iets. Ik heb het ook gehad ik had een fobie over dat er plotseling brand zal komen ik werd er zo’n wrak van en was constant verdrietig, als je verdrietig bent zonder reden hoef je dat niet uit te leggen.  Soms lucht het op om op een schouder uit te huilen. Maar hou het vooral niet binnen, want dan kan je depressief worden. Als iemand vraagt waarom je huilt dan zeg je gewoon dat je het niet weet maar dat je je gewoon rot voelt. 

Tip3: oké dit hoeven ouders niet te weten, maar mij helpt het gewoon om in mijn bed filmpjes te kijken zeker s’avonds laat met mijn oortjes in.  Ook had (heb) ik er graag een chocolade reep erbij een reep helemaal voor je zelf alleen gewoon een film avond. ( Het beste is om iets van comedie te kijken

(bonus tip) je kan als het echt even niet meer gaat je kussen slaan alle woede en verdriet op het kussen uiten, want dat lucht op! (Hoeft trouwens niet als je medelijden met het kussen hebt)

hoop dat dit help 

groeten Sanmari

Liz-kt
Forum|alt.badge.img+2
  • De Kindertelefoon
  • February 3, 2025

Hoi ​@Anoniempje_297393 ,

Heel goed van je dat je dit vertelt! Je zit in een nogal lastige situatie zien we. Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren. Nogmaals heel goed van je dat je dit durft te vertellen!

Veel sterkte!

Liz (De Kindertelefoon) 

Forum|alt.badge.img

heyy ​@Anoniempje_297393 

Allereerst ik wil dat je weet dat je je niet aanstelt en dat dit juist een signaal is dat het niet echt goed met je gaat. Je moet niet deze gevoelens wegstoppen en niet luisteren naar mensen die zeggen dat je je aanstelt. Je gevoelens doen er echt toe. Het kan helpen om je gevoelens op te schrijven (als je het stom vindt om te schrijven kan je ook typen of het proberen te tekenen) zo kan je er misschien makkelijker achter komen waar je gevoelens vandaan komen. ook kan het helpen om veel te bewegen en buiten te zijn. Zo kan je even aan andere dingen denken of misschien heb je een andere hobby die je kan doen. Ik wil vooral dat je weet dat je gevoelens belangrijk zijn en dat niemand (ook jij zelf niet ) je mag vertellen dat je je aanstelt want zij kunnen zich niet goed voorstellen hoe jij je voelt.

Heel veel liefs 

Forum|alt.badge.img

oh ik zie net pas dat dit al 11 maanden oud is sryyy

Tover01
Forum|alt.badge.img+19
  • Ster
  • January 13, 2026

Hey ​@ikvoerlievermijnnaamnietin  dat is helemaal niet erg hoor! Jouw antwoord en tips kunnen ook voor andere mensen helpen en steunen dus fijn dat je het typt en meedenkt! 

Liefs, Tover xxx

Katjatja
Forum|alt.badge.img+4
  • Praat goed mee
  • January 13, 2026

Hey hoe gaat het nu eigenlijk met je?

mijn tip is om naar muziek te luisteren

Reef
Forum|alt.badge.img+1
  • Weet de weg
  • January 14, 2026

Hey,

ik herken dit gevoel wel, hier heb ik zelf ook erg last van. Ik weet ook niet wat helpt, maar vooral veel succes 🩵