Vraag

Suïcidale vriendin

  • 1 February 2023
  • 5 reacties
  • 83 Bekeken

Badge

Heyy! Een van mijn vriendinnen heeft echt heel veel problemen zoals depressie, anxiety (geen idee wat dit in Nederlands is), een eetstoornis en meer en ik wil haar heel graag helpen maar kan dit niet.

Voordat je denkt waarom kan dat niet, ik loop al sinds m'n 10e rond met datsoort problemen (niet alles) en probeer wel te helpen maar ze geloofd me niet en gaat alleen maar over haar gewicht praten wat me ook heel onzeker maakt omdat ze ondergewicht is en zegt dat ze dik is. Ook gaat ze niet goed met me om waardoor ik m'n respect voor haar ben verloren terwijl ze er waarschijnlijk een reden voor heeft. 

Ik wil graag gewoon advies over wat het beste is om te doen. 

Groetjes v Lotus, heel erg bedankt alv <33


5 reacties

Reputatie 6
Badge +5

Hoi @xLotus ,

We lezen dat jij en een van je vriendinnen in een lastige situatie zitten. Jullie kunnen De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten om anoniem je verhaal te delen. Ook kan je vriendin voor hulp of ondersteuning contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl. Je kan zelf ook contact opnemen met 113 als je je zorgen om je vriendin maakt. 

Groetjes en sterkte,

Renske (De Kindertelefoon) 

Reputatie 4
Badge +3

Heyy,

misschien kun je aan haar ouders vragen wat zij eraan doen, en misschien of ze naar therapie kan gaan of zo een ziekenhuis waar ze helpen met eetstoortenissen. Ik zou verder niet vragen aan haar of ze stopt, vertrouw me dat helpt niet. Je kunt zo vaak als je wil aan haar zoiets vertellen, maar in het einde is het haar keuze wat ze ervan vind.

Hoop dat het helpt

XX

Badge

Heyy,

misschien kun je aan haar ouders vragen wat zij eraan doen, en misschien of ze naar therapie kan gaan of zo een ziekenhuis waar ze helpen met eetstoortenissen. Ik zou verder niet vragen aan haar of ze stopt, vertrouw me dat helpt niet. Je kunt zo vaak als je wil aan haar zoiets vertellen, maar in het einde is het haar keuze wat ze ervan vind.

Hoop dat het helpt

XX

Hoii! Heel erg bedankt ik zal kijken of ik er iets mee kan <3

Reputatie 2
Badge

Hey, ik heb helaas ervaring met depressieve/suïcidale vrienden. In de 2e had een van mijn vrienden het heel zwaar en had suïcidale gedachtes, hij sneed zichzelf ook soms en in de klas had hij een keer zijn hand afgekneld met een touw waardoor die helemaal paars werd en toen zei die ook dingen zoals "ik ben er echt klaar mee" en "na school gooi ik mijzelf voor een trein". Toen had ik meteen mijn moeder gebeld en zijn we samen met school in overleg naar zijn huis gegaan en hebben we met hem gesproken. Nu gaat het helemaal beter met hem en daar is iedereen natuurlijk heel blij mee. Ook heeft een vriend van mij een paar jaar geleden zelfmoord gepleegd, niemand had door dat hij depressief was en ik wist het ook pas toen het te laat was. Ik ben er nogsteeds niet helemaal overheen en het is heel zwaar maar het gaat beter en probeer te doen waar hij blij van zou worden als hij er nog was. Daarnaast heeft een vriendin van mij momenteel zo'n soort gedachtes en ik kan echt helemaal begrijpen dat je niet weet wat je moet doen daarmee. Ik had dat ook, en nu nogsteeds. Het eerste wat ik deed toen ik dat hoorde was zo snel mogelijk met mijn mentor praten en het erover hebben, ze heeft hulp nu maar uiteindelijk is het echt aan die mensen zelf. Dus ik denk dat het belangrijkste om te onthouden is dat het heel aardig is dat je probeert te helpen maar dat het niet jouw verantwoordelijkheid is en dat niemand van jou verwacht dat je dit zou moeten kunnen. Doe wat je kan maar weet dat het aan hen is en probeer er met mensen over te praten, dat helpt echt! 

HEEL HEEL veel sterke en succes aan jullie allebei. Hopelijk heeft dit een beetje geholpen!! 🍀🍀

Reputatie 7
Badge +9

Hoi, 

Ik heb dit vorig jaar ook meegemaakt, suïcidale vriend behandelde mij als shit maar toch was ik zijn therapeut ofzo. Hierdoor had ik enorm veel stress en werd zelf mentaal een beetje onwel. 

Wat ik heb gedaan is wat afstand nemen. Als diegene jou nodig heeft, zal die vanzelf komen. Het beste wat je kunt doen is altijd open staan voor diegene. Ook is het een idee om jouw vriendin aan te raden om therapie te nemen, want dit hielp mijn vriend enorm veel. 

Succes, sterkte en groetjes

Reageer