Skip to main content

sudiciale vriend

• November 4, 2025
  • 1 reactie
  • 31 Bekeken

Forum|alt.badge.img

Hoi ik zit in een hele nare situatie. Een goede vriend uit een vrienden groep waar ik in zit is sudiciaal. Hij is volwassen dus mag hulp afslaan en dat is best wel naar eigenlijk want hij wil geen hulp. Hij wilt 2026 niet eindigen... dus hij zal wel nog even leven maar voor hoelang. Er kan geen hulp gegeven worden aan hem tot hij een gevaar is voor zichzelf en/of anderen. Dat is helaas hoe het bij een volwassenen zit. Maar dit is echt kut als je weet dat hij ooit er opeens niet meer is door zelfmoord. Tuurlijk praten we veel met hem (me ouders en zussen kennen hem ook goed) maar hij staat vast op het punt dat hij dat jaar zn leven gaat beëindigen. En hij krijgt dus geen professionele hulp omdat hij dat afslaat.

Door deze situatie zit ik zelf de laatste tijd ook niet meer lekker in me vel. Dus het gaat nu even heel slecht en weet echt niet meer wat ik kan doen.

1 reactie

Louise_
Forum|alt.badge.img+1
  • De Kindertelefoon
  • November 5, 2025

Hoi I.e.m.a.n.d.,

Dit klinkt inderdaad als een erg nare situatie, wat goed dat je om hulp hebt gevraagd!

Onthoud dat je er niet alleen voor staat. Je kunt hierover met De Kindertelefoon elke dag van 11:00 tot 21.00 uur bellen (0800-0432) of met ons chatten als je anoniem je verhaal wil delen of samen met de Kindertelefoon wil kijken hoe je je situatie kunt verbeteren.

Ook kan je voor hulp hierbij contact opnemen met 113 Zelfmoordpreventie via www.113.nl. Zij zijn 24 uur per dag bereikbaar via telefoon en chat. Dit mag ook als je je zorgen maakt over iemand. 

In Vlaanderen is er ook een hulplijn, waar je kunt bellen, chatten en e-mailen. Hun website vind je via https://www.vlaanderen.be/organisaties/zelfmoordlijn. Ook zij zijn dag en nacht bereikbaar.

Heel veel sterkte ermee!

Louise (De Kindertelefoon)