Skip to main content

Suicidale vriend of maak ik me teveel zorgen?

• April 30, 2025
  • 6 reacties
  • 99 Bekeken

Hiiii

Ik zit in de 1e, maar ik heb nog een groepsapp met de oude groep 8. In die groep 8 werd veel gepest, waaronder een lieve jongen genaamd panda. (Niet echt ofc) Hij is een erg goede vriend van mij, en ondanks wat hij meemaakt staat hij altijd klaar om anderen te helpen.

Hij werd erg gepest in die groep en is er uiteindelijk uitgegaan. Ze begonnen hem te stalken op snap, tt etc. Ook liepen ze hem de hele tijd privé berichten te sturen enzo en zijn reacties screenshotten en doorsturen naar die app.

In een paar van die screenshots die ik heb gezien, heeft hij gestuurd dat hij geen uitweg meer heeft, en wat voor gevolgen er komen als ze niet ophouden.

Ik ben hier erg van geschrokken en weet niet wat ik nu moet doen. Ik heb het aan m'n moeder laten zien en zij zei dat ik het moet laten, omdat het niet mijn zaken zijn. Zelf weet ik het niet.. Ik wil er voor panda zijn, en ik wil echt niet dat hij gaat doen waar hij nu (naar mijn idee helaas) voor in staat is te doen.

Hoe kan ik dit het beste aanpakken en wat is hier het handigst?

6 reacties

Boterbloempjee
Forum|alt.badge.img+10

Hii lieve ​@eendje,

Jeetje wat heftig zeg! 😔😓 kun je misschien zijn ouders benaderen of misschien docenten van zijn school? Dan kun je aangeven dat je je zorgen maakt en zeggen of ze hem in de gaten kunnen houden.. het is lief dat je je zorgen maakt en dat je iets wilt betekenen voor hem, het is immers je vriend! Weet je of hij hulp heeft of zijn school dit weet? Anders kun je zeggen dat het beter is om dit bij iemand aan te geven die hij vertrouwd, ju kunt daarbij ook zeggen dat je het samen wil doen ( als je zelf wilt natuurlijk) .hopelijk heb je hier iets aan! ♥️ hoop dat het niet erger gaat worden en hij dit ergens kwijt kan en geholpen kan worden zodat dat onnodige gepest stopt. 

Veel liefs ♥️

Floor700
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • May 1, 2025

Hoi ​@eendje ,

Heel goed van je dat je dit vertelt, klinkt niet fijn! Je vriend zit in een nogal lastige situatie zien we. Weet dat hij (en jij :)) elke dag van 11:00 tot 21.00 uur met de Kindertelefoon kan bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je de situatie kunt verbeteren. 

Veel sterkte voor jou en hem!

Floor (De Kindertelefoon) 

• May 1, 2025

@Boterbloempjee,

Bedankt voor de lieve tips!

Ik weet niet of zijn school hier vanaf weet. Wel zijn we elkaar samen tegengekomen bij een training waarbij ik door mijn therapeut was opgegeven. Ik weet niet zeker of hij ook een therapeut heeft, maar hij heeft wel die training gevolgd. Ik weet dus ook niet zeker of hij de hulp krijgt die hij nodig heeft.😓

Dat onnodige gepest gaat nooit stoppen. Ze hebben bijna de hele stad (waar wij wonen) tegen hem opgezet. Als hij met iemand wilt spelen buiten, moet degene eerst beloven dat hij niks vertelt, omdat panda anders letterlijk besprongen word. Op zijn school is het net zo erg (heb ik begrepen)..

Het liefst zou ik die pestkoppen een lesje leren maar dat kan natuurlijk niet alleen. Verder zijn er maar 2 anderen die zouden helpen maar alsnog gaat het niet lukken (3 tegen bijna alle kinderen van het dorp) slecht idee, dus houd ik me in.😓😤

@Floor700, ik weet niet of hij de Kindertelefoon gebruikt maar ik zal het een keer voorstellen dat hij anoniem met jullie kan bellen/chatten.

Groetjes eendje!🐥

• May 29, 2025

Hallo ​@eendje 

Heb je al weer iets van panda gehoord ?

Hoe gaat het nu met panda dan ? 

Groetjes badeend 

• May 31, 2025

Eerlijk gezegd durf ik niks te zeggen/vragen.. we hebben elkaar sinds die training niet meer gesproken en ik mis hem wel..

ik ben bang dat hij het slecht gaat opvatten en dat het daardoor nog slechter met hem zal gaan. eigenlijk weet ik niet echt wat ik moet doen.. zal ik toch vragen hoe het met hem gaat??

• May 31, 2025

Hoi maatje 😉

Ik zou niet meteen vragen hoe het met hem gaat.

Zou eerst gewoon een gesprek met hem starte, zodat hij zich ook op zen gemak voelt en dingen durft te delen. 

Gewoon een gezellig gesprek met hem starten en dan steeds een beetje meer vragen hoe het gaat 

Groetjes badeend