Skip to main content

hallo ik heb al langer dan een jaar last van suïcidale gedachten, ik ben gestopt met zelfverwonding en zit in de 2e van gymnasium. ik heb geen zin meer in het leven en ik denk niet meer dat het beter gaat worden, ik heb er lang over nagedacht en ik wil niet meer zo doorgaan. het gaat ook niet meer zo goed op school en ik schaam me te veel om professionele hulp te gaan vragen.  ik heb weleens op het internet met andere vreemden er over gepraat en hun geholpen maar zelf heb ik me nooit beter gevoelt. als ik me beter voel duurt het niet lang voordat ik weer in een periode van donkere gedachtes val, het blijft zich herhalen. dus ik weet nu echt niet wat ik moet doen.

Hoi Levak,

 

Het maakt niet uit wat je doet, maar pleeg geen zelfmoord!!!!!!!!!!!!!

Het is een definitieve oplossing voor een tijdelijk probleem.

Geloof me, er komt een tijd dat je je niet meer slecht voelt. Al is dat misschien niet over een paar dagen. Ik voel mezelf nu ook niet zo lekker en ik wist ook niet of het genoeg was voor professionele hulp. Ik heb er met mijn ouders over gepraat en nu wordt er passende hulp voor mij gezocht. Het is nu nog niet helemaal opgelost natuurlijk, maar het scheelt enorm dat ik er met iemand over kan praten. Dat je dit op het forum hebt gezet is sowieso al heel dapper en goed, maar het is misschien ook goed als je er met iemand die je kan vertrouwen over praat (ouders, mentor, leraar of ander persoon). Die kan je dan helpen met hulp zoeken die bij je past. Uit je bericht blijkt dat je er zelf niet meer uit komt, dus heb je hulp nodig. Weet in ieder geval dat je er niet alleen voor staat en dat het sowieso uiteindelijk beter gaat.

 

Groetjes, tupurangi


Hee Levak,

Wat vervelend dat je al zo lang rondloopt met suïcidale gedachten. Knap dat je bent gestopt met zelfverwonding. Je geeft aan dat het teveel word. Ik heb het idee dat je er juist graag over wilt praten, maar dan een drempel over moet.

Je kan beginnen door er met iemand over te praten, iemand die je vertrouwt. Waarmee je deelt hoe jij je nou eigenlijk echt voelt en je verhaal kwijt kan. Misschien kan die persoon jou ook helpen met hulp zoeken, want dat is soms best moeilijk en spannend om te doen. 

Voor een verwijzing naar hulp kan je naar je huisarts gaan en het daarmee bespreken. De huisarts kan naar je verhaal luisteren en met je meedenken wat je het beste kan doen en welke hulp het beste bij je past, welke mogelijkheden je allemaal hebt. De huisarts kan je ook doorverwijzen naar een psycholoog of naar andere hulpverlening.  

Je kan een beroep doen op de geheimhoudingsplicht van de huisarts. Deze zal het dan niet met iemand anders bespreken, zoals je ouders. Als je 12-15 bent, kan je wel vragen om geheimhoudingsplicht maar beslist de huisarts of hij/zij het wel of niet met iemand bespreekt. Vanaf 16+ heb je recht op je eigen hulpvraag en zal de huisarts het geheimhouden. De huisarts kan je ook helpen als je het moeilijk vind om dit met iemand te bespreken, hij/zij kan het dan voor je vertellen, maar je kan het ook samen met de huisarts doen. Je kan dus samen met je huisarts dit met je ouders bespreken of je vraagt de huisarts of hij/zij het met je ouders bespreekt. 

Ik snap dat het lastig is om met je ouders te bespreken, voor nu hoeft het misschien nog niet. Bedenk wel dat het goed is om er over te praten en dat je ouders  of iemand anders je hierin waarschijnlijk graag willen helpen en steunen. En dat ze het fijn vinden als jij eerlijk bent en durft te zeggen dat het nu even niet lekker gaat. Het hoeft natuurlijk niet, maar het gaat je wel helpen.

Je hoeft je echt niet te schamen voor professionele hulp. Die mensen zijn er juist om jou te helpen. En je bent ook echt niet de enige!

Wat je kan doen is de online therapie van 113. Je hebt dan ongeveer 8 sessies met een vaste psycholoog, de therapie is gratis en anoniem. Het is echt anoniem, je hoeft je niet te schamen.

Ook kan je in de therapie kijken wat jou zou helpen of wat voor mogelijkheden je hebt (bijvoorbeeld iets van hulp vragen). Het enige wat je nodig hebt is een mailadres om je te registreren en in te kunnen loggen. Ze hebben ook een zelfhulpcursus, die zou je ook kunnen volgen.

Meer informatie staat op www.113.nl

Je kunt ook gratis en anoniem, chatten of bellen met 113. Mocht je behoefte hebben aan een gesprek of heb je hulp/advies nodig kun je met hun een gesprek voeren. Ze zijn 24/7 bereikbaar.

Sterkte en succes gewenst,

Simply Me


Heyy!

 

Zoals de twee anderen die gereageerd hebben; zelfmoord is echt, maar dan ook echt, geen goede oplossing. Ik heb zelf ook in een serieus donkere periode gezeten waar ik nu een beetje uit aan het komen ben. Ik heb enorm veel gehad aan het feit dat ik elke week iets heb om naar uit te kijken, waarmee ik een toekomst heb, wat ik echt geweldig vind!

 

Mijn advies: Zoek ook zoiets! Iets waarvan je uit het diepste van je hart van houdt, waarvoor je alles zou doen. Iets waarvoor je doorgaat!

Als je het nog niet gevonden hebt, niet treuren, zoek door! Ik weet zeker dat het gaat vinden!

 

Ik hoop echt dat dit helpt! Je mag natuurlijk altijd hier komen om erover te praten, mensen staan voor je klaar, en ze vinden het superfijn om jou te kunnen helpen!

 

~Nah. <3


Reageer